۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳
کد خبر: 82737840
T T
۰ نفر
مولوي پژوهي در خارج از كشور

تهران- ايرنا- مولوي پژوهي عنوان نخستين كرسي پژوهشي در اين حوزه است كه از سوي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمي اعطاء شده است تا گام‌هاي موثري در اين زمينه در داخل و خارج كشور برداشته شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از مركز ارتباطات و اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، مولوي پژوهي نخستين كرسي پژوهشي در اين حوزه است كه از سوي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمي به سيد علي‌اصغر ميرباقري‌فرد اعطا شده است.
ميرباقري فرد دارنده اين كرسي پژوهشي درباره آن اظهار كرد: مولوي خاستگاه اصلي عرفان اسلامي و فرهنگ اسلامي است. پيام هاي عرفان اسلامي كه در آثار مولوي به شيوه‌اي هنري و متناسب ارائه شده است.
ميرباقري‌فرد با اشاره به اينكه آراء و آثار مولوي از دو جهت اهميت دارد، گفت: نخست اينكه مولوي از بزرگترين عارفان سنت اول عرفاني است كه در سدۀ هفتم اين سنت را به اوج رسانده و مفاهيم بلند عرفاني را به بيان آورده است. همچنين مولوي با بيان تعاليم و مواجيد عرفاني در قالب زبان فارسي، نقش مهمي در شكوفايي و ارتقاء جايگاه زبان فارسي داشته است.
وي درباره برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در ارتباط با مولوي‌پژوهي و فعاليت‌هايي كه تاكنون در اين ارتباط انجام شده، عنوان كرد: در اين زمينه فعاليت هاي خوبي صورت گرفته است نخست آن كه زيرساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري براي تحقق اهداف كرسي فراهم آمده است همچنين شبكه‌اي از اعضاي هيأت علمي متخصص و صاحب نظر تشكيل شده است و چند كارگروه تخصصي براي ارائه يافته‌هاي تازه در حوزه مولوي‌پژوهي و كاربردي‌سازي نتايج پژوهش ها در اين حوزه فعال شده‌اند بويژه در بخش مطالعات ميان‌رشته‌اي در زمينه‌هاي جامعه‌شناسي، روانشناسي و هنر فعاليت هاي خود را آغاز كرده اند.
عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان تبيين سنت و مشرب عرفاني مولوي و جايگاه او در عرفان اسلامي، سنجش نيازهاي جامعه در سطوح مختلف به انديشه‌هاي مولوي براي دستيابي به حيات طيبه و تعالي فرهنگي و معنوي، تبيين ظرفيت هاي موجود در آثار و ديدگاه هاي مولوي براي رفع نيازها و پاسخگويي به مسائل فرهنگي و معنوي جامعه و طراحي الگوها و شيوه‌هاي ترويج افكار مولانا در جامعه متناسب با سطوح مختلف نيازها را برخي از اهداف اين كرسي دانست.
رئيس انجمن ترويج زبان و ادب فارسي همچنين ابراز كرد: موضوع ترويج مولوي پژوهي داخل و خارج از كشور در نظر گرفته شده است. در اين راستا با چند دانشگاه و مركز علمي در ديگر كشورها براي انجام پژوهش هاي مشترك هماهنگي هايي انجام شده است كه مي‌توان به طرح ترجمۀ آثار مولوي اشاره كرد.
وي درباره برنامه هاي كرسي در معرفي مولوي به عنوان يكي از عارفان بزرگ اسلامي و همچنين شاعران بزرگ فارسي‌گوي، ابراز كرد: بي ترديد برنامۀ جامع اين كرسي پيش بيني شده كه هم جايگاه مولانا در سير تطور عرفان اسلامي و هم نقش او در ارتقاء جايگاه زبان فارسي و پديد آوردن شاهكارهاي ادب فارسي همچون مثنوي معنوي و ديوان كبير بخوبي تبيين شود و از ظرفيت هاي زباني، ادبي و فرهنگي آراء و آثار او براي تحقق اهداف ياد شده استفاده شود.
علمي**1023**1440
تنظيم:ابوالقاسم تيموري** انتشار: گلشن
۰ نفر