۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82737833
T T
۰ نفر

مانور مهار آلودگي نفتي در رودخانه تجن ساري

۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82737833
مانور مهار آلودگي نفتي در رودخانه تجن ساري

ساري- ايرنا - مانور مهار آلودگي نفتي با مشاركت سازمان‎هاي امدادي و شركت‎هاي نفتي مستقر در مازندران امروز سه شنبه در حاشيه رودخانه تجن ساري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين مانور يگان‎هاي عملياتي و امدادي از شركت پايانه‎هاي نفتي منطقه شمال، اداره كل بنادر و دريانوردي مازندران مستقر در بندر اميرآباد، شركت پخش فرآورده‎هاي نفتي منطقه ساري، آتش‏نشاني ساري، اداره كل محيط زيست استان مازندران، سازمان پدافند غيرعامل، اداره كل مديريت بحران استانداري و اداره بهداشت و درمان صنعت نفت شمال كشور مشاركت داشتند.
از آنجاييكه حدود 630كيلومتر خطوط لوله نفت منطقه شمال از چندين رودخانه و مناطق كوهستاني و جنگلي استان هاي مازندران و گلستان عبور مي كند ،آمادگي نيروهاي امداد و نجات و چگونگي مهار پارگي و نشتي احتمالي لوله ها كه علاوه بر خسارت هاي مالي هنگفت ، زيان زيست محيطي آن نيز فاجعه بار محسوب مي شود ،ضروري و مهم است.
از طرفي به دليل بروز حوادث طبيعي از جمله سيلاب در شمال ،همواره خطوط لوله هاي نفت در معرض تهديد قرار دارد و نمونه بارز آن
فشار سيلاب ناشي از بارندگي رگباري فروردين سال 95بود كه سبب پارگي لوله 12 اينچ انتقال گازوئيل در بستر رودخانه تجن شد.
حسين حسن‎پور رئيس واحد ايمني، بهداشت و محيط زيست شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال با اشاره به بروز حادثه شكستگي خط انتقال فرآورده هاي نفتي ري – ساري در اثر سيلاب فروردين 1394، انجام مانورهاي منظم و مدون را از اقدامات مهم براي كنترل پيامدهاي زيانبار ناشي از حوادث غيرمترقبه دانست.
وي خاطرنشان كرد: در اين مانور تعامل و همكاري هرچه بيشتر شركت ها و سازمان هاي عملياتي و امدادي براي رسيدن به يك روش پايدار براي كنترل حوادث در زمان بحراني تمرين شده است.
وي با تاكيد بر اهميت آمادگي نيروهاي امدادي و اطمينان از عملكرد تجهيزات مقابله با حوادث براي رويارويي با بلاياي طبيعي و انسان‎ساز، به اجراي مانور مهار آلودگي نفتي در محدوده رودخانه تجن ساري اشاره كرد و توضيح داد: : اين مانور به منظور ايجاد هماهنگي بين ارگان‎هاي عملياتي و امدادي در هنگام آلودگي زيست محيطي برگزار شد تا علاوه بر افزايش مهارت و آمادگي نيروها، نقاط ضعف و قوت آن ارزيابي شود.
رئيس واحد ايمني، بهداشت و محيط زيست شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال گفت: بخش‎هاي مهم تمرين شده در اين مانور ايجاد نوار امنيتي در محل وقوع حادثه فرضي، پهن كردن بوم مانع و جاذب در عرض رودخانه، عمليات غواصي و امداد و نجات و اطفاي حريق بوده است.
رود تجن به طول حدود 140 كيلومتر از كوه‌هاي علي خاني، داراب كوه و سركوه از ناحيه كوهستاني هزار جريب در دامنه‌هاي شمالي رشته كوه البرز سرچشمه مي‌گيرد و با گذشتن از شرق شهر ساري، نزديك آبادي خزرآباد، در 25 متري پايين‌تر از سطح آب‌هاي آزاد به درياي خزر مي‌ريزد.
منطقه شمال خطوط لوله و مخابرات نفت ايران با حدود 630كيلومتر خطوط لوله ، قدرت انتقال 24 ساعته 500 هزار بشكه نفت خام و بيست و هفت ميليون ليتر فرآورده هاي نفتي، شامل بنزين معمولي، بنزين سوپر، نفت گاز و نفت سفيد را دارد.
اين شركت وظيفه تامين فرآورده هاي نفتي استان هاي شمال شرق كشور را برعهده دارد.
خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال در سال ‎ 1385با هدف انتقال نفت خام وارداتي كشورهاي حاشيه درياي خزر( طرح سوآپ) از پايانه نفتي نكا به پالايشگاه هاي تهران و تبريز، انتقال و تحويل فرآورده هاي نفتي توليدي پالايشگاه تهران و وارداتي از طريق پايانه نفتي نكا به مخازن شركت پخش فرآورده هاي نفتي مناطق ساري و گلستان (نواحي گرگان و گنبد) ايجاد شد و همچنين تامين ارتباط مخابراتي شركت ها و سازمانهاي صنعت نفت در شمال كشور را بر عهده دارد.
خبرنگار: سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده: محسن حسن نيا
6990/1899