۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۲۰:۱۴
کد خبر: 82732419
T T
۰ نفر
فعاليت باندهاي قاچاق بايد از فعاليت هاي سنتي مردم ساحل نشين تفكيك شود

بندرعباس - ايرنا - استاندار هرمزگان ضمن تاكيد بر مبارزه دستگاه هاي متولي با باندهاي سازمان يافته قاچاق كالا و ارز، گفت: بايد فعاليت باند‌هاي قاچاق از فعاليت‌ هاي سنتي مردم ساحل و جزيره‌ نشين تفكيك شود.

به گزارش ايرنا، فريدون همتي عصر چهارشنبه در نشست كميسيون برنامه ‌ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز هرمزگان اظهار داشت: با تفكيك اين مبارزه ‌ها از طريق شفاف‌ سازي و اجراي مقررات، مردم نيز در امر مبارزه با قاچاق كمك خواهند كرد.
همتي اضافه كرد: اشتغال بيشتر مردم ساحل ‌نشين هرمزگان از طريق درياست و چه به صورت صيد و صيادي يا تجارت از آن امرار معاش مي‌ كنند و درست نيست با آن ها به دليل فعاليت سنتي خود از دريا برخورد شود بلكه بايد فعاليت ‌هاي آن ها را در چارچوب قانون ساماندهي كرد.
استاندار هرمزگان تاكيد كرد: زماني كه به مردم اعتماد كنيم آن ها نيز اعتماد خواهند كرد و اين اعتماد سازي به يكي از بزرگ ترين راه‌ هاي مبارزه با قاچاق تبديل خواهد شد.
همتي با اشاره به روند صدور مجوز صيد و صيادي در هرمزگان گفت: اين صحيح نيست كه مجوز صيد و صيادي اين استان از تهران براي افراد غيربومي صادر شود، ما با فعاليت غيربوميان مخالف نيستيم اما بايد ابتدا مجوز بوميان و ساحل‌نشينان اين استان صادر شود و مازاد آن براي ديگران باشد.
وي تاكيد كرد: براي مديريت مرز آبي استان هرمزگان نيازمند اسكان جمعيت دركنار سواحل هستيم نه اينكه شرايط زندگي مردم منطقه را سخت كنيم كه آنها مجبور به كوچ از ديار خود و حاشيه نشين شهرها شوند كه اين كار عين بي‌تدبيري است.
نماينده عالي دولت در استان هرمزگان اظهار كرد: بايد زمينه را براي حضور جمعيت در مناطق ساحلي استان فراهم كنيم و اين امر تنها با تقويت معيشت مردم ساحل‌نشين با صدور مجوز صيد و صيادي و با اجراي فعاليت‌هاي ملواني امكان‌پذير است.
همتي خاطرنشان كرد: اجراي آئين‌نامه فعاليت تجارت ملواني يا همان ته‌لنجي مي تواند در معيشت و زندگي مردم ساحل‌نشين هرمزگان تاثير مثبت داشته باشد و تمامي دستگاه‌هاي ذيربط بايد در اجراي هرچه سريع‌تر اين مصوبه اقدامات لازم را انجام دهند.
همتي با بيان اينكه فعاليت ملواني نياز به ثبت سفارش ندارد، تصريح كرد: طبق آئين‌نامه فعاليت‌هاي ملواني در سال شش بار و تا سقف 10 ميليون تومان معاف از عوارض وماليات گمركي است و چنانچه بيش از اين مبلغ باشد از مازاد آن حقوق دولت بايد گرفته شود.
لازم به ذكر است از ابتداي امسال تا پايان مهرماه 510 ميليارد تومان انواع كالاي قاچاق در هرمزگان كشف شده كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 12 درصد رشد داشته است.
7198/7408
خبرنگار: فاطمه حسيني ** انتشار: محمد جهانگيريان

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com