۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۸:۵۸
کد خبر: 82722228
T T
۰ نفر
پارك های بندرعباس، جزیره های زخمی یا مرهم سبز شهری

بندرعباس - ایرنا - تاریكی پارك ها، فرسودگی وسایل بازی، نداشتن درخت و فضای سبز، وضعیت بهداشتی نامناسب و اجاره دادن پارك ها به عرضه كنندگان قلیان موجب شده، پارك های بندرعباس به جای مرهم سبز شهری به جزیره هایی زخمی بر چهره شهر تبدیل شوند.

به گزارش ایرنا، مردم بندرعباس گلایه و شكایت های خود از وضعیت پارك ها و فضای سبز این شهر را متوجه سازمان پارك ها و فضای سبز شهرداری می دانند در حالی كه مدیران این مجموعه خود را از بسیاری از این انتقادها مانند فرسودگی و تاریكی پارك ها مبری دانسته و مجموعه های دیگر را مسئول این نابسامانی ها می دانند.
البته مردم تنها ناراضیان وضعیت پارك ها نیستند و رئیس و تعدادی از اعضای شورای شهر بندرعباس نیز منتقد وضعیت موجود هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس افزون بر گلایه های عمومی مردم، آبیاری فضای سبز با آب شبكه شهری را نیز از دیگر مشكلات این بخش می داند.
به گفته اسلام باوقار، با توجه به خشكسالی كه سال‌ ها است با آن مواجهیم و محدودیت منابع آبی، نقش استفاده از پساب تصفیه‌ خانه ‌های فاضلاب جهت آبیاری فضای سبز در حفظ منابع آبی بسیار حیاتی است اما متاسفانه هنوز به دلیل مناسب نبودن پساب ‌ها، بخش بزرگی از آبیاری فضای سبز با آب شهری صورت می‌ گیرد و باید برای كاهش این مصرف، تدبیری اندیشیده شود.
وی با اشاره به كمبود كلی فضای سبز در بندرعباس اظهار داشت: این كمبود عمومی در برخی مناطق بندرعباس بیشتر خود را نشان می دهد كه شهرك پیامبر اعظم (ص) یكی از این مناطق است.
وی ادامه داد: در دوران انتخابات شورای شهر، مردم این منطقه می ‌گفتند اگر ما شهروند این شهر هستیم چرا از خدماتی مانند پارك و فضای سبز محروم هستیم.
باوقار اضافه كرد: هرچند به دلیل تكمیل نشدن ساخت و سازها توسط راه و شهرسازی و تحویل نشدن آن به شهرداری، ایجاد فضای سبز از وظایف قانونی سازمان پارك ‌ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس نیست، اما با توجه به اسكان مردم در آن منطقه و وظیفه اجتماعی و انسانی كه نسبت به ساكنان این مجتمع عظیم داریم شاید لازم باشد در خصوص ایجاد و نگهداری فضای سبز این منطقه كارهایی مانند توزیع نهال بین ساكنان و آموزش كاشت و نگهداری درختان قدمی در این راه برداشت.

** مشكل روشنایی و كمبود نور در بیشتر بیشتر پارك ها
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه با تاكید بر مشكل روشنایی و كمبود نور در بیشتر پارك‌ های شهر بندرعباس تصریح كرد: هر حادثه ای كه به دلیل تاریكی پارك ها برای شهروندان رخ دهد، شهرداری بندرعباس مقصر بوده و جریمه خواهد شد.
وی هم چنین با انتقاد از دریافت ورودی پنج هزار تومانی از مردم برای بازدید از پارك گلها گفت: پیش از این اعلام كرده‌ام و هنوز هم بر این عقیده‌ام كه دریافت هزینه از مردم در ازای بازدید از پارك گل‌ها درست نیست و باید دید تاكنون چه مقدار درآمدزایی داشته و آیا این درآمد، ارزش ادامه دریافت این هزینه را دارد؟

