۲ آبان ۱۳۹۶، ۲۲:۲۹
کد خبر: 82707346
T T
۰ نفر
كم سوادي اطلاعاتي چالش پيش روي سواد رسانه اي است

تهران-ايرنا- دكتر حسين ابراهيم آبادي مشاور معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در نخستين جلسه هيئت علمي دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي گفت: كم توجهي به ابزارهاي فني و عدم توجه به افزايش سواد اطلاعاتي جامعه يكي از مهمترين چالش هاي پيش روي سواد رسانه اي است.

به گزارش گروه اخبار فرهنگي ايرنا به نقل از روابط عمومي دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي، ابراهيم آبادي سه شنبه با اشاره به عدم اطلاع خانواده ها از نحوه مديريت مصرف كودكان و نوجوانان خاطر نشان ساخت: خانواده هاي ايراني از نحوه استفاده از فايروال ها و فيلترينگ هاي خانوادگي بي اطلاع هستند و اين امر يكي از دلايل هراس برخي خانواده هاي ايراني از مواجهه با فضاي مجازي است.
حسن بشير رئيس هيئت علمي دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي گفت: گاهي وقتي ها در بحث سواد رسانه اي نوعي سانسور دولتي مطرح مي شود كه اين بر خلاف رويكرد علمي به موضوع سواد رسانه اي است.
رئيس هيات علمي دومين همايش بين‌المللي سواد رسانه‌اي با بيان اينكه با پيشنهاد و مشورت اساتيد پنج محور اساسي را براي همايش با موضوع خانواده مشخص كرديم،كه عبارتند از 'سواد رسانه اي، سواد اطلاعاتي و تربيت خانوادگي' ، ' سواد رسانه اي ، سواد اطلاعاتي و سبك زندگي ' ، 'مديريت مصرف در فضاي مجازي '، 'آموزش سواد رسانه اي و سواد اطلاعاتي' و 'اخلاق و سواد رسانه اي'.
در ادامه حميد ضيايي‌پرور معاون مركز فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال گفت: چون موضوع سواد رسانه اي موضوعي عام است و مسائل امروز جامعه ما عمدتا در مورد مسايل فضاي مجازي است ما موضوع همايش را به سمت فضاي مجازي سوق داديم.
وي افزود: تنها ملاكي كه مي توانيم محتواي سواد رسانه اي را در نظر بگيريم اين است كه مردم اطلاع داشته باشند به عنوان كاربران فضاي مجازي بايد بر اساس چه اصولي حركت كنند.
ضيايي‌پرور تاكيد كرد: بحث سواد رسانه اي بحثي صرفا علمي، آكادمي و دانشگاهي نيست و موضوعي كاربردي است كه از سوي مركز ملي فضاي مجازي كشور در حوزه افزايش سواد فضاي مجازي به مركز فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي واگذار شده است و هدف اصلي آن ارتقاي دانش و مهارت هاي مردم است يعني هر قدر بتوانيم راهبردها و كارهاي عملي از اين همايش دربياوريم نتايج بهتري خواهيم داشت.
وي با بيان اينكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي اين كار اعلام آمادگي و از موضوعات مرتبط با فضاي مجازي حمايت مي كند، گفت: در اين زمينه دو رويكرد مطرح است؛ رويكرد سلبي يعني فيلترينگ و موارد مشابه شامل كاهش سرعت نت و افزايش قيمت ها و رويكرد ايجابي شامل شناسايي ظرفيت هاي مجازي و افزايش دانش مردم در حوزه سواد مجازي آنها كه برنامه دولت دوازدهم استفاده از ظرفيت ها براي كاهش آسيب ها است و از طريق اجراي طرح شامد و افزايش سواد رسانه اي به دنبال ايجاد فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن هستيم.
داوود زارعيان عضو هيئت علمي دانشكده مخابرات و مدير گروه ارتباطات دانشكده خبر نيز در اين نشست گفت: علاوه بر ضرورت افزايش سواد رسانه اي لازم است توجه داشته باشيم كه جامعه ايران هنوز در بحث مهارتهاي فني استفاده از فضاي مجازي و فناوري اطلاعات و ارتباطات هم با مشكل مواجه است و حتي بسياري از مردم هنوز بر مهارتهاي هفتگانه ICDL مسلط نيستند و نبايد از اين موضوع چشم پوشي كنيم.
اميد علي مسعودي عضو هيئت علمي دانشگاه سوره نيز ضمن تقدير از انتخاب موضوع خانواده به عنوان موضوع دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي گفت: بحث خانواده بسيار مهم است اما نبايد تمام بار را روي دوش خانواده هاي ايراني انداخت و بايد زمينه اي را فراهم كرد كه در دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي نقش دولت هم براي ايجاد فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن تعيين شود.
صديقه ببران عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي هم گفت: در كنار بررسي نقش خانواده ها در مديريت مصرف كودكان و نوجوانان در فضاي مجازي لازم است نقش آموزش و پرورش هم مورد نقد جدي قرار گيرد و نبايد صرفا به يك محور براي نقد كتاب تفكر و سواد رسانه اي اكتفا شود بلكه بايد در حوزه هاي مختلف نقش آموزش و پرورش در ارتباط با موضوع سواد رسانه اي نقد و بررسي شود.
حميد شريف نيا مشاور سازمان فناوري اطلاعات ايران در اين نشست خواستار اصلاح عنوان همايش به سواد رسانه اي و اطلاعاتي شد و گفت: در ادبيات جهاني سواد رسانه اي و اطلاعاتي دو موضوع جدا از هم نيست و اينكه آموزش و پرورش فقط به موضوع سواد رسانه اي پرداخته است يك ضعف بزرگ است كه بايد در اين همايش اصلاح شود و عنوان همايش به سواد رسانه اي و اطلاعاتي اصلاح شود.
بهاره نصيري دبير هيئت علمي همايش در تاييد اين رويكرد گفت: هر انساني كه در روي كره خاكي زندگي مي كند به دو عنصر نياز دارد: 1) اكسيژن 2) اطلاعات و من موافق هستم كه عنوان همايش به سواد رسانه اي و اطلاعاتي تغيير كند.
بر اساس اين گزارش، در پايان اين نشست با راي گيري از سوي حسن بشير رئيس هيئت علمي دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي مقرر شد عنوان اين همايش به دومين همايش بين المللي سواد رسانه اي و اطلاعاتي تغيير يابد.
فراهنگ**1540**دريافت: حميد بحرينيان*