۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82711135
T T
۰ نفر
درخواست های آمریكا از صربستان، دخالت در امور كشوری مستقل

بلگراد - ایرنا - سفر اخیر معاون وزارت امور خارجه آمریكا به صربستان و درخواست وی مبنی بر تعطیلی مركز بشردوستانه روسیه در صربستان در شهر نیش در جنوب این كشور در دیدارش با رئیس جمهوری صربستان، دلیلی دیگر بر مداخله واشنگتن در سیاست های خارجی این كشور بالكان است.

«هویت برایان یی» معاون امور اورپا و آسیای وزارت امور خارجه آمریكا، همچنین در دیدار با مقامات صربستان افزون بر این درخواست، این شرط را برای بلگراد برای عضویت در اتحادیه اروپا تعیین كرد كه صربستان بین روسیه و یا اتحادیه اروپا یكی را انتخاب كند.
این مقام آمریكایی در دیدارهای خود با مقامات صربستان به این درخواست ها بسنده نكرده و پا فرا گذاشته و از صربستان خواستار احترام گذاشتن به تمامیت ارضی استقلال كوزوو شد كه در سال 2008 میلادی بطور یكجانبه از صربستان اعلام استقلال كرد.
وی همچنین از «آلكساندر ووچیچ » رئیس جمهوری صربستان خواست بر میلوراد دودیك رئیس جمهوری بخش صرب نشین بوسنی و هرزگوین (جمهوری صربسكا)، كه چندین بار به برگزاری همه پرسی برای استقلال جمهوری صربسكا از بوسنی و هرزگوین اشاره كرده است، تاثیر گذارد و وی را از برگزاری همه پرسی منع كند.
بوسنی و هرزگوین پس از جنگ های داخلی میان سه گروه قومی بوسنیایی (مسلمانان)، صرب و كروات كه سرانجام با دخالت سازمان ملل متحد و استقرار نیروهای حافظ صلح پایان یافت، بر اساس پیمان صلح دیتون درسال 1995میلادی به دو هویت سیاسی به نام جمهوری صربسكا و یك بخش مسلمان و كروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین با 10 استان تقسیم شد.
معاون وزیر امور خارجه آمریكا كه پس از پایان سفرش از صربستان عازم كوزوو شد، در دیدار با هاشم تاچی رئیس جمهوری كوزوو بر ادامه حمایت آمریكا از كوزوو در تمامی زمینه ها تاكید كرد.
اگر به اظهارات دونالد ترامپ در مراحل تبلیغاتی ریاست جمهوری مبنی بر اینكه آمریكا در مسائل داخلی كشورهای مستقل دخالت نمی كند، توجه شود، كاملا به این مهم پی می بریم كه ترامپ از اینكه دخالت در امور كشورها از سیاست خارجی واشنگتن به شمار می رود، اطلاعی نداشته است.
از طرف دیگر آمریكا و اتحادیه اروپا در رابطه با همه پرسی دولت كاتالونیا برای استقلال از اسپانیا، مقایسه كوزوو و كاتالونیا را قبول ندارند به این دلیل كه صربستان عضو اتحادیه اروپا نیست و اسپانیا یكی از اعضای این اتحادیه محسوب می شود.
توضیح داده می شود كه مقامات آمریكایی به دنبال درخواست مسكو برای ارائه وضعیت 'دیپلماتیك' به مركز بشر دوستانه روسیه در جنوب صربستان كه صرفا برای كمك به این كشور در مواقع بلایای طبیعی مانند، زلزله، سیل و آتش سوزی می باشد از مقامات بلگراد خواسته اند كه این مركز تعطیل شود.
درخواست مقامات آمریكا برای تعطیل كردن مركز بشردوستانه روسیه در صربستان را ترس از فعالیت های جاسوسی روسیه در صربستان توصیف كردند.
وزارت موقعیت های اضطراری روسیه با اداره موقعیت های اضطراری وزارت كشور صربستان در سال 2012 مركز بشر دوستانه ای را در شهر نیش واقع در 250 كیلومتری جنوب پایتخت صربستان برای كمك در شرایط اضطراری مانند سیل های بزرگ، آتش سوزی و بیشتر برای نجات مردم و اموال آنان تاسیس كرد.
مقامات روسیه از صربستان درخواست كرده بودند كه بخاطرسرعت بخشیدن به فعالیت های مركز بشر دوستانه در هنگام وضع اضطراری مانند؛ آتش سوزی و سیل و همچنین اجتناب از مراحل گمركی به این مركز 'وضعیت دیپلماتیك' داده شود تا اینكه به اینصورت از پرداخت هزینه برای تجهیزات كمك های بشردوستانه جلوگیری شود.
مركز بشردوستانه روسیه و صربستان متشكل از 5 تا 10 متخصص و كارشناس دائمی است. فعالیت این متخصصین آموزش به همتاهای صرب است و در عین حال در مواقع آتش سوزی برنامه های لازم جهت تامین آب مورد نیاز برای مهار كردن آتش را برنامه ریزی می كنند.
نگرانی آمریكایی ها از وجود مركز بشردوستانه روسیه در صربستان در حالیست كه پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) با چهارهزار و 600 سرباز مسلح در پایگاه باندستیل در كوزوو مستقر هستند.
كوزوو در سال 2008 میلادی بطور یكجانبه از صربستان اعلام استقلال كرد ولی بلگراد هنوز این منطقه را استان جنوبی خود می داند و استقلال آن را قبول ندارد.
نیروهای ناتو در سال 1999 میلادی به مدت 78 روز صربستان را بمباران كردند كه در این بمباران از بمب های خوشه ای و بمب های با اورانیوم ضعیف استفاده شده است.
از آنجا كه پذیرش عضویت صربستان در اتحادیه اروپا از اولویت های این كشور به شمار می رود، بطور مرتب از طرف بروكسل و یا واشنگتن زیر فشارهای سیاسی قرار دارد و به همین دلیل است كه بارها از بلگراد خواسته شده كه به كشورهایی كه روسیه را بخاطر مساله اوكراین تحریم كرده اند، ملحق شود.
صربستا این درخواست شدیدا رد كرده است.
اروپام**436**1479
ناشر:حسن سالك رضائی