۵ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82775868
T T
۰ نفر
انتظار براي ساخت تالار مركزي سنندج 14 ساله شد

سنندج - ايرنا - تالار مركزي سنندج به عنوان بزرگترين تالار فرهنگي و هنري غرب كشور پس از 14 سال از شروع عمليات اجرايي، همچنان در انتظار همت عالي و تلاش جدي مسئولان و تامين اعتبار براي تكميل شدن، است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، خرداد ماه سال 82 عمليات تخريب تالار فرهنگ سنندج در خيابان امام (ره) با هدف ساخت تالار بزرگ تر و مدرن براي اهالي فرهنگ و هنر انجام و همزمان عمليات ساخت تالار جديد نيز آغاز شد.
قرار بود ساخت اين تالار در زميني به مساحت 2 هزار و 500 متر مربع و با استفاده از اعتبارات استاني در مدت 2 سال ساخته و به بهره برداري برسد ولي با توجه به اينكه اعتبارات استاني جوابگوي هزينه هاي ساخت اين تالار نبود در فهرست طرح هاي ملي قرار گرفت و زمين آن پس از چند مورد اصلاحيه از 2 هزار و 500 متر مربع اوليه به 14 هزار و 500 متر مربع افزايش پيدا كرد.
امروز از زمان آغاز عمليات اجرايي اين طرح فرهنگي و هنري بيش از 14 سال مي گذرد و هنوز هم اهالي فرهنگ و هنر كردستان در انتظار وعده هاي اجرايي نشده مسئولان هستند در حاليكه هنوز پيشرفت فيزيكي ساختمان تالار در عدد 30 درصد مانده است.

**500 ميليارد ريال اعتبار براي اتمام اين طرح نياز است
معاون اداري و مالي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان مي گويد: عمليات اجرايي تالار مركزي يا فرهنگسراي جوان سال 82 آغاز شد و تاكنون پنج دولت، 6 وزير، هفت مديركل و 6 استاندار را به خود ديده است.
محمود رستم پور با اشاره به پيشرفت 30 درصدي اين طرح گفت: طي اين سال ها اعتبارات طرح از استاني به ملي تغيير يافت و به صورت ميانگين هر سال 30 ميليارد ريال براي آن اختصاص يافت.
وي اظهار كرد: هم اكنون مشكل اصلي اين طرح، تامين اعتبار است و با توجه به محدود بودن اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولي، اتمام طرح نيازمند اعتبارات جهشي ملي است.
معاون اداري و مالي فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان ادامه داد: در شرايط فعلي اتمام اين طرح با حداقل تجهيزات و امكانات نيازمند 500 ميليارد ريال اعتبار است.
وي ابراز اميدواري كرد با توجه به اينكه اين تالار يك طرح ملي است از طريق سازمان برنامه و بودجه كشور اعتباري جهشي براي آن جذب و در آينده نزديك شاد بهره مندي مردم فرهنگ دوست كردستان از اين مركز فرهنگي باشيم.
مشاور طرح نيز در سخناني با بيان اينكه امسال 24 ميليارد ريال اعتبار براي تالار اختصاص پيدا كرده است، افزود: با اين ميزان اعتبار، سه بلوك اين ساختمان ديوار چيني خواهد شد و 2 بلوك ديگر نيز سازه و ديوار چيني آن به اتمام مي رسد.
رحيم زاهدپور با بيان اينكه در صورت تامين اعتبار طي سه سال آينده تالار به بهره برداري خواهد رسيد، اظهار كرد: فعاليت بر روي اين طرح از سال 91 تقريبا سرعت گرفت و در اين مدت 90 ميليارد ريال در اين مجموعه فرهنگي و هنري هزينه شده است.
وي به مشخصات طرح نيز اشاره كرد و گفت: اين ساختمان به پنج بلوك و هفت بخش تقسيم شده و داراي 2 سالن مجزاي تئاتر و موسيقي با گنجايش يك هزار و 50 و 220 نفر است.
مشاور طرح تاكيد كرد: همچنين اين ساختمان داراي سالن اصلي، سن شپتيباني، سن كناري، كارگاه هاي نجاري، خياطي و رنگ آميزي و دكورسازي براي تئاتر، اتاق اركست، كنترل نور، صدا، تمرين، ترجمه همزمان، آماده سازي ظهور فيلم، چاپ عكس و استراحت، كمك هاي اوليه، پروژكسيون، اپراتور، گالري، وي آي پي، فضاهاي تاسيساتي، اداري، پاركينگ و نگهباني است.

