۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۲۱
کد خبر: 82721163
T T
۰ نفر

سیل خروشان عاشقان حسینی در مسیر نجف - كربلا

۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۲۱
کد خبر: 82721163
سیل خروشان عاشقان حسینی در مسیر نجف - كربلا

نجف - ایرنا - این روزها مسیرهای منتهی به نجف اشرف مملو از انسانهای آزاده و عاشقی است كه برای زیارت مرقد مطهر مولای خود مشتاقانه رنج سفر را به جان می خرند تا گوشه ای از شور و عشق خود را با مولایشان نشان دهند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به نجف، زائران حسینی كه از مسیرهای جنوب (بصره) و شرق عراق و از طریق كوت به نجف می رسند با پیوستن به یكدیگر، موج عظیم و گسترده ای را تشكیل می دهند كه نظر هر بیننده ای را به خود جلب می كند.
اینجا گویی رزمایش صلابت و اتحاد مسلمانان همچون رودخانه ای خروشان و در جریان است.
این زائران كه از هر قشر و طبقه و موقعیت سنی از پیرمرد و پیرزن سالخورده در ویلچر، تا كودك خرد سال در گهواره هستند، پس از زیارت حرم مطهر حضرت علی (ع) راهی كربلا می شوند.
در این میان افراد معلول و جانباز زیادی هم به چشم می خورند كه عاشقانه و با عظمی راسخ حسین حسین گویان از نجف به سوی كربلا می شتابند.
مسیر نجف به كربلا، یكی از مهمترین مسیرهای پیاده روی زائران اربعین حسینی است؛ بسیاری از موكب داران در این مسیر با برپایی هیات ها، خیمه ها و آماده سازی حسینیه های بین راهی، كمر همت به خدمت زائران اربعین حسینی بسته اند.
امسال صاحبان موكب ها به خصوص موكب های ایرانی و عراقی به طور مشترك و برادر وار به زائران حسینی خدمات ارایه می دهند.
موكب های فراوان ضمن احسان آب، چای و غذا، مسیر حركت زئران را آب و جارو می كنند و این گونه كرم و منش میزبانی و مهربانی خود را به اوج می رسانند.
آب زنید راه را، عاشقان كربلا می رسند
جوانان جاده را آب و جارو می كنند، یكی با قلم مو ستون های موكب را رنگ نو می زند و دیگری بشقاب ها را می شوید، یكی هم پتوها و تشك ها را جلو آفتاب می اندازد و هاتفی بانگ بر می آورد، گویی می خواند: آب زنید راه را، عاشقان كربلا می رسند.
جنب و جوش بچه موكبی ها در مسیر نجف به كربلا هر روز بیشتر می شود.
خبرنگار ایرنا كه از روز شنبه گذشته به همراه سایر زائران اربعین حسینی راهی كربلا شده، در مسیر شاهد تكاپوی اصحاب موكب ها برای پذیرایی از زایران حسینی است.
بسیاری از مسوولان موكب ها با كابل كشی و فراهم كردن روشنایی محل موكب و حركت زائران برآمده اند تا مسیر زائرانی كه در شب حركت می كنند، نورانی باشد.
مشاهده یكی از موكب ها كه برای تعمیر كفش و كیف زائران دایر شده، نشان می داد خادمان اربعین حسینی تصمیم گرفته اند همانند سال های گذشته از هیچ چیز در خدمات دهی به زوار حسینی دریغ نكنند.
ده ها راس گاو، گوسفند و شتر از سوی متولیان موكب ها برای ذبح و استفاده از آن در پذیرایی از زوار حسینی، فراهم شده است.
موكب ها و مردم در مسیر نجف به بغداد هر آنچه دارند در طبق اخلاص گذاشته و به زئران تقدیم می كنند، یكی چای آماده می كند یكی شیر و دیگری غذا آماده و به زئران امام حسین (ع) تقدیم می كند.
مردمانی هستند كه با حضور در مسیر زائران حسینی با خواهش و اصرار آنها را به خانه هایشان دعوت می كنند تا بتوانند به عنوان زائران امام حسین (ع) بهتر خدمت و میزبانی كنند. تا با چنین صحنه ای مواجه نشوی، میزان واقعی كرم و لطف میزبانی عراقی ها را در نمی یابی.
كودكانی كه به صورت دسته جمعی ندای لبیك یا حسین سر می دهند، یا جارو بدست زمین را جارو می زنند و كودكانی كه دستمال كاغذی، چای، شربت، خرما و آب توزیع می كنند بیش از همه زائران را به شور و شوق می آورند و در این میان مورد توجه خاص عكاسان هم قرار می گیرند.
این درحالی است كه هنوز حركت گسترده زائران شهرهای نزدیك به كربلا به طور جدی آغاز نشده و انتظار می رود به رسم همه ساله، در چند روز مانده به اربعین حسینی، موج عظیم زائران كربلا بیشتر شود.
در میان زائران حسینی محور كربلا، تعداد قابل توجهی از زایران ایرانی مشاهده می شود كه بعد از اتمام زیارت امامین كاظمین (ع) و امامین عسكرین در شمال بغداد، به شوق زیارت اباعبدالله الحسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) به سوی كربلا در حركت هستند.
حضور نیروهای پلیس عراق در محور نجف به كربلا محسوس است و ترتیبات امنیتی لازم در مسیر پیش بینی شده و در برخی موارد پهبادهایی مشاهده می شود كه از آسمان، مسیر را كنترل می كنند.
در محور نجف به كربلا یك طرف مسیر اتوبان به حركت زائران اختصاص یافته است.
خبرنگار ایرنا در طول محور حركت پیاده روی زائران به سمت كربلا شاهد حركت روان و بدون مشكل زوار بود.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در نجف اشرف روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاكید كرد: همه تدابیر امنیتی لازم در مسیرهای مشخص شده برای حركت زائران پیش بینی شده و تاكنون مشكل یا مورد خاصی در این زمینه وجود نداشته است.
علیرضا فداكار به زائران توصیه كرد در مسیرهای مشخص شده حركت كنند و از حركت در بیراهه ها كه خطراتی ممكن است وجود داشته باشد، خودداری كنند.
گزارش از: محمد رستگار * انتشار دهنده: مجید جعفری
خاورم**6183**380**1275