چهارمین همایش بین‌المللی «مولوی‌پژوهی» برگزار می‌شود

تهران - ایرنا - چهارمین همایش بین‌المللی مولوی پژوهی «The Fourth International Symposium on Mawlavi (Rumi)» روز یکشنبه ۲۳ مهر ماه در تالار پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان افتتاح می شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، در آئین افتتاح این رویداد علی‌محمد سلطانی رییس بنیاد ملی علم ایران و سیدعلی‌اصغر میرباقری‌فرد رییس کرسی مولوی‌پژوهی و جمعی از اساتید و صاحبنظران این حوزه حضور خواهند داشت.

پذیرش مقاله به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی، انتخاب و معرفی پژوهش‌های برتر حوزه مولوی‌پژوهی در قالب رساله، مقاله و کتاب، رونمایی از بارگاه مجازی مولوی و برگزاری رویدادهای کمک نوآور (startup) از محورهای برگزاری این همایش است.

همچنین به تعدادی از واجدان شرایط از دانش‌آموختگان داخل و خارج از کشور، فرصت پسادکتری و برای تعدادی از اعضای هیئت علمی خارج از کشور، فرصت مطالعاتی اعطا می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سلسله نشست‌های این همایش تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی برای برگزاری ۳۰ تا ۴۰ نشست تا پایان آذر ماه برنامه‌ریزی داشته‌است تا به صورت هفتگی، به‌طور میانگین دو تا چهار نشست در سه حوزه کلی ارتقای بنیان‌های علمی و نوآوری، حوزه بین‌الملل و حوزه کاربردی و میان‌رشته‌ای برگزار شود.

در حوزه ارتقای بنیان‌های علمی و نوآوری به مواردی از قبیل سنت عرفانی مولانا، مشرب عرفانی مولانا، زبان عرفانی مولانا، مولوی و شمس، شعر و نثر مولوی، ادب عامه، نسخه‌پژوهی و تصحیح متن در حوزه مولوی‌پژوهی، طریقه‌های عرفانی متأثر از مولوی، سیر تطور اثرگذاری مولانا در ادب فارسی، ادب عامه و مولوی‌پژوهی و شروح مثنوی پرداخته می‌شود.

همچنین در این همایش در حوزه بین‌الملل به موضوعاتی نظیر مولوی در عرصه بین‌الملل، شبه‌قاره، آسیای میانه، اروپا، آمریکا، آفریقا، بالکان، شرق دور، ترکیه، کشورهای عرب‌زبان و مولوی در بین کرد زبانان پرداخته می شود و در حوزه کاربردی و میان‌رشته‌ای نیز موضوعات اسلام‌شناسی و مولوی‌پژوهی، ایران‌شناسی و مولوی‌پژوهی، مولوی در دنیای امروز، ادبیات کودک و مولوی‌پژوهی، علوم انسانی دیجیتال و مولوی‌پژوهی، مولوی و جامعه‌شناسی، مولوی و مشاوره، مولوی و روانشناسی و مولوی و علوم تربیتی بررسی می‌شود.

این همایش که با حمایت دانشگاه اصفهان و کرسی مولوی‌پژوهی، بنیاد ملی علم ایران، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قطب علمی مطالعات بنیادی و کاربردی ادب عرفانی، کمیسیون ملی یونسکو ایران و با حمایت شماری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود، از ساعت ۹ یکشنبه ۲۳ مهر ماه، پذیرای علاقه‌مندان است.

بر اساس اعلام بنیاد علم ایران معاونت علمی، علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به این وبگاه این همایش به آدرس /https://mvp۲۰۲۳.ui.ac.ir/fa/ مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha