۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۱۷
کد خبر: 82726353
T T
۰ نفر
احداث 171 كيلومتر بزرگراه، جنب و جوش كردستان براي توسعه

سنندج - ايرنا - طرح هاي نيمه تمام حوزه راه هاي اصلي كردستان با 171 كيلومتر هم اكنون با مديريت تيمي، در حالي به سمت تكميل پيش مي روند كه اين روند جنب و جوش استان به سمت توسعه زيرساخت ها را نشان مي دهد.

به گزارش ايرنا، شاخص هاي كردستان در حوزه دسترسي به بزرگراه حدود يك دوم كشور است كه انتظار مي رود با طرح هاي در حال اجرا، اين ميانگين در افق 1399 به شاخص كشوري نزديك شود.
توسعه زيرساخت هاي دسترسي از مهمترين مطالبات مردم كردستان است كه اجراي همزمان هشت هزار و 800 ميليارد ريال طرح بزرگراهي در اين استان، نشان از توجه دولت به اين مطالبه مردم است.
مديركل راه و شهرسازي كردستان در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا ميزان طرح هاي در حال اجراي بزرگراهي در اين استان را 171 كيلومتر اعلام كرد.
شهرام ملكي با بيان اينكه هم اكنون در ازاي هر 100 كيلومتر راه اصلي 21 كيلومتر بزرگراه در كشور وجود دارد، افزود: اين شاخص در استان كردستان حدود 11 كيلومتر در هر 100 كيلومتر است كه با بهره برداري از طرح هاي در حال اجرا تا سال 1399 اين ميانگين به 20 كيلومتر مي رسد.
به گفته وي، طرح هاي بزرگراهي در حال اجراي كردستان در مسيرهاي سنندج به كامياران، كامياران به مريوان، بيجار به زنجان، سنندج به مريوان، كريدور شماره 10 (شمال به جنوب) بيجار به همدان و ديواندره - سقز - بانه قرار دارد.
ملكي تاكيد كرد: بهره برداري از اين طرح ها از سال 1397 تا 1399 هدفگذاري شده و با توجه به اينكه سرعت عمل پيمانكاران كردستان نسبت به ميانگين كشوري بالا است رسيدن به اين هدف دور از انتظار نيست.
مديركل راه و شهرسازي كردستان افزود: همچنين توسعه زيرساخت هاي راهي استان بدليل اينكه از مطالبات اساسي مردم است به صورت تيمي مديريت و با همكاري تمامي ارگان هاي مربوطه انجام مي شود كه تسريع در روند اجراي پروژه ها را بدنبال دارد.
ملكي گفت: راه و شهرسازي هم اكنون در خط مقدم توسعه زيرساخت هاي استان قرار دارد و با توجه به اهتمام مسئولان براي توسعه مطالبات مردم با وجود مشكلات مالي دولت، اين فعاليت ها همچنان ادامه دارد.

** تامين450 ميليارد ريال از اعتبار مورد نياز واريانت تيژتيژگاران
مديركل راه و شهرسازي كردستان با بيان اينكه احداث واريانت تيژتيژگاران در مسير جديد سنندج - مريوان از طرح هاي اولويت دار حوزه راه و شهرسازي است، افزود: تكميل اين طرح حدود يك هزار و 80 ميليارد ريال اعتبار بود كه از اين ميزان 960 ميليارد ريال در اعتبارات سال 96 تخصيص يافته است.
به گفته ملكي، از ميزان تخصيص يافته نيز 450 ميليارد ريال تامين شده كه تلاش براي جذب اعتبار تخصيص يافته در يكسال آينده ادامه دارد تا بتوانيم اين طرح را تا پايان سال 98 به بهره برداري برسانيم و زير بار ترافيك برود.
وي افزود: براي تسريع در اجرا، اين طرح به 6 قسمت تقسيم شد و هر قسمت به يكي از پيمانكاران بومي واگذار شده است و قطعات چهار تا 6 آن تا پايان سال 98 به بهره برداري مي رسد.
وي ادامه داد: هم اكنون پيشرفت كلي طرح 65 درصد است و عمليات اجرايي قطعات يك تا سه طرح نيز به اتمام رسيده و قطعات چهار تا شش نيز طبق زمانبندي در سال 98 به اتمام مي رسد.
ملكي گفت: جاده فعلي سنندج به مريوان با 87 كيلومتر طول، داراي پيچ هاي متعددي است كه با بهره برداري از جاده جديد علاوه بر كاهش 24 كيلومتري طول مسير، مدت زمان تردد از سنندج تا مريوان نيز كاهش مي يابد.
مديركل راه و شهرسازي كردستان يادآور شد: هم اكنون عمليات عمراني در سه قطعه مجزا به صورت همزمان در حال اجرا است كه قطعه چهار داري چهار درصد، قطعه پنج 21 و قطعه 6 نيز 12 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.
به گفته وي، اين قطعات داري سه تونل شامل تونل همرو 800 متري، گذر دره 300 متري و تونل باغان يك هزار و 883 متري است و به جزء تونل باغان بقيه تونل ها بيش از 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.
وي اضافه كرد: تونل يك هزار و 883 متري باغان به علت طويل بودن و عمليات سخت اجرايي از 2 طرف سمت ورودي و خروجي در حال حفاري است كه تاكنون 521 متر آن شامل 302 متر از ورودي و 219 متر از خروجي حفاري شده است.

** كريدور شمال جنوب با 2 هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار در حال تكميل است
مديركل راه و شهرسازي كردستان با بيان اينكه 320 كيلومتر از يك هزار و 482 كيلومتر كريدور شمال جنوب در حوزه استحفاظي استان كردستان قرار دارد، افزود: هم اكنون به صورت همزمان در قسمت هاي مختلف با 2 هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده اجراي اين طرح در حال تكميل است.
ملگي گفت: هم اكنون 75 كيلومتر از 110 كيلومتر باقي مانده اين مسير در استان كردستان به پيمانكاران واگذار و در حال تكميل است و 35 كيلومتر باقي مانده نيز در قالب طرح هاي كمربندي در شهرستان هاي استان است.
وي ادامه داد: اين مسير به علت قرار گيري در مسيرهاي كوهستاني داراي سه كيلومتر تونل است كه در حال احداث و تكميل است.

** گردنه صلوات آباد طي هفت ماه به پيشرفت فيزيكي 45 درصد رسيده است
مديركل راه و شهرسازي كردستان با بيان اينكه گردنه صلوات آباد بدليل اتصال كردستان به مركز كشور از حوزه هاي مهم ترافيكي استان است، افزود: تبديل اين گردنه 21 كيلومتري به چهار خطه 2 بانده از ارديبهشت سال جاري آغاز شده و هم اكنون داراي 45 درصد پيشرفت فيزيكي است.
به گفته وي، با وجود اينكه پيمانكار اين طرح مطالبه 120 ميليارد ريالي از وزارت راه و شهرسازي دارد اما سرعت خوبي در اجرا به خود گرفته و با سرعت فعلي در نيمه اول سال آينده زير بار ترافيك مي رود.
ملكي اعتبار پيش بيني شده به اين طرح را 320 ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: پيمانكاران از ظرفيت مالي خود براي اجراي اين طرح استفاده مي كنند و هم اكنون بسياري از مسير زيرسازي آماده آسفالت ريزي است.
وي يادآور شد: گردنه صلوات آباد تنها نقطه اي است كه در مسير سنندج به تهران با عرض 7.3 متري 2 طرفه است كه پس از بهره برداري به چهار خطه به 2 باند مجزا با عرض 23 متري تبديل مي شود.

** بيجار در كانون سه طرح بزرگراهي قرار دارد
مديركل راه و شهرسازي كردستان با بيان اينكه هم اكنون سه طرح مجزا در مسيرهاي منتهي به شهرستان بيجار در حال احداث است افزود: با اجراي اين طرح ها مسيرهاي منتهي سه استان همدان، زنجان و آذربايجان غربي به كردستان بهسازي مي شود.
ملكي با بيان اينكه تكميل اين سه طرح از ديگر اولويت هاي راه و شهرسازي استان است ادامه داد: حدود 50 كيلومتر از محور بيجار به سمت زنجان نيازمند اجراي عمليات عمراني است كه به 700 ميليارد ريال اعتبار دارد.
به گفته وي، پيش از اين چهار كيلومتر از اين طرح اجرا شده است و هم اكنون نيز پنج كيلومتر آن زير عمليات عمراني رفته است.
وي ادامه داد: هم اكنون 18 كيلومتر از اين طرح با 250ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده از منابع اعتباري طرح هاي ملي به مناقصه رفته و در سال جاري عمليات آن شروع مي شود.
ملكي گفت: مسير بيجار به سمت همدان بيشترين ترافيك در آن منطقه را دارد نيز از ديگر طرح هاي اجرا شده در اين مسير است كه 16 كيلومتر باقي مانده و 10 ميلومتر آن به بهره برداري رسيده است.
وي افزد: 6 كيلومتر از باقي مانده آن با 50 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده و پيشرفت 70 درصدي در حال انجام است كه انتظار مي رود كه اين ميزان نيز در سال آينده به زير بار ترافيك برود.
به گفته وي، مسير بعدي بيجار به ديواندره است به طول 52 كيلومتر بود كه 31 كيلومتر آن كار شده و 10.5 كيلومتر آن از سال گذشته با 120 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده در حال انجام عمليات است.

** مسير كامياران به مريوان با 2 قطعه درحال تكميل است
وي افزود: 15 كيلومتر باقي مانده محور كامياران به مريوان نيز 120 ميليارد ريال پيش بيني شده در قالب 2 قطعه در حال تكميل است.
ملكي گفت: اين محور مسيري گردشگري است و مي توان با بهره برداري از آن كردستان را به استان كرمانشاه متصل مي كند كه به علت وجود درياچه زربيار و روستاهاي هورامان به ويژه پالنگان اهميت ويژه اي به آن داده است.

** محور سقز - بانه در شرف آغاز عمليات
وي ادامه داد: محور سقز به بانه كه هم اكنون مناقصه آن با 280 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده برگزار شده است نيز در سال جاري آغاز مي شود.
ملكي تاكيد كرد: احداث باند دوم اين محور از اوليت هاي اجرا بوده كه تكميل آن نيازمند حدود 500 ميليارد ريال اعتبار است.
استان كردستان در مجموع هفت هزار و 850 كيلومتر راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه 6 هزار كيلومتر آن راه روستايي و هزار و 850 كيلومتر آن راه اصلي و فرعي است.
خبرنگار: حسن حسين زاده ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
3034/9102