۲ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۱۲
کد خبر: 82772808
T T
۰ نفر
مرز پرويزخان براي رونق بخشي به اقتصاد كرمانشاه بازگشايي شود

كرمانشاه- ايرنا- رئيس اتاق بازرگاني كرمانشاه با اشاره به ركود شديد حاكم بر اقتصاد اين استان خواستار بازگشايي سريع مرز پرويزخان و از سرگيري تبادلات اقتصادي به منظور ايجاد رونق اقتصادي در استان كرمانشاه شد.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اتاق بازرگاني كرمانشاه كيوان كاشفي بسته بودن سه ماهه اين مرز را موجب بيكاري بيش از سه هزار نفر به طور مستقيم و غير مستقيم دانست.
وي اظهار كرد: اين تعطيلي با توجه به ظرفيت بسيار محدود مرز خسروي و بازارچه هاي شيخ صالح و شوشمي در تبادلات اقتصادي موجب تنزل سطح صادرات استان در سال جاري شده است.
كاشفي افزود: شهرستان هاي قصرشيرين، سرپل ذهاب، گيلانغرب و ثلاث باباجاني از قابليت تجاري بالايي برخوردارند و تجارت و كشاورزي سهم اساسي در اقتصاد اين شهرستان ها دارد.
رئيس اتاق بازرگاني كرمانشاه در ادامه از پيگيري لازم تا بازگشايي مرز پرويزخان خبر داد و گفت: با توجه به باز بودن مرز رسمي مريوان، تداوم تعطيلي پرويزخان جاي سوال دارد.
عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران با اشاره به صادرات و ترانزيت حدود سه ميليارد دلاري در سال از مرز پرويز خان گفت: تعطيلي اين مرز لطمه زيادي به كل صادرات كشور خواهد داشت.
وي با اشاره به اعلام رسمي وزير كشور در جلسه هيات نمايندگان اتاق ايران مبني بر بازگشايي مرز پرويزخان در 48 ساعت آينده افزود: بعد از گذشت حدود يك هفته هنوز اين مرز مهم كشور باز نشده است.
قصرشيرين در غرب كرمانشاه بيش از 186 كيلومتر مرز مشترك با عراق دارد كه در امتداد اين مرز طولاني، 2 پايانه رسمي پرويزخان و خسروي فعال مي باشند.
پرويزخان با اقليم كردستان عراق و خسروي با حكومت مركزي عراق و بخش عربي هم مرز است.
مرز پرويزخان در شهرستان قصرشيرين به صورت رسمي در سال 86 تاسيس و راه اندازي شد كه هم مرز با اقليم كردستان عراق و در همسايگي استان سليمانيه كردستان عراق قرار دارد.
هم اكنون عمده كالاهاي صادراتي از مرز پرويزخان به مناطق كردنشين عراق به ويژه شهرهاي كلار، سليمانيه و همچنين خانقين و كركوك در بخش مركزي اين كشور انجام مي شود.
پرويزخان يكي از مرزهاي راهبردي و مهم كشورمان است كه نقش كليدي و حياتي در جذب بازار كشور همسايه دارد و بيش از 54 درصد حجم كالاهاي صادراتي كشورمان به عراق از طريق اين مرز انجام مي شود.
قصرشيرين با بيش از 27 هزار تن جمعيت در غرب كرمانشاه واقع شده است.
3033 /1354/6064
خبرنگار :فرزاد نويدي ** انتشار دهنده :محسن بهاروند
۰ نفر