مديرحوزه هاي علميه سراسر كشور: رويكرد آماري در تحليل مباحث فرهنگي و اجتماعي مورد توجه قرار گيرد

قم- ايرنا- مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور گفت: مبناي درست تصميم گيري ها ارائه آمار است كه بايد از اين رويكرد در تحليل مباحث فرهنگي و اجتماعي مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش ايرنا، آيت الله عليرضا اعرافي، روز پنجشنبه در ديداراميد علي پارسا رئيس مركز آمار ايران افزود: بايد رويكرد آماري در تحليل مباحث و برنامه ريزي هاي كلان مديريتي و حوزوي نهادينه شده و براي سياستگذاري استفاده شود.
وي افزود: ارتقاي زيرساخت هاي آماري و فناوري بايد مورد اهتمام قرار گيرد تا در اجراي طرح ها و برنامه ريزي هاي بلند مدت بتوان از آنها بهره برد در همين راستا حوزه هاي علميه سراسر كشور 10 ها طرح را نهايي كرده است و برنامه پنج ساله جامعه المصطفي العالميه را با بيش از يك هزار شاخص تدوين كرده است.
وي ادامه داد: برنامه هاي كلان براي حوزه هاي علميه نيز با نگاه به آمار و ارقام صورت خواهد گرفت تا نيازهاي حوزوي در اين عرصه را شناسايي كنيم در همين راستا كارگروه آمار و اطلاعات در شوراي هماهنگي حوزه هاي علميه فعال شده است.
مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور با اشاره به اين كه طرح آماري دانش آموختگان حوزوي اجرايي شده است گفت: در حال حاضر با ايجاد سامانه اي در اين حوزه، اطلاعات جامعي از ميزان طلاب در مقاطع مختلف تحصيلي و برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي آنان در اختيارمان قرار گرفته است.
وي تاكيد كرد: همچنين تعداد دانشگاهياني كه وارد حوزه هاي علميه شدند و تعداد روحانيان كه وارد دانشگاه شدند در حال بررسي است تا بتوانيم نتايج مربوطه در اين عرصه را ارائه كنيم.
وي گفت: همچنين تعداد رشته هاي علوم انساني در دانشگاه ها و مراكز حوزوي نيز در حال جمع بندي و تهيه آمار كلي از وضعيت هستيم.
اعرافي با بيان اين كه بايد از ظرفيت مجله ها و پايان نامه هاي حوزوي نيز استفاده كرد گفت: اين آمار مي تواند در اختيار مراكز مختلف قرار گيرد تا از اين ظرفيت ها براي جمع بندي اطلاعات آماري خويش در حوزه هاي مختلف بهره مند شوند.
وي بر اعلام آمادگي و همكاري براي ارائه اطلاعات و تبادل آمار با مركز آمار ايران تاكيد كرد.
در ادامه اين ديدار، محمد شاكر آراني معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه ‌و بودجه استان قم با اشاره به اين كه درسرشماري عمومي نفوس و مسكن در سال 1395 ، 280 هزار طلبه اطلاعات خويش را ارائه كردند گفت: از اين تعداد 53 هزار طلبه مرد و زن ساكن قم بودند.
اميد علي پارسا در اين ديدار گزارشي از وضعيت مركز آمار ايران ارائه كرد و در پايان تفاهمنامه همكاري با حوزه هاي علميه سراسر كشور به امضا رسيد.
8138/ 6133/خبرنگار: فرزانه پيري ** انتشار- جعفرمسلمي