**خفه شدن درخت ها در خیابان كشی ها
عضو كمیسیون بهداشت، سلامت وخدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این باره اظهار داشت: در گذشته شهر بندرعباس شهری پر از درخت بوده، اما به دلیل خیابان كشی های متعدد، اكنون این درخت ها جای خود را به خیابان یا ساختمان ها داده اند.
آبتین امیری معتقد است: فضای سبز شهری نقش مهمی در هوای پاك و خنك تر شدن شهر بندرعباس، به عنوان یك شهر بندری با هوای گرم و شرجی بالا دارد.
وی برای اثبات گفته خود كشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را مثال زد و گفت: در بسیاری از كشورهای همسایه كه آب وهوایی مشابه شهر بندرعباس دارند، با سرمایه گذاری بر درختان قدیمی و بومی توانسته اند فضای سبز مناسبی را برای شهروندان خود فراهم كنند و در بندرعباس هم برای درختانی كه در جریان ساخت و سازها ازبین رفته اند باید درخت هایی جدید از همان جنس جایگزین شوند.
امیری تاكید كرد: نباید سرانه فضای سبز را به بهانه سایر اولویت های عمرانی در سطح شهر كاهش دهیم و ساخت و سازهای بی رویه در سطح شهر بندرعباس بدون در نظر گرفتن سرانه فضای سبز، سبب افزایش ناراحتی های روحی در میان شهروندان می شود.

**مدیریت ضعیف و ایمنی اندك
یكی دیگر از اعضای شورای شهر نیز بر این باور است كه مدیریت پارك ها و بوستان های بندرعباس بسیار ضعیف و ایمنی آن ها پایین است.
اسماعیل بواشه خاطر نشان كرد: سازمان پارك ها و فضای سبز تاكنون در رابطه با ایمن سازی پارك های سطح شهر اقدام موثری انجام نداده و روشنایی پارك ها نیز بسیار ضعیف است.
وی درب باز جعبه تقسیم های برق را یكی از موارد خطرناك در پارك ها دانست كه جان كودكان را تهدید می كند.

**هر محله یك پارك اما بدون فضای سبز
رییس كمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز رسیدگی به مشكلات پارك ها را موضوعی مهم دانست و افزود: شهرداری شعار «هر محله یك پارك» را تبلیغ می كند اما مردم می گویند این ها پارك نیست و پارك باید فضای سبز داشته باشد.
حجت الاسلام احمد عامری سیاهویی خاطرنشان كرد: فضای سبز می تواند كاركردهای متفاوتی داشته و بهترین مكان برای آرامش و رفع خستگی باشد.
وی افزود: اگر نگاه علمی به فضای سبز وجود داشته باشد، ایرادهای كنونی زودتر برطرف می شود و می توان از جامعه دانشگاهی در این زمینه كمك گرفت.

**گم شدن 14هزار متر مربع فضای سبز در بندرعباس
پرویز سالاری یكی دیگر از اعضای شورای پنجم نیز كمبود سرانه فضای سبز را مورد اشاره قرار داد و گفت: در شورای چهارم 14هكتار زمین در منطقه الهیه شمالی بندرعباس به فضای سبز اختصاص یافت و سه میلیارد تومان بودجه نیز برای آن در نظر گرفته شد اما استاندار سابق كاربری آن را به تجاری و اداری تغییر داد و قرار بود به جای آن زمین معوض برای فضای سبز بدهند كه اطلاعی از سرنوشت آن در دست نیست.

