۲۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۳۱
کد خبر: 82733344
T T
۰ نفر
كام كشاورزان خنجي با نويد خريد تضميني محصول چغندر قند از آنان شيرين شد

شيراز- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي شهرستان خنج گفت: در پي قرارداري كه با كارخانه قند مرودشت منعقد شده براي نخستين بار محصول چغندر قند كشاورزان اين شهرستان در بهار سال 97 به صورت تضميني از آنان خريداري مي شود و اين امر موجب خرسندي بهره برداران خنجي شده است.

بستان اسلامي، روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا بيان داشت: هدف از انعقاد اين قرارداد، روي آوردن كشاورزان به كشت جايگزين و محصولات با نياز آبي كمتر، فعال شدن كارخانه هاي قند در نيمه اول سال و تامين قند و شكر مورد نياز كشور است.
وي افزود: امسال كشت چغندر قندر پاييزه در شهرستان خنج از اول آبان ماه جاري شروع شده و 670 هكتار از اراضي اين شهرستان به كشت اين محصول اختصاص يافته كه اين رقم در مقايسه با سال 95 كه سطح زير كشت 65 هكتار بود، بيانگر 10برابر افزايش است.
اسلامي اظهار كرد: مناطق سيف آبادو لاغر خنج با 400 هكتار بيشترين ميزان كشت چغندر قند را به خود اختصاص داده اند و مابقي سطح زير كشت اين محصول به حومه خنج و بخش محمله اين شهرستان تعلق دارد.
او گفت: با توجه به توليد 50 تا 70 تن چغندر قندر در هر هكتار، برآورد مي شود كشاورزان شهرستان خنج در بهار سال 97 افزون بر 30 هزار تن چغندر توليد كنند و به كارخانه قند مرودشت تحويل دهند.
اسلامي بيان داشت: عمليات كاشت اين محصول با بهره گيري از 13 دستگاه و به صورت كاملا مكانيزه انجام شده و شيوه آبياري اين مزارع با روش نوين صورت مي گيرد.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خنج ادامه داد: كشت چغندر قند پاييزه در خنج به جاي محصولاتي كه به آب بيشتري نياز دارند، موجب صرفه جويي 50 درصدي در مصرف آب كشاورزي مي شود زيرا بخش عمده اي از آب مورد نياز اين مزارع از طريق آب باران تامين مي شود.

** پيش بيني برداشت بيش از 20 هزار تن محصولات جاليزي در خنج
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خنج در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: عمليات برداشت محصولات جاليزي پاييزه از نيمه دوم مهرماه از سطح 750 هكتار از اراضي اين شهرستان آغاز شده و پيش بيني مي شود تا نيمه آذر ماه 96 كه زمان برداشت به پايان مي رسد، بيش از 20 هزار تن محصولات جاليزي برداشت و به بازار مصرف داخلي و خارج از كشور عرضه شود.
اسلامي، با اشاره به اينكه اين محصولات شامل خيار، هندوانه و خريزه احمدي (شمام) است، گفت: شهرستان خنج يكي از مراكز عمده تامين كننده خيار سبز مورد نياز شركت هاي توليد خيار شور در فارس و استان هاي يزد و اصفهان است و اين محصول در چهار نوع ويژه، ممتاز، نول و درجه يك، طبقه بندي مي شود.
وي بيان داشت: شهرستان خنج با توليد 200 هزار تن انواع محصولات جاليزي در سال، به صورت فصل و خارج از فصل، قطب توليد اين محصول در فارس به شمار مي آيد.
اسلامي گفت: در تمام مزارع اين شهرستان كه به توليد محصولات جاليزي اختصاص دارد عمليات كشت به صورت كاملا مكانيزه است و آبياري آنها به شيوه نوين انجام و روزانه در هر مزرعه به طور متوسط براي 30 تا 40 نفر به صورت فصلي اشتغال ايجاد مي شود.
شهرستان خنج در فاصله 265 كيلومتري جنوب شيراز قرار دارد.
7367 /6118
خبرنگار: عبدالله اعظمي ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي