معاون استاندار خراسان شمالی: باید بررسی كرد چرا عده ای هنوز درجامعه بی سواد هستند

بجنورد-ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: میزان بی سوادی باید در سطح كشور تاكنون ریشه كن می شد اما اینكه چرا هنوز عده ای در جامعه بی سواد هستند، باید بررسی شود .

به گزارش ایرنا مهرداد ابراهیمی دوشنبه در چهارمین نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان اظهاركرد: باید دستگاه های اجرایی و نهادها از تمام ظرفیت ها برای ریشه كنی بی سوادی استفاده كنند.
وی یكی از شاخص های اصلی معیارسنجش توسعه یافتگی در دنیا میزان باسودای و پس از آن تعداد افراد دانشگاهی و دانشگاه ها است كه بعد از انقلاب توانستیم این موارد و به تناسب آن تعداد مقالات علمی را افزایش دهیم اما این مقدار كافی نیست.
ابراهیمی گفت: وی افزود: یكی از معضلات ما در حوزه سیاسی در زمان انتخابات همان مساله بی سوادی عده ای از مردم است كه موجب ایجاد برخی مشكلات هم می شود.
ابراهیمی با ذكر اینكه برخی از افراد اصرار بر بی سوادی دارند اظهار كرد: باید این مساله را در جامعه حل كنیم و در توانمند سازی افراد به نقطه ای برسیم كه دیگر نهادی مانند كمیته امداد یا نهضت سواد آموزی نداشته باشیم.
وی اضافه كرد: یكی از اهداف ما این است كه بتوانیم در هشت شهرستان هشت روستای بیكار را رونمایی كنیم تا بتوانیم اسباب توسعه و توانمندی خراسان شمالی را فراهم كنیم.
ابراهیمی گفت: بی سوادی تهدیدی جهانی و ملی است، ریشه بسیاری از مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بی سوادی است كه می تواند فقر فرهنگی و اجتماعی و ... به همراه داشته باشد.
وی بیان كرد: باید آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی اجازه ندهند كه كودك واجد تحصیل باز مانده از تحصیل شود و بتواند در سرنوشت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه خود مشاركت كند.
ابراهیمی تاكید كرد: باید مساله سوادآموزی و سواد پایه ای ما از طریق ارائه شیوه های مختلف تداوم داشته باشد، باید در این امر تمرین و تكرار وجود داشته باشد، برای مثال در كشور حدود 2 ملیون معتاد وجود دارد و 700 هزارنفر بازپروری می شوند اما باز هم افراد معتاد داریم، باید این افراد را صیانت كنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: باید نهضت سوادی آموزی در خراسان شمالی به سمت توانمندسازی گام بردارد.
وی افزود: پنل های خورشیدی نیز به جمعیت عشایر استان تحویل می شود تا آنها هم بتوانند چراغی در چادرها داشته باشند و بهانه نداشتن لامپ برای ادامه تحصیل نداشته باشند.
براساس نتایج سرشماری سال 95 در گروه سنی 49-10 سال، 508 هزار و 946 نفر از جمعیت این استان معادل 92.85 درصد باسواد هستند
اخبار خراسان شمالی را در كانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری كنید.
ع/ 6042 انتشار: سیدحسین قدسی