اندیشمندان شرق آسیا دركنفرانس 'گفت وگوهای فرهنگی آسیایی'  ایران شركت می كنند

كوالالامپور- ایرنا- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی گفت : هفت نفر ازاندیشمندان برجسته كشورهای مالزی و سنگاپور در نخستین كنفرانس بین المللی 'گفت وگوهای فرهنگی آسیایی' كه درروزهای 23 تا 25 دیماه در ایران برگزار می شود ، شركت می كنند.

علی محمد سابقی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد كه از استادان دانشگاهها و فرهیختگان مراكز آموزشی- تحقیقاتی مالزی و سنگاپور هستند،با سفر به تهران مقالات خود را در این كنفرانس بین المللی ارائه می كنند.
به گفته وی ، پنج نفر از استادان و محققان برجسته مالزیایی كه قرار است در این كنفرانس شركت كنند شامل ،پروفسور 'حنفی حسین' از دانشگاه مالایا ، 'احمد فوزی عبدالحمید' ازدانشگاه یواس ام، 'محمد اعظم' از مركز مطالعات پیشرفته اسلامی ، 'بخاری لوبیس' از دانشگاه یو آی ام ، 'حنفی بن حسین' از دانشگاه یو ام و 'زاید احمد' از دانشگاه یو پی ام مالزی هستند.
وی افزود: خانم پروفسور 'نورعایشه' رئیس بخش زبان مالایی دانشگاه ملی سنگاپور و دكتر 'محمد نواب محمد عثمان' نیز از دانشگاه تكونولوژی نانیانگ سنگاپور در این نشست بین المللی شركت خواهند كرد.
به گزارش ایرنا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همكاری تعدادی از دانشگاههای كشور به منظور ایجاد بستر تقویت پیوندهای فرهنگی ، تاریخی و علقه های مشترك اجتماعی میان ملت های آسیایی و مقابله با تهدیدهای فزاینده خشونت وافراطی گری ،گفت وگوهای فرهنگی آسیایی را با حضور شخصیت های مهم مراكز علمی و فرهنگی و متفكران برجسته آسیا در روزهای 15-13 ژانویه 2018/ 23 تا 25 دیماه به طور همزمان در تهران وشهرهای دیگر كشوربرگزار می كند.
دبیرخانه گفت و گوهای فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دراین زمینه اعلام كرد: تنوع فرهنگی، سنت های دیرین و تمدن های كهن آسیا منبعی الهام بخش برای همكاری ملت ها در این قاره بزرگ است. تقویت پیوندهای تاریخی، فرهنگی و علقه های مشترك اجتماعی میان ملت های منطقه می تواند در اعتلای ارزش های آسیایی و توسعه همكاری های جوامع آنها نقش مثبت داشته باشد.
به رغم جریان جهانی شدن و تلاش برای یكپارچه سازی فرهنگی در جهان، كشورهای آسیایی كوشیده اند علاوه بر حفظ هویت فرهنگی خود از فرهنگ جهانی استقبال كنند و با آن تعامل سازنده داشته باشند.
پیشتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به منظور ایجاد راهكارهای عملی دستیابی به این هدف «كنفرانس بین‌المللی گفت و گوی ادیان و فرهنگ ها در آسیا» را در شهریور سال 90 با همكاری مجلس شورای اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی برگزار كرد.
این سازمان در اجرای مفاد قطعنامه پایانی اجلاس و بیانیه تهران درسال 90، به منظور تقویت گفت و گوی ادیان و فرهنگ های مختلف آسیایی دبیرخانه گفت و گوهای فرهنگی بین المللی را راه اندازی كرد.
این كنفرانس سه روزه فرهنگی قرار است با همكاری دانشگاههای فردوسی مشهد، بوعلی سینا همدان ،دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران،دانشگاه مازندران ، موسسه فرهنگی اكو و مركز دائره المعارف بزرگ اسلامی و با حضور اندیشمندان كشورهای آسیایی برگزار شود.
پنج محورمختلف این كنفرانس بین المللی و مكان برگزاری آن شامل ، تنوع فرهنگی در آسیا؛ظرفیت ها و فرصت های همكاری،تعامل و همگرایی ( دردانشگاه بوعلی سینا همدان و )، گفت وگوی فرهنگی ایران و شبه قاره ( دردانشگاه فردوسی مشهد)،گفت وگوی فرهنگی ایران و شرق و جنوب شرق آسیا (دانشكده مطالعات دانشگاه تهران)،گفت وگوی فرهنگی ایران، آسیای مركزی و قفقاز( در دانشگاه مازندران) وجایگاه سازمان های منطقه ای در همكاری های فرهنگی آسیایی ( در موسسه فرهنگی اكو) است.
آساق**1599** گفت وگو و انتشار: مریم شفیعی