۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۹:۰۶
کد خبر: 82715512
T T
۰ نفر

در زمان بروز پدیده ریزگردها چه باید كرد؟

۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۹:۰۶
کد خبر: 82715512
در زمان بروز پدیده ریزگردها چه باید كرد؟

كرمانشاه- ایرنا- كارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با تاكید بر رعایت نكات بهداشتی در زمان بروز ریزگردها یادآور شد كه توصیه های بهداشتی می تواند كمك كند تا افراد خود را از اثرات سوء گرد و غبار حفظ كنند و اثرات نامطلوب این پدیده بر سلامت خود را به حداقل برسانند.

یحیی ذائبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شهروندان خواست از فعالیت در خارج از منزل اجتناب كنند و اگر الزاما بایستی در هوای آزاد فعالیت كنند زمان آن را به حداقل ممكن كاهش دهند.
وی یادآور شد از ورزش سنگین به ویژه اگر دارای مشكلات تنفسی و آسم هستید، خودداری كنید و در خانه یا محیط های بسته بمانید و درها و پنجره ها را بسته نگاه دارید.
این كارشناس بهداشت محیط همچنین گفت: در صورت امكان در اماكن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید و اگر دارای آسم یا نشانه هایی مانند كوتاهی تنفس، سرفه و خس خس كردن و درد قفسه سینه را مشاهده كردید برنامه درمانی خود را دنبال كنید و اگر نشانه ها برطرف نشد با پزشك خود مشورت كنید.
مصرف بیشتر مایعات، میوه و سبزیجات در زمان پدیده ریزگردها از دیگر توصیه های این كارشناس بهداشت بود و گفت: برای جلوگیری از آلودگی آب و مواد غذایی، استقاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی و آب ضروری است.
ذائبی یادآور شد كه لازم است مواد غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات گرد و غبار زدوده شوند و در زمان بروز پدیده ریزگردها شیشه های خودرو را بالا نگه دارید و اگر اتومبیل شما دارای سیستم تهویه مطبوع می باشد آن را در وضعیت چرخش مجدد قرار دهید تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل شما كاهش یابد.
او گفت: برای كاهش تماس با ریزگردها در محیط زندگی نظافت روزانه توصیه می شود و در صورت ضرورت خروج از منزل یا محیط های بسته در زمان ریزگردها از ماسك های مناسب استفاده كنید چون ماسك های كاغذی معمولی و دستمال نمی توانند جلو ی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند.
این كارشناس بهداشت افزود: نكات گفته شده را افراد سالمند، مادران باردار ، بیماران قلبی ، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم ، برونشیت و آمفیزم ، كودكان و نوجوانان بایستی بیشتر مورد توجه قرار دهند و مادران بایستی مراقب نوزادان خود باشند.
گرد و غبار از 2 روز گذشته وارد آسمان استان كرمانشاه شده اما از سه شنبه شب تا صبح چهارشنبه به 942 میكرو گرم در متر مكعب هوا رسیده و میزان آلودگی هوای استان به بیش از 6 برابر حد مجاز رسیده است.
براساس اعلام كمیته بحران استان كرمانشاه مدارس و دانشگاه های نوبت صبح امروز (چهارشنبه) 10 شهرستان استان تعطیل شد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی