به گزارش ایرنا، شاخص های كردستان در حوزه دسترسی به بزرگراه حدود یك دوم كشور است كه انتظار می رود با طرح های در حال اجرا، این میانگین در افق 1399 به شاخص كشوری نزدیك شود.
توسعه زیرساخت های دسترسی از مهمترین مطالبات مردم كردستان است كه اجرای همزمان هشت هزار و 800 میلیارد ریال طرح بزرگراهی در این استان، نشان از توجه دولت به این مطالبه مردم است.
مدیركل راه و شهرسازی كردستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا میزان طرح های در حال اجرای بزرگراهی در این استان را 171 كیلومتر اعلام كرد.
شهرام ملكی با بیان اینكه هم اكنون در ازای هر 100 كیلومتر راه اصلی 21 كیلومتر بزرگراه در كشور وجود دارد، افزود: این شاخص در استان كردستان حدود 11 كیلومتر در هر 100 كیلومتر است كه با بهره برداری از طرح های در حال اجرا تا سال 1399 این میانگین به 20 كیلومتر می رسد.
به گفته وی، طرح های بزرگراهی در حال اجرای كردستان در مسیرهای سنندج به كامیاران، كامیاران به مریوان، بیجار به زنجان، سنندج به مریوان، كریدور شماره 10 (شمال به جنوب) بیجار به همدان و دیواندره - سقز - بانه قرار دارد.
ملكی تاكید كرد: بهره برداری از این طرح ها از سال 1397 تا 1399 هدفگذاری شده و با توجه به اینكه سرعت عمل پیمانكاران كردستان نسبت به میانگین كشوری بالا است رسیدن به این هدف دور از انتظار نیست.
مدیركل راه و شهرسازی كردستان افزود: همچنین توسعه زیرساخت های راهی استان بدلیل اینكه از مطالبات اساسی مردم است به صورت تیمی مدیریت و با همكاری تمامی ارگان های مربوطه انجام می شود كه تسریع در روند اجرای پروژه ها را بدنبال دارد.
ملكی گفت: راه و شهرسازی هم اكنون در خط مقدم توسعه زیرساخت های استان قرار دارد و با توجه به اهتمام مسئولان برای توسعه مطالبات مردم با وجود مشكلات مالی دولت، این فعالیت ها همچنان ادامه دارد.
** تامین450 میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز واریانت تیژتیژگاران
مدیركل راه و شهرسازی كردستان با بیان اینكه احداث واریانت تیژتیژگاران در مسیر جدید سنندج - مریوان از طرح های اولویت دار حوزه راه و شهرسازی است، افزود: تكمیل این طرح حدود یك هزار و 80 میلیارد ریال اعتبار بود كه از این میزان 960 میلیارد ریال در اعتبارات سال 96 تخصیص یافته است.
به گفته ملكی، از میزان تخصیص یافته نیز 450 میلیارد ریال تامین شده كه تلاش برای جذب اعتبار تخصیص یافته در یكسال آینده ادامه دارد تا بتوانیم این طرح را تا پایان سال 98 به بهره برداری برسانیم و زیر بار ترافیك برود.
وی افزود: برای تسریع در اجرا، این طرح به 6 قسمت تقسیم شد و هر قسمت به یكی از پیمانكاران بومی واگذار شده است و قطعات چهار تا 6 آن تا پایان سال 98 به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: هم اكنون پیشرفت كلی طرح 65 درصد است و عملیات اجرایی قطعات یك تا سه طرح نیز به اتمام رسیده و قطعات چهار تا شش نیز طبق زمانبندی در سال 98 به اتمام می رسد.
ملكی گفت: جاده فعلی سنندج به مریوان با 87 كیلومتر طول، دارای پیچ های متعددی است كه با بهره برداری از جاده جدید علاوه بر كاهش 24 كیلومتری طول مسیر، مدت زمان تردد از سنندج تا مریوان نیز كاهش می یابد.
مدیركل راه و شهرسازی كردستان یادآور شد: هم اكنون عملیات عمرانی در سه قطعه مجزا به صورت همزمان در حال اجرا است كه قطعه چهار داری چهار درصد، قطعه پنج 21 و قطعه 6 نیز 12 درصد پیشرفت فیزیكی دارند.
به گفته وی، این قطعات داری سه تونل شامل تونل همرو 800 متری، گذر دره 300 متری و تونل باغان یك هزار و 883 متری است و به جزء تونل باغان بقیه تونل ها بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارند.
وی اضافه كرد: تونل یك هزار و 883 متری باغان به علت طویل بودن و عملیات سخت اجرایی از 2 طرف سمت ورودی و خروجی در حال حفاری است كه تاكنون 521 متر آن شامل 302 متر از ورودی و 219 متر از خروجی حفاری شده است.
** كریدور شمال جنوب با 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار در حال تكمیل است
مدیركل راه و شهرسازی كردستان با بیان اینكه 320 كیلومتر از یك هزار و 482 كیلومتر كریدور شمال جنوب در حوزه استحفاظی استان كردستان قرار دارد، افزود: هم اكنون به صورت همزمان در قسمت های مختلف با 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده اجرای این طرح در حال تكمیل است.
