۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82788151
T T
۰ نفر
اصلاح، تربيت و اشتغال زايي راهبرد اصلي در كاهش جمعيت كيفري زندان ها

مراغه - ايرنا - مديركل زