۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۱۶
کد خبر: 82719451
T T
۰ نفر
فرمانداررشت:رفع معضل پسماندهاي سراوان نيازمندعزم جدي همه سازمانهااست

رشت - ايرنا - فرماندار رشت با بيان اين كه مردم اهالي سراوان به دليل دفن زباله در آن منطقه فشارهاي زيادي را متحمل مي شوند بر ضرورت عزم جدي، همت جمعي و همكاري و هم افزايي سازمانها و دستگاه ها براي رفع معضل دفع پسماند در اين منطقه تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا، سيروس شفقي عصر شنبه در جلسه ويژه بررسي مشكل پسماند منطقه سروان رشت در فرمانداري اين شهرستان اظهار داشت: دفن زباله در منطقه سروان رشت بيش از سه دهه در حال انجام است كه براي رفع مشكلات مردم آن منطقه بايستي كار اساسي انجام گيرد.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده در راستاي وظايف سازماني از جمله سم پاشي و ساماندهي محل دفن زباله در سروان رشت افزود : از همكاري دستگاه هايي كه براي كمك به شهردار رشت و قدرداني مي شود.
وي در باره احداث زباله سوز در رشت بيان داشت: از سال 92 قراردادي در زمينه احداث نيروگاه 600 تني زباله سوز در رشت در جريان بود اما بنا به دلايلي تا امروز منتج به نتيجه نشده است.
فرماندار شهرستان رشت اظهار كرد: براي رفع مشكلات پسماند در گيلان و رشت نيازمند همت جمعي، باور قلبي و انگيزه كافي هستيم در غيراينصورت تنها با حرف زدن و مصاحبه در رسانه ها نمي توان اين مشكل اساسي را مرتفع كرد.
وي با تاكيد بر اين كه شفاف سازي امور بايستي در سرلوحه كارمان باشد، تصريح كرد: رسانه ها كنكاش و پي گيري مي كنند، مردم هم بايستي رصد كنند تا كارها و رفع مشكلات به نحو احسن انجام شود.
فرماندار رشت با انتقاد از عدم حضور شهردار يا نماينده اي از شهرداري در جلسه بررسي مشكل پسماند منطقه سروان رشت انتقاد گفت: شهرداري كاري مهمتر از مديريتپسماند داشته، كه در اين جلسه حضور ندارد.
* مشكل دفع نامناسب پسماند در سراوان رشت؛ چيزي جز كم كاري شهرداري نبود
مديركل محيط زيست استان گيلان نيز در ادامه اين جلسه با اشاره به اتفاقات اخير در منطقه سراوان رشت بيان داشت: دليل اين اتفاقات چيزي جز كم كاري شهرداري اين كلانشهر نبوده است.
به گزارش خبرنگار ايرنا، قربانعلي محمدپور با تاكيد بر اين مطلب كه هيچ كاري مهمتر و واجب تر از پسماند نداريم، خاطر نشان كرد: الزام قانوني در بحث مديريت شهري و پسماند وجود دارد كه بايستي به آن توجه شود.
وي هم افزايي دستگاه ها براي رفع مشكلات در منطقه سروان رشت را مهم دانست و اظهار كرد: گزارش هاي لازم در زمينه احداث زباله سوز و جانمايي آن به محيط زيست ارايه شود تا با صدور مجوز، شاهد اجراي اين پروژه باشيم.
وي با اشاره به ارايه لايحه كمك به پسماند عادي از سوي رييس جمهوري در چهارم ماه گذشته به مجلس تصريح كرد: به يقين اين لايحه در تامين نرخ تضميني برق توليدي به ما كمك مي كند.

* عزم شوراي اسلامي رشت براي رفع مشكل سراوان جدي است
رييس شوراي اسلامي رشت با اشاره به اراده و پي گيري رفع مشكلات مردم منطقه سراوان قبل از اعتراض و اتفاقات در منطقه سراوان رشت، اظهار كرد: عزم شوراي اسلامي دوره پنجم اين كلانشهر براي رفع مشكل مردم اين منطقه جدي است.
سيد اميرحسين علوي بيان داشت: مشكل مردم منطقه سروان رشت ، مشكل هر شهر، استان و كشور است و هر دستگاه و نهادي بايستي در اين رابطه همكاري داشته باشد.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه بايستي از مناقشات لفظي پرهيز كنيم، اظهار كرد: اگر حرفي زده مي شود از روي دلسوزي و تلاش براي رفع مشكلات مردم منطقه سروان است.
در بخش ديگري از اين جلسه ، امامي مجري طرح احداث زباله سوز در رشت با تشريح اقداماتي براي اجراي اين پروژه بيان داشت: تحريم هاي سخت در سال هاي 91 و 92 را مي توان يكي از دلايل راكد ماندن پروژه زباله سوز رشت دانست كه نه تنها در رشت بلكه در ساير شهرها پروژه ها انجام نشد.
وي خاطر نشان كرد: نيروگاه زباله سوز رشت با ظرفيت 600 تني داراي چهار خط 150 تني طراحي شده كه مدت بهره برداري آن از زمان اجرا، 24 ماه پيش بيني شده است كه در صورت تامين اعتبار ، اين مدت كاهش مي يابد.
جنگل هاي سراوان رشت با زيبايي هاي شگفت انگيزش، افزون بر سه دهه است كه محلي براي تخليه زباله هاي اين كلانشهر و برخي از شهرهاي اطراف شده، به طوري كه شيرابه هاي ناشي از زباله ها و بوي تعفن آن، موجب رنجش اهالي اين منطقه شده است.
دفع زباله در سراوان رشت، هر چند وقت، موجب اعتراضات مردم منطقه مي شود به طوري كه طي چند ماه اخير تعدادي از اهالي در اعتراض به وضعيت نابسامان دفن زباله، مقابل درب ورودي محل انباشت ايستاده و راه عبور ماشين هاي حمل زباله را بستند اما با حضور مسئولان و بيان قول هايي، بار ديگر عقب نشستند.
پيش از اين نيز سال گذشته مردم در اعتراض به تخليه و دفن غيربهداشتي زباله در سراوان رشت، راه را براي عبور كاميون هاي حمل زباله بسته بودند كه با انجام برخي اقدامات، دست از اعتراض برداشتند.
در زمان حاضر، حجم زيادي از زباله در منطقه سراوان در 17 كيلومتري رشت مدفون شده؛ روزانه نيز 650 تا 750 تن زباله از كلانشهر رشت و 300 تا 400 تن زباله از برخي شهرهاي اطراف گيلان براي دفن به اين محل انتقال داده و هر روز بر حجم زباله افزوده مي شود.
شيرابه هاي ناشي از زباله در محل دفن، به شدت نگران كننده است ، شيرابه اين زباله ها به رودخانه سياهرود (رودخانه اي زيبا در دل جنگل سروان) و در ادامه به رودخانه هاي گوهر رود و زرجوب سرازير مي شود.
در اين جسله نمايندگان برخي دستگاه هاي ذيربط در رابطه با موضوع دفن زباله در منطقه سروان رشت، دهياران و بخشداران حوزه مربوطه حضور داشتند.
خبرنگار: شادي خورشيدي سدهي ** انتشاردهنده:بابايي
7286 /6030