ملگی گفت: هم اكنون 75 كیلومتر از 110 كیلومتر باقی مانده این مسیر در استان كردستان به پیمانكاران واگذار و در حال تكمیل است و 35 كیلومتر باقی مانده نیز در قالب طرح های كمربندی در شهرستان های استان است.
وی ادامه داد: این مسیر به علت قرار گیری در مسیرهای كوهستانی دارای سه كیلومتر تونل است كه در حال احداث و تكمیل است.
** گردنه صلوات آباد طی هفت ماه به پیشرفت فیزیكی 45 درصد رسیده است
مدیركل راه و شهرسازی كردستان با بیان اینكه گردنه صلوات آباد بدلیل اتصال كردستان به مركز كشور از حوزه های مهم ترافیكی استان است، افزود: تبدیل این گردنه 21 كیلومتری به چهار خطه 2 بانده از اردیبهشت سال جاری آغاز شده و هم اكنون دارای 45 درصد پیشرفت فیزیكی است.
به گفته وی، با وجود اینكه پیمانكار این طرح مطالبه 120 میلیارد ریالی از وزارت راه و شهرسازی دارد اما سرعت خوبی در اجرا به خود گرفته و با سرعت فعلی در نیمه اول سال آینده زیر بار ترافیك می رود.
ملكی اعتبار پیش بینی شده به این طرح را 320 میلیارد ریال اعلام كرد و افزود: پیمانكاران از ظرفیت مالی خود برای اجرای این طرح استفاده می كنند و هم اكنون بسیاری از مسیر زیرسازی آماده آسفالت ریزی است.
وی یادآور شد: گردنه صلوات آباد تنها نقطه ای است كه در مسیر سنندج به تهران با عرض 7.3 متری 2 طرفه است كه پس از بهره برداری به چهار خطه به 2 باند مجزا با عرض 23 متری تبدیل می شود.
** بیجار در كانون سه طرح بزرگراهی قرار دارد
مدیركل راه و شهرسازی كردستان با بیان اینكه هم اكنون سه طرح مجزا در مسیرهای منتهی به شهرستان بیجار در حال احداث است افزود: با اجرای این طرح ها مسیرهای منتهی سه استان همدان، زنجان و آذربایجان غربی به كردستان بهسازی می شود.
ملكی با بیان اینكه تكمیل این سه طرح از دیگر اولویت های راه و شهرسازی استان است ادامه داد: حدود 50 كیلومتر از محور بیجار به سمت زنجان نیازمند اجرای عملیات عمرانی است كه به 700 میلیارد ریال اعتبار دارد.
به گفته وی، پیش از این چهار كیلومتر از این طرح اجرا شده است و هم اكنون نیز پنج كیلومتر آن زیر عملیات عمرانی رفته است.
وی ادامه داد: هم اكنون 18 كیلومتر از این طرح با 250میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده از منابع اعتباری طرح های ملی به مناقصه رفته و در سال جاری عملیات آن شروع می شود.
ملكی گفت: مسیر بیجار به سمت همدان بیشترین ترافیك در آن منطقه را دارد نیز از دیگر طرح های اجرا شده در این مسیر است كه 16 كیلومتر باقی مانده و 10 میلومتر آن به بهره برداری رسیده است.
وی افزد: 6 كیلومتر از باقی مانده آن با 50 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و پیشرفت 70 درصدی در حال انجام است كه انتظار می رود كه این میزان نیز در سال آینده به زیر بار ترافیك برود.
به گفته وی، مسیر بعدی بیجار به دیواندره است به طول 52 كیلومتر بود كه 31 كیلومتر آن كار شده و 10.5 كیلومتر آن از سال گذشته با 120 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده در حال انجام عملیات است.
** مسیر كامیاران به مریوان با 2 قطعه درحال تكمیل است
وی افزود: 15 كیلومتر باقی مانده محور كامیاران به مریوان نیز 120 میلیارد ریال پیش بینی شده در قالب 2 قطعه در حال تكمیل است.
ملكی گفت: این محور مسیری گردشگری است و می توان با بهره برداری از آن كردستان را به استان كرمانشاه متصل می كند كه به علت وجود دریاچه زربیار و روستاهای هورامان به ویژه پالنگان اهمیت ویژه ای به آن داده است.
** محور سقز - بانه در شرف آغاز عملیات
وی ادامه داد: محور سقز به بانه كه هم اكنون مناقصه آن با 280 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده برگزار شده است نیز در سال جاری آغاز می شود.
ملكی تاكید كرد: احداث باند دوم این محور از اولیت های اجرا بوده كه تكمیل آن نیازمند حدود 500 میلیارد ریال اعتبار است.
استان كردستان در مجموع هفت هزار و 850 كیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد كه 6 هزار كیلومتر آن راه روستایی و هزار و 850 كیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
سنندج - ایرنا - طرح های نیمه تمام حوزه راه های اصلی كردستان با 171 كیلومتر هم اكنون با مدیریت تیمی، در حالی به سمت تكمیل پیش می روند كه این روند جنب و جوش استان به سمت توسعه زیرساخت ها را نشان می دهد.