**نه پول داریم ، نه آب و نه اختیار
پاسخ مفصل مدیرعامل سازمان پارك‌ ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس به انتقادهای مطرح شده را می توان در نداشتن پول، آب و اختیار خلاصه كرد.
مصطفی خادم با اشاره به بودجه چهار میلیارد تومانی این سازمان، گفت: در شهر بندرعباس با 330 هكتار چمن سبز مواجهیم كه به ازای جمعیت 543 هزارنفری، به ازای هر نفر 11متر و 78سانتیمتر فضای سبز در شهر وجود دارد.
وی توجه به سیما، منظر و فضای سبز شهر را از اولویت‌های شهرداری بندرعباس دانست و اضافه كرد: توسعه هر شهری باید بر اساس زیرساخت‌ها و شرایط اقلیمی انجام شود.
خادم ادامه داد: از سه سال قبل با بحران شدید خشكسالی و كمبود آب مواجه شدیم و بابت آن لطمه زیادی به فضای سبز شهری وارد شد.
وی با بیان این كه بندرعباس همچنین با كاهش منابع خاك، خاك شور و كم كیفیت رو به‌ رو است تصریح كرد: در كنار تمام این مشكلات طبیعی و اقلیمی، سازمان پارك ها و فضای سبز بندرعباس با مشكل پرداخت نشدن مالیات سال های قبل روبروست كه منجر به ممنوع الخروج شدن وی به عنوان مدیرعامل سازمان و برگشت خوردن چك هایش شده است.
خادم كمبود پیمانكار متخصص مورد نیاز را یكی دیگر از چالش های مجموعه تحت مدیریت خود دانست و اظهار داشت: با محدودیت پیمانكاران در حوزه فضای سبز مواجهیم كه برای عبور از این مشكل پیمانكار جدید وارد می كنیم.
خادم اجرای طرح هایی مانند باغ گل‌ها، باغ پرندگان، اكو پارك پنجعلی و پارك بانوان منطقه‌ای را بخشی از عملكرد سازمان پارك ها و فضای سبز اعلام كرد.
وی همچنین تولید گل فصلی در بندرعباس را موجب صرفه‌جویی نیم میلیارد تومانی در هزینه های سازمان دانست و اضافه كرد: با وجود خشكسالی، نهالستان‌ها در بندرعباس توسعه یافته و منابع آبی نیز پایش شده است.
مدیرعامل سازمان پارك‌ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس با تأكید بر فرهنگ‌سازی و جلب مشاركت مردمی، تصریح كرد: بیش از 3 هزار همیار فضای سبز در بندرعباس وجود دارد و در این مدت در مدارس هم آموزش‌های لازم انجام می‌شود تا بتوانیم این مهم را در آینده به‌صورت گسترده عملیاتی كنیم.
خادم بابیان اینكه هر محله‌ای خواستار كاشت درخت باشد این كار را برایشان انجام می‌شود، خاطرنشان كرد: با تكیه ‌بر استراتژی بومی‌ گرایی در حال شناسایی گونه‌ های بومی و استفاده از آن ‌ها در فضای سبز شهری هستیم.
خادم باغ گلها را نیز از طرح های شاخص در بین تمام طرح های شهرداری بندرعباس معرفی كرد.
وی یادآور شد: اگر بودجه‌ سازمان به 10 میلیارد تومان افزایش یابد می‌توانیم تغییرات چشمگیری را شاهد باشیم.
خادم همچنین از چندین بار احضار خود به استانداری در یك ماه گذشته خبر داد و گفت: استاندار نسبت به توسعه پارك ها و فضای سبز بندرعباس تاكید ویژه ای دارد و انتظار می رود با گشایش های اعتباری كارهای گسترده ای در این بخش انجام شود.
وی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده درباره وضعیت روشنایی و فرسودگی وسایل پارك ها اظهار داشت: درباره وسایل بازی و روشنایی پارك‌ها این سازمان هیچ دخل و تصرفی ندارد و مسئولیت آن بر عهده شهرداری های مناطق است.
این مسئول توضیح داد: شهرداران مناطق پارك را ساخته و در اختیار سازمان پارك ها و فضای سبز می گذارند.
وی درباره انتقاد اصحاب فرهنگ و هنر درباره واگذاری فضاهای داخلی پارك ها به قهوه خانه ها و در نظر نگرفتن فضایی برای فعالیت ها و برنامه های فرهنگی گفت: چنانچه متقاضیان فعالیت های فرهنگی به سازمان مراجعه كنند با آنها همكاری خواهیم كرد.

**بدهكاری برق عامل خاموشی پارك ها
خادم هم چنین با تایید قطع برق بوستان كاكتوس و چند پارك دیگر در یك ماه گذشته، علت آن را بدهی شهرداری منطقه یك به شركت توزیع برق منطقه ای هرمزگان اعلام كرد.
به گفته مدیرعامل سازمان پارك ها و فضای سبز ، پارك كاكتوس، بوستان حاشیه ای بلوار علی ابن ابیطالب (ع)، بوستان پشت اداره ثبت اسناد و املاك و بوستان فردوسی با چنین مشكلی روبرو شدند.
وی با اظهار بی اطلاعی از رقم بدهی برق شهرداری منطقه یك اظهار داشت: پرداخت هزینه برق بر عهده شهرداری منطقه یك است و سازمان پارك ها و فضای سبز تنها وظیفه نگهداری پارك ها را بر عهده دارد.
بر اساس گفته های اعضای شورای شهر و انتقادهای مطرح شده از سوی مردم و همچنین پاسخ های مدیرعامل سازمان پارك ها و فضای سبز می توان نتیجه گرفت در كنار مشكلات مالی، تناسب نداشتن مسئولیت و اختیارات مدیریت سازمان و پخش شدن مسائل مرتبط با این بخش بین سازمان پارك ها و فضای سبز و شهرداری های مناطق منجر به عملكرد جزیره ای در این حوزه شده است.
این تشتت و پراكندگی در كنار نبود نگاه برنامه ای و زمان بندی شده، مشكلات را تشدید كرده كه نتیجه آن، كارنامه پرتردید سازمان پارك ها و فضای سبز بین افكار عمومی است.
2094/7408
گزارش: هومن محمد كرمی * انتشار: محمد جهانگیریان
۰ نفر