تردد زائران از مرز خسروی فرصتی برای پیشرفت كرمانشاه و منذریه عراق است

قصرشیرین- ایرنا- استاندار كرمانشاه با اشاره به بازگشایی مرز خسروی گفت: تردد زائران اربعین حسینی از این مرز، فرصتی ارزشمند برای پیشرفت روزافزون این استان و همچنین منذریه عراق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز دوشنبه در جلسه ستاد اربعین استان كه با حضور استاندار دیالی عراق در محل پایانه مسافری مرز خسروی برگزار شد، افزود: استقرار امكانات جدید و تقویت زیرساخت ها در مرز خسروی و همچنین منذریه عراق، زمینه را برای تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی به عراق را فراهم می كند.
وی بیان كرد: جلسه امروز با هدف بررسی مشكلات و رفع موانع فراروی تردد زائران در خسروی و همچنین منذریه عراق برگزار شد و بسیار خرسندیم این توفیق نصیب ما شده تا امسال خادم زائران اربعین باشیم.
وی ابراز امیدواری كرد با هم افزایی و همكاری دولت عراق و مسئولان استان دیالی این كشور، هیچ گونه نگرانی در باره تردد زائران و اعزام آن ها به عتبات عالیات نداشته باشیم.
استاندار كرمانشاه اضافه كرد كه تامین امنیت زائران از منذریه تا بغداد یكی از نگرانی های ما است و تمایل داریم برنامه های طرف عراقی را راجع به این موضوع مهم بدانیم.
بازوند ادامه داد: انتقال زائران از منذریه تا بغداد باید بدون مشكل صورت گیرد و امید است بتوانیم كار مشتركی راجع به انتقال زائران به صورت مستند از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و عراق داشته باشیم.
وی گفت: انتقال زائران از منذریه تا بغداد و نحوه همكاری طرف عراقی برای ما مهم است و این كه بعد از اربعین تردد زائران به صورت متوالی ادامه داشته باشد، موضوع با اهمیتی است كه باید در دستور كار قرار گیرد.
نماینده عالی دولت در استان كرمانشاه اظهار كرد: بعد از ایام اربعین حسینی، باید پس از تشكیل تیم مشترك و كمیته ای خاص، نسبت به افزایش همكاری های تجاری اقتصادی بین 2 استان كرمانشاه و دیالی عراق اقدام كرد.
بازوند گفت: راهپیمایی اربعین، بزرگترین راهپیمایی جهان اسلام است و خوشحالیم امسال از مرز خسروی میزبان 500 هزار تن از زائران هستیم.
قبل از بسته شدن موقت مرز خسروی، روزانه سه هزار زائر از این معبر رسمی به عراق و داخل كشورمان تردد می كردند كه از این تعداد یك هزار و 500 زائر عراقی وارد ایران می شدند و به همین تعداد نیز زائران ایرانی به عتبات عالیات سفر می كردند.
طبق تصمیم ستاد مركزی اربعین قرار است امسال 500 هزار تن از زائران كشورمان و زائران اتباع خارجی از مرز رسمی خسروی در ایام اربعین حسینی به كربلای معلا عزیمت كنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یك تا سه با 322 اتاق و یك هزار و 200 تخت است كه بیشتر این اماكن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یك شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیكترین نقطه از كشورمان به بغداد، كربلا، كاظمین و سامراست كه این مرز رسمی تا بغداد پایتخت كشور عراق 190، نجف 380، كربلا 300، كاظمین 203 و تا سامرا 326 كیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب كرمانشاه، بیش از 186 كیلومتر مرز مشترك با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد كه اولی هم مرز با حوزه حكومت مركزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم كردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 كیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی