محمدرضا بهمنی روز شنبه در نخستین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی، که در مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بر تلاش برای جهتدهی همایش به سمت رفع معضلات و مشکلات موجود در جامعه تأکید کرد و گفت: نگاه حل مسئله داریم و بر همین مبنا در جلساتی که با موضوع سواد رسانه ای پیشتر در این مرکز تشکیل شده بود، بر شکلگیری هیئت اندیشهورز سواد رسانه ای برای طراحی برنامه اقدام افزایش سواد رسانه ای عموم مردم در فضای مجازی تأکید شد.
در ادامه رئیس سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی با اذعان به این مسئله که سیستم دولتی معمولا کارهایش را واگذار نمیکند، گفت: واگذاری برگزاری این همایش به دانشگاه اقدام بسیار خوبی است و این اقدام، ارزشمند است که از ارگانهای دولتی فاصله گرفته و برنامهها را به دانشگاهها واگذار کنیم. امیدوارم با همین رویکرد بتوانیم به جایگاه بهتری در سواد رسانهای برسیم.
حسن بشیر، بر لزوم توجه به مسائل و مشکلات خانوادهها، جوانان و مسائل عینی مرتبط با سواد رسانهای در همایش تأکید و اظهار امیدواری کرد، نشستهای علمی متعددی با موضوع سواد رسانه ای در دانشگاههای مختلف برگزار شود.
وی افزود: در مسئله سواد رسانهای و اطلاعاتی، به موضوع سواد اطلاعاتی کمتر توجه شده است که باید این نقص جبران شود. همچنین در کنار نشستها، باید به مسئله تألیف و ترجمه کتاب نیز توجه شود. همچنین باید فعالیتهایی را در راستای تجربهنگاری مردم در حوزه سواد رسانهای به عنوان پروژه طراحی کنیم چرا که با این رویکرد میتوان بهتر به مشکلات مردم در حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی دست یافت.
رئیس پیشین دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، حکمرانی نوین را به عنوان شعار و محور اصلی همایش اعلام و اظهار امیدواری کرد: در صدد هستیم بزودی کیلینیک سواد رسانهای که بتواند به صورت شبانه روزی پاسخگوی نیازهای مردم باشد را ایجاد کنیم.
بشیر اضافه کرد: باید بررسی کنیم نقش مردم، دولت و متفکرین در سواد رسانهای چیست و برای یک چالش نظری ـ عملی آماده شویم، ابعاد آن را مطرح کنیم و به دنبال حل مسئله باشیم.
در ادامه، دانشیار دانشگاه تهران و رئیس شورای علمی همایش ضمن اعلام اینکه موضوع سواد رسانه ای با بسیاری از نهادها و مؤسسات جمهوری اسلامی ایران مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش مرتبط است، تاکید کرد: هر کدام از این نهادها و مؤسسات باید در راستای وظایف خود تعریف مشخص و روشنی از سواد رسانه ای داشته باشند.
مسعود کوثری، با اشاره به کمبود ادبیات مناسب و مطلوب در رابطه با حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، خاطر نشان ساخت: باید در جهت غنی سازی علمی در این زمینه با تألیف و ترجمه کتاب های مناسب و مفید کوشا باشیم.
در ادامه، پس از ارائه گزارش دو دوره پیشین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی توسط محمدصادق افراسیابی؛ سیاستگذاری فرهنگی و دبیرکل همایش های اول و دوم، عبدالکریم خیامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و دبیر شورای علمی همایش، حکمرانی نوین را محور اصلی این همایش عنوان کرد و موضوعاتی نظیر مردمی سازی سواد رسانهای، کارگزاران و سواد رسانه، بومیسازی ادبیات نظری سواد رسانهای را از جمله دیگر محورهای همایش اعلام کرد و افزود: نقش خانوادهها در ترویج و نهادینهسازی سواد رسانهای و اطلاعاتی، نقش نظام آموزشی رسمی و عملکرد آن، بایستههای حکمرانی کارگزاران، نقد و ارزیابی عملکرد رسانهای مدیران دستگاهها، راهکارهای روزآمد سازی و ارتقای دانش رسانهها، مطالعات تطبیقی فلسفه سواد رسانهای و موضوعاتی مشابه، زیر بخشهای هر یک از محورهای اصلی همایش است.
