۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82714538
T T
۰ نفر
سهام 4 شركت صندوق ذخيره فرهنگيان در بورس عرضه مي شود

كيش - ايرنا - مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان از عرضه سهام 4 شركت صندوق ذخيره فرهنگيان با هدف شفاف سازي و جذب نقدينگي در بورس خبر داد و گفت: با ورود اين شركت ها، بخش عمده اي از شركت هاي تابعه صندوق بورسي مي شوند.

به گزارش ايرنا٬ «مهدي نيكدل» در يك نشست خبري در حاشيه چهارمين نمايشگاه بين المللي بورس٬ بانك٬ بيمه و خصوصي سازي، با بيان اينكه حدود 650 شركت در بورس و فرابورس تهران پذيرفته شده و فعال هستند، افزود: يكي از اهداف و اولويت هاي موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ورود شركت هاي تابعه آن به بورس است.
وي يادآور شد: ورود چهار شركت جديد مطرح شده است كه با ورود اين شركت ها به بورس و فرابورس، بخش عمده شركت هاي تابعه صندوق فرهنگيان بورسي خواهند شد.
نيكدل ادامه داد: بدين ترتيب هلدينگ پتروفرهنگ٬ پتروشيمي مرواريد٬ بيمه معلم و شركت بازرسي مهندسي و صنعتي ايران وارد بورس مي شوند.
وي با بيان اينكه از ساير نهادهاي مالي بازار سرمايه همچون صندوق زمين و ساختمان استفاده خواهيم كرد، گفت: مقدمات تشكيل صندوق زمين و ساختمان براي يكي از پروژه هاي ساختماني شركت ساختماني معلم در حال انجام است.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان درباره احتمال تبديل شدن اين صندوق به هلدينگ بورسي نيز گفت: هدف از حضور صندوق ذخيره فرهنگيان در بازار بورس، ورود شركت هاي تابعه و دارايي هاي آن به بازار سهام بوده و ورود خود موسسه به بورس٬ مطرح نيست.
اين مقام مسئول درباره اهداف حضور در بورس گفت: يكي از خواسته هاي فرهنگيان عضو، دريافت سهم الشركه واقعي خود در زمان بازنشستگي است.
وي دليل ديگر ورود شركت ها به بورس را نياز به نقدينگي مناسب براي پرداخت ماهانه سهم الشركه بازنشستگان در مبالغ كلان عنوان كرد و افزود: حضور شركت هاي تابعه صندوق در بازار سهام، موجب افزايش نقدپذيري دارايي هاي صندوق مي شود.
نيكدل يادآور شد: افزايش نظارت يكي ديگر از نتايج مثبت ورود شركت هاي تابعه به بورس است.
وي افزود: بهترين راه جلوگيري از تكرار مسايل و حاشيه هاي مطرح شده درباره صندوق، قرار گرفتن موسسه و شركت هاي تابعه در اتاق شيشه اي بورس است تا صاحبان موسسه بتوانند در هر زمان به نظارت بر سرمايه و دارايي خود بپردازند.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان درباره مشكلات بانك سرمايه و تسهيلات معوق اين بانك گفت: كل سهام شركت هاي تابعه صندوق ذخيره فرهنگيان در بانك سرمايه به ارزش دفتري 2 هزار و 180 ميليارد ريال و معادل حدود 47 درصد از سهام بانك است.
وي يادآور شد: اين رقم كمتر از پنج درصد دارايي 44 هزار و‌ 160 ميليارد ريالي مجموعه صندوق ذخيره فرهنگيان در اسفند 1395 است.
نيكدل با اشاره به سهم هر يك از اعضا از تسهيلات معوق بانك سرمايه گفت: مطالبات بانك سرمايه جزو‌ ‌دارايي سهامداران موسسه نبوده و متعلق به سپرده گذران بانك است كه با توجه به تعهد بانك مركزي، نگراني خاصي وجود ندارد.
وي افزود: از اين رو در صورت بازگشت همه مطالبات اين بانك، اين ارقام به حساب فرهنگيان عضو موسسه واريز نخواهد شد و افرادي كه ادعا مي كنند بازگرداندن مطالبات بانك سرمايه به معني بازگرداندن اين مبالغ به جيب فرهنگيان است، در اشتباه هستند.

**طرح 13 شكايت عليه بدهكاران
نيكدل درباره نتيجه تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: در يك سال اخير صندوق ذخيره فرهنگيان دوره پرتنش و پرچالشي را سپري كرد.
وي يادآور شد: با وجود اظهارات نسنجيده اي كه بر فعاليت هاي اقتصادي اين موسسه و منافع فرهنگيان عضو آن تاثيرات منفي برجاي گذاشت، با مديريت صحيح اين جريانات و اعتماد سازي در ميان فرهنگيان و شركاي اقتصادي موسسه، از آثار مخرب اين اتهامات تاحدي كاسته شد.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان يادآور شد: البته سودآوري موسسه تحت تاثير قرار گرفته است.
وي بيان داشت: در يك سال گذشته با ارتباط دادن نابجاي مطالبات بانك سرمايه با سرمايه معلمان در صندوق ذخيره فرهنگيان، تلاش كردند افكار عمومي و به ويژه فرهنگيان عضو موسسه را از موضوعات اصلي منحرف كنند.
مدير عامل صندوق ذخيره فرهنگيان ادامه داد: هيات اجرايي كميته تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي در طول يكسال گذشته قريب به 100 هزار برگ سند از موسسه و شركت هاي تابعه را بررسي كرده و همه اركان موسسه با آنها همكاري لازم را داشته اند.
وي ادامه داد: اين صندوق هيچ نگراني بابت انتشار اين اسناد ندارد و همواره از تحقيق و تفحص در راستاي حفظ منافع فرهنگيان استقبال كرده است.
وي افزود: گرچه اعضاي هيات تحقيق و تفحص نيز تعهد داده بودند كه تا مشخص شدن نتيجه نهايي و براي جلوگيري از تبعات منفي هر گونه انتشار اطلاعات نامنسجم، از اظهارات و مصاحبه خودداري كنند اما بازهم برخي از اين افراد عامدانه اقدام به انتشار اطلاعات دستچين شده، هدفمند و جهت دار به ويژه در ايام انتخابات رياست جمهوري كردند.
وي ادامه داد: در نهايت هيات تحقيق و تفحص اعلام كرده اند كه گزارش نهايي را تا پايان آبان ماه 1396 در صحن مجلس قرائت مي كنند.
به گفته نيكدل، در كنار بررسي هيات تحقيق و تفحص، صندوق ذخيره فرهنگيان، پيگير مطالبات بانك و ساير شركت هاي تابعه است و به هيچ وجه در زمينه حفظ منافع فرهنگيان كوتاهي نمي كند.
وي گفت: در طول يكسال گذشته 13 مورد شكايت رسمي عليه بدهكاران انجام شده است.
اقتصام** 2022*6993خبرنگار: ميثم طاهري*انتشار: اكبر بهاروند
ا