۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82734847
T T
۰ نفر
چشم امید مردم به دولت امید برای اتمام طرح راه آهن میانه - تبریز

تبریز - ایرنا - طرح دو خطه كردن خط آهن میانه - تبریز از جمله طرح های زیربنایی در حوزه حمل و نقل شمال غرب كشور است كه با گذشت 18 سال از آغاز آن و به رغم اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید، هنوز به سرانجام نرسیده است.

به گزارش ایرنا، طرح دو خطه كردن راه آهن میانه - تبریز به عنوان یكی از خطوط قدیمی ناوگان ریلی كشور، اواخر دهه 1370 كلنگ زنی شد و در شرایطی كه انتظار می رفت اجرای آن در سال های پردرآمدی كشور از محل فروش نفت، سرعت گیرد و پایان یابد، این اتفاق رخ نداد.
در هر حال اتمام خط آهن تبریز- میانه از آغاز فعالیت دولت یازدهم، با وجود مشكلات مالی و وضعیت نابسامان مالی دولت به دلیل تحریم های ظالمانه، در اولویت طرح های زیربنایی آذربایجان شرقی قرار گرفت.
با وجود اینكه دولت امسال اعتبار چشمگیری برای بهره برداری از این خط راه آهن در فاصله میانه تا بستان آباد اختصاص داده است، اما انتظار افكار عمومی برای قرار دادن اتمام آن در اولویت طرح های بخش ریلی است تا به این ترتیب انتظار طولانی مدت برای برخورداری از مزایای این طرح مهم به سر آید.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این ارتباط به ایرنا گفت: این طرح در قالب 10 قطعه تعریف شده كه 5 قطعه آن به اتمام رسیده است.
محمد صادق پورمهدی افزود: طول خط آهن میانه - تبریز 203 كیلومتر و زیرسازی‌ آن دارای 76 درصد پیشرفت فیزیكی است.
وی با بیان اینكه برای این خط تاكنون بیش از 10 هزار و 514 میلیارد ریال هزینه شده و در سال 1396 نیز دو هزار و 998 میلیارد ریال اعتبار دیگر به تصویب رسیده است، اضافه كرد: تا پایان پاییز امسال 135 كیلومتر از این طرح از میانه تا بستان‌آباد به بهره‌برداری می رسد.
نماینده شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام كرد: مسیر 132 كیلومتری راه آهن 2 خطه میانه - بستان آباد تا بهمن امسال تكمیل و به صورت آزمایشی بهره برداری می شود.
حمید علی محمد زاده با ایرنا با اشاره به اینكه طرح راه‌آهن دوخطه میانه - بستان آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران - تبریز شروع و با گذر از شهرهای تركمنچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌ شود.
وی گفت: 30 كیلومتر از ادامه مسیر حد فاصل 72 كیلومتری بستان آباد تا تبریز هم ریل گذاری شده و عملیاتی اجرایی به صورت شبانه روزی ادامه دارد.
وی با اشاره به اینكه رسیدن به ایستگاه باسمنج در سال آینده، ایستگاه ائل گلی در سال 1398 و ایستگاه تبریز در سال 1399 برنامه ریزی شده است، گفت: 2 هزار و 990 میلیارد ریال در سال جاری برای این طرح اختصاص یافته و تا زمان حاضر یكهزار میلیارد ریال پرداخت شده است.
علی محمد زاده با بیان اینكه بهره برداری اولیه به منظور آزمایش عملیات زیرسازی و روسازی انجام می شود، ادامه داد: پس از این مرحله طول مسیر مجدد، بالاست گیری و ویبره می شود تا سرعت نهایی 160 كیلومتر برای سفر قطارهای مسافری و 120 كیلومتر برای قطارهای باری عملی شود.
وی اعتبار هزینه شده برای راه آهن 2 خطه میانه - تبریز را 11 هزار میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: برای تكمیل و بهره برداری نهایی از این طرح 12 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.
اما آنچه نگرانی از احتمال طولانی تر شدن اجرای كامل این طرح را دوچندان می كند، اظهارات اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل كشور است كه اعلام كرد طرح دوخطه كردن راه آهن تبریز- میانه در اولویت آخر طرح های امسال این شركت است.
خیرالله خادمی در اظهاراتی كه در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شد، گفت: برنامه تكمیل مراحل باقی مانده راه آهن میانه - تبریز دراولویت آخر و بعد از استان های همدان،‌ كرمانشاه، ‌گیلان و آذربایجان غربی قرار دارد.
به گزارش ایرنا، برنامه شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل كشور در اولویت ندادن به اتمام طرح دو خطه كردن راه آهن میانه - تبریز در حالی اتفاق می افتد كه اجرای این طرح بسیار زودتر از طرح های راه آهن استان های فوق الذكر آغاز شده، ضمن اینكه با اتمام آن، اتصال ناوگان ریلی كشور به اروپا بهتر می شود.
خادمی در باره وضعیت خط آهن میانه - تبریز نیز به این عبارت بسنده كرده كه در استان آذربایجان شرقی هدف اتصال به بستان‌ آباد است؛ وی در ادامه اعلام كرد كه تا به حال ۸۵ كیلومتر از طرح دو خطه كردن راه آهن تبریز- میانه ریل گذاری شده است.
به گزارش ایرنا ، با اخذ مجوز احداث خط دوم تهران- میانه، در آینده یك مسیر دو خطه از منتهی‌الیه شمال شرقی تا شمال غربی كشور ایجاد می شود.
از جمله اهداف نهایی احداث این محور، كاهش حدود 100 كیلومتری مسیر راه آهن تهران- تبریز به عنوان یكی از شریان‌های اصلی شبكه راه آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و كریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی كشور، افزایش ظرفیت جابجایی حمل و نقل بار و مسافر و كاهش زمان سیر، بهبود شبكه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و كاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده ای، كاهش مصرف سوخت، كاهش استهلاك ناوگان جاده‌ای، كاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی همچنین پوشش ریلی مناطق كمتر توسعه یافته همچون شهرهای بستان آباد و قره چمن و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه است.
در زمان حاضر مسافت جاده ای تهران - تبریز597 كیلومتر و مسافت راه آهن این دو شهر 736 كیلومتر است.
گزارش از: محمد عزیزی راد**انتشار: عزیزی راد
518/518