۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۱۱
کد خبر: 82765747
T T
۰ نفر
روند بهبود فضاي كسب‌وكار پس از 9 ماه، در تابستان متوقف شد

تهران- ايرنا- نتايج پايش ملي فضاي كسب‌و كار نشان مي‌دهد در تابستان امسال پس از سه فصل حركت رو به بهبود، شاخص‌ها در همسنجي با فصل بهار سير نزولي را ثبت كرد.

به گزارش شنبه تارنماي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران، براي چهارمين فصل متوالي پايش ملي محيط كسب و كار طبق قانون بهبود محيط كسب و كار انجام شد.
در اين زمينه مركز آمار و اطلاعات اقتصادي اتاق ايران به عنوان مرجع تهيه آمار جايگزين مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي شده است.
در چهار فصل گذشته، براي نخستين بار نمره شاخص ملي كسب و كار وضعيت بدتري را نسبت به فصل پيشين نشان مي‌دهد.
بر اساس نتايج حاصل از پايش ملي محيط كسب‏وكار ايران در تابستان 1396، رقم شاخص ملي 5.77 محاسبه شد كه تا حدودي بدتر از وضعيت اين شاخص نسبت به ارزيابي فصل گذشته (بهار 1396 با ميانگين 5.69) بود.
از ديد فعالان اقتصادي مشاركت‌كننده در اين پايش، وضعيت اكثر مؤلفه‌هاي مؤثر بر محيط كسب وكار ايران در تابستان امسال تا حدودي نامساعدتر شد.
نمره بدترين ارزيابي 10 است.

**وضعيت زيرشاخص‌هاي كسب‌وكار
در تابستان 1396، فعالان اقتصادي مشاركت‌كننده در اين پايش، دشواري تأمين مالي از بانك ها، بي‏ثباتي و غيرقابل پيش‏بيني بودن قيمت‏ها (مواد اوليه و محصولات) و رويه‏هاي غيرمنصفانه و ناعادلانه مميزي و دريافت ماليات را سه مؤلفه نامناسب عنوان كردند.
سه مؤلفه محدوديت‌ دسترسي به برق، محدوديت‌ دسترسي به سوخت (گاز، گازوئيل و...) و محدوديت‌هاي دسترسي به ارتباطات (تلفن همراه و اينترنت) مناسب‌ترين مؤلفه‌هاي محيط كسب وكار كشور نسبت به ساير مؤلفه‌ها ارزيابي شد.
قابل ذكر است كه در هر 4 دوره اجراي طرح، دشواري تأمين مالي از بانك ها و محدوديت‌ دسترسي به برق به‌ترتيب نامساعدترين و مساعدترين مولفه كسب‌وكار ارزيابي شده‌اند.

**فضاي كسب‌و كار در استان‌ها
براساس يافته‌هاي اين طرح در تابستان 1396، استان‌هاي خراسان شمالي، سيستان و بلوچستان و لرستان به‌ترتيب داراي بدترين وضعيت محيط كسب‏وكار و استان‌هاي گيلان، فارس و مركزي به ترتيب داراي بهترين وضعيت محيط كسب‏وكار نسبت به ساير استان‌ها ارزيابي شدند.

**شرايط كسب‌و كار در بخش‌هاي اقتصادي
براساس نتايج اين پايش در تابستان 1396، وضعيت محيط كسب‏وكار در بخش كشاورزي در مقايسه با بخش‌هاي صنعت و خدمات مناسب‌تر ارزيابي شد.
بين رشته فعاليت‌هاي اقتصادي، رشته هاي 'آموزش'، 'ساختمان' و 'اداري و خدمات پشتيباني' به ترتيب داراي بدترين وضعيت كسب‏وكار بودند.
رشته ‌هاي خدمات مربوط به 'تأمين جا و غذا'، 'املاك و مستغلات' و 'آبرساني، مديريت پسماند، فاضلاب و فعاليت‌هاي تصفيه' به ترتيب بهترين وضعيت كسب‏وكار را در مقايسه با ساير رشته فعاليت‌هاي اقتصادي به دست آوردند.

**نظريه شين
بر اساس نظريه عمومي كارآفريني شين، شاخص ملي محيط كسب‏وكار ايران در تابستان 1396، عدد 5.92 به دست آمد كه تا حدودي بدتر از وضعيت اين شاخص در ارزيابي فصل گذشته (بهار 1396 با ميانگين 5.81) بود.
عدد 10 بدترين ارزيابي است.
ميانگين ارزيابي محيط اقتصادي عدد 5.84 بود كه در ارزيابي فصل گذشته عدد 5.77 حاصل شد.
ميانگين ارزيابي محيط نهادي عدد 5.98 به دست آمد كه در بهار عدد 5.84 بود.
بر اساس نظريه عمومي كارآفريني شين همانند بهار، محيط جغرافيايي با عدد 4.24 و محيط مالي با عدد 7.93 به ترتيب مساعدترين و نامساعدترين محيط‌ها بود.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام*3061*1961*
تنظيم: ميترا بلندقامتي*انتشار: مريم مسعود
۰ نفر