تاکید بر توجه به استان های مرزی در همایش سواد رسانه ای
در ادامه این جلسه مدرس علوم ارتباطات اجتماعی و عضو شورای علمی همایش از کاهلی صورت گرفته طی ۲۰ سال اخیر در تبیین آنچه برای جهان نوین رخ داده است، سخن گفت و افزود: باید حکمرانان را در جریان آنچه جهان به سمت آن میرود بگذاریم.
صدیقه ببران، با اشاره به برجسته شدن مسئله سواد رسانهای طی پنج سال اخیر در کشور و تدوین پایاننامههای متعدد در خصوص آن از کپیکاریهای متعدد در این حوزه انتقاد کرد و گفت: این کپیکاریها باعث شده ادبیات جدید در حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی به وجود نیاید بر همین اساس لازم است کمیتهای در حوزه تهیه ادبیات مطلوب در رابطه با تألیف و ترجمه تشکیل شود.
این مدرس دانشگاه ضمن تقدیر از گزارش ارائه شده توسط دبیر کل همایش های اول و دوم در خصوص تشکیل دبیرخانه های استانی، خواستار توجه بیشتر به استانهای مرزی در این همایش شد و پیشنهاد کرد در استانهای مرزی ورود قویتری داشته باشیم و فراخوان همایش را نیز به صورت بینالمللی ارائه دهیم.
درادامه مدرس روان شناسی تربیتی و دیگر عضو شورای علمی همایش با اشاره به اینکه مواجهه دولت و مردم با اینترنت متفاوت بوده است، گفت: نحوه مواجهه دولتمردان با اینترنت کاملاً متفاوت از مواجهه عموم مردم با این پدیده بوده است و لازم است دلایل این تفاوت مواجهه بررسی شود.
حسین ابراهیم آبادی، از دبیرخانه سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی درخواست کرد مطالعاتی در خصوص نسل آینده اینترنت داشته باشند و اسناد منتشر شده در این زمینه را در اختیار اعضای شورای علمی همایش قرار دهند تا همایش بتواند در زمینه سواد رسانه ای و حکمرانی نوین، نشست های دقیق و جدی برگزار نماید.
علوم ارتباطات اجتماعی و عضو دیگر شورای علمی این همایش نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه هفته جهانی سواد رسانهای از سوی سازمان یونسکو در تقویم این سازمان ثبت شده است، پیشنهاد کرد در ایران نیز روز یا هفتهای به نام سواد رسانهای نامگذاری شود.
بهاره نصیری، تأکید کرد لازم است تفکر انتقادی از کودکی و حتی از مهدهای کودک به بچهها آموزش داده شود.
توجه به آینده پژوهی در حوزه سواد رسانهای، انجام مصاحبه با اساتید این حوزه و تبیین دیدگاههای آنها در قالب مصاحبه از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مطرح شد.
اعطای احکام اعضای شورای علمی همایش سواد رسانه ای
محمدهادی همایون، محمد رضا بهمنی، حسن بشیر، حمید رضا آیتاللهی،مسعود کوثری،حسن خجسته، مجتبی امامی، عبدالکریم خیامی، هادی خانیکی، محمد سلطانی فر، حسین ابراهیم آبادی، امیدعلی مسعودی، صدیقه ببران، احمد زره ساز،حسینعلی افخمی، مرتضی موسویان، بهاره نصیری، محسن حاجی زین العابدینی، حمید رضا آیتاللهی، محمد مهدی فتوره چی، رفیع الدین اسماعیلی و محمد صادق افراسیابی مدرس دانشگاه سوره.
نظر شما