۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۲
کد خبر: 82739202
T T
۰ نفر
عملیات نصر9، آزاد سازی تپه شهدا در منطقه حاج عمران

تهران- ایرنا- عملیات غرورآفرین «نصر9» در روز اول آذرماه سال 1366 بارمز «یا مولای متقیان» درمنطقه عملیاتی حاج عمران توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف آزادسازی دامنه جنوبی ارتفاعات معروف به تپه شهدا به اجرا درآمد.

به گزارش ایرنا، منطقه عمومی حاج عمران از زمان عملیات «والفجر 2» و تصرف ارتفاعات حساس منطقه توسط رزمندگان ایران، همیشه مورد توجه نیروهای عراقی بوده و هر چند وقت یكبار عملیاتی برای اشغال این ارتفاعات از طرفین صورت می پذیرفت.
حاج عمران شهری در استان اربیل در منطقه كردستان عراق می‌باشد، این شهر در نزدیكی مرز ایران و عراق واقع شده است و هنگام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال 1362 پس از عملیات والفجر 2 این شهر برای مدتی به تصرف رزمندگان ایرانی و نیروهای كرد مسلمان درآمد.
این شهر در فاصله 180 كیلومتری شمالشرقی از شهر اربیل و 20 كیلومتری شرق چومان قرار گرفته شده است.
حاج عمران در موقعیتي سوق الجیشي واقع شده؛ بدین ترتیب كه از شمال به ارتفاعات چنارستان و كلاشین، از جنوب به ارتفاعات بسیار مرتفع سكران و كدو و از شرق به ارتفاعات تمرچین و شهر مرزي پیرانشهر، و از غرب به تنگه دربند و شهر چومان مصطفي عراق، محدود مي شود.

** رزمندگان ارتش خط شكن عملیات نصر 9
تقریباً آخرین فعالیت های انجام شده در این منطقه به انجام عملیات نصر 9 برمی گردد كه لشكر 64 ارومیه از نیروی زمینی ارتش با 4 گردان به همراهی یك گردان از تیپ 25 تكاور با آگاهی از حضور منافقین در كنار یگانهای عراقی طرحی را آماده ساختند تا با اجرای آن بتوانند تپه شهداء را مجدداً تصرف نمایند.
این عملیات سه روز به طول انجامید و در سوم آذرماه به پایان رسید.
به نقل از كتاب اطلس نبردهای ماندگار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی (سازمان ایثارگران ارتش) ، تپه شهداء در یورش اولیه به تصرف نیروهای خودی درآمد ولی پاتك های بسیار سنگین عراق و خستگی شدید نیروهای خودی موجب شد مواضع بدست آمده دوباره توسط عراق اشغال شود.
در این عملیات دشمن به دلیل كوهستانی بودن منطقه نتوانست از امكانات زرهی خود استفاده كند و ناچار شد با به جای گذاشتن بیش از چهار هزار كشته و زخمی و 100 اسیر، عقب نشینی كند.
3دستگاه تانك و نفربر ،19 عراده توپ، 10قبضه خمپاره انداز، 60 دستگاه خودرو و بیش از 450 قبضه انواع سلاحهای سبك به همراه 6 انبار مهمات از عراق منهدم گردید.
تعداد زیادی جنگ افزار سبك و سنگین و وسایل مخابراتی و مقادیر فراوانی از انواع مهمات به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد.

** مناطق و ارتفاعات آزاد شده
در این عملیات ارتفاعات 2080، 2060 ، 1985 و 980 درمنطقه عمومی حاج عمران آزاد شد.
پس از این عملیات، موقعیت رزمندگان با دفع پاتك‌های دشمن تثبیت شد و با حضور بر ارتفاعات منطقه، بر قسمت وسیعی از خاك عراق مسلط شد.
در ادامه این عملیات، با سركوب تحركات بعدی دشمن و تحمیل ضربات مجدد به آن‌ها، تعداد دیگری از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند و قدرت پاتك از دشمن سلب شد. بدین ترتیب، تپه شهدا نیز از وجود دشمن بعث پاكسازی شد.

** عملیاتهای رزمندگان اسلام در آذرماه دوران دفاع مقدس
ماه آذر نیز همانند ماههای دیگر در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حوادثی را پشت سر گذراند كه شاید مهمترین آنها را بتوان در جبهه های نبرد حق علیه باطل دنبال كرد.
عملیات های غرور آفرین «نصر9»، «هوایی مروارید»، «طریق القدس»، «سه راهی آبادان»، «مطالع الفجر»، و «سید صادق» در آذرماه هشت سال دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان اسلام و یگانهای ارتش و سپاه انجام شده است .
اجتمام / 1095 ** 1418
گزارش :رضا رضائی مجد ** ناشر: مریم برزآبادی