**تالار مركزي ظرفيتي مناسب براي جوانان كردستاني است
رئيس اداره هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان نيز گفت: اين طرح ظرفيت بسيار مناسبي براي جوانان بويژه جوانان علاقمند به فعاليت هاي فرهنگي و هنري به شمار مي رود.
سامان احمدي با بيان اينكه رويكرد جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي تشويق مردم براي ورود به بحث فرهنگ و سرمايه گذاري در اين حوزه استف اظهار كرد: به هر اندازه كه در حوزه فرهنگي سرمايه گذاري شود دستاوردها در ساير زمينه ها بيشتر خواهد بود.
وي افزود: هم اكنون تمام پنجره هاي حوزه فرهنگ و هنر به سمت سرمايه گذاران باز است و سياست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به اين سمت است.
رئيس اداره هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان تاكيد كرد: تالار فرهنگ سنندج ميراث معنوي مردم بود و براي زنده شدن حس نوستالژيك اين مردم، تالار مركزي احداث مي شود و از رسانه ها انتظار مي رود در تشويق مردم براي سرمايه گذاري در اين طرح تلاش كنند.
وي اضافه كرد: در شهر سنندج به جز اين مكان در نقاط ديگري همانند شهرك بهاران، زمين هايي با كاربري فرهنگي وجود دارد كه بايد سرمايه گذار ورود و در اين حوزه سرمايه گذاري كند.
احمدي با بيان اينكه تالار مركزي سنندج بزرگترين مجتمع فرهنگي و هنري غرب كشور و متعلق به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه است، يادآور شد: صاحبان اصلي اين طرح مردم هستند و اميد مي رود با اعتبارات جهشي و سرمايه گذاري سرمايه گذاران زودتر به نتيجه برسد.

** تالار مركزي سنندج با اعتبارات قطره چكاني به نتيجه نمي رسد.
رئيس انجمن هنرهاي نمايشي كردستان مي گويد: طرحي كه با گذشت 14 سال هنوز 30 درصد پيشرفت دارد يعني عزم جدي براي ساخت و تكميل آن تاكنون نداشته ايم.
عبيد رستمي با بيان اينكه با اعتبارات قطره چكاني نمي توان اين طرح را به اتمام رساند، افزود: اگر عزم جدي پشت اين طرح فرهنگي باشد ظرف مدت سه سال به اتمام برسد.
وي اظهار كرد: زماني مي توانيم از هنرمند انتظار فعاليت موثر و مستمر در حوزه هنر توليد داشته باشيم كه حداقل نيازهاي او از نظر امكانات و بودجه را تامين كنيم.
رستمي يادآور شد: هم اكنون يكي از بزرگترين چالش ها و مشكلات هنرمندان استان كردستان نبود مكان تمرين، توليد و اجراست و زماني كه هنرمند اين امكانات را در اختيار نداشته باشد، فرآيند عرضه و تقاضا در كارهاي فرهنگي شكل نمي گيرد.
رئيس انجمن هنرهاي نمايشي كردستان با بيان اينكه از مشكلات در اين زمينه نبود فضاي تخصصي است، گفت: مجتمع هايي كه در استان وجود دارد كاربردي نيست بلكه چند منظوره است و اينگونه مجتمع ها زماني مي تواند كاربردي باشد كه فضاي اختصاصي تئاتر، موسيقي و امور ديگر را داشته باشد.
اميد مي رود مسئولان و متوليان امر در راستاي تكميل اين طرح بزرگ فرهنگي و هنري تمامي تلاش خود را بكار بسته و مردم فرهنگ دوست كردستان را از چشم انتظاري 14 ساله در آورند.
گزارش: افسانه گلباغي**انتشار: مجيد سليماني
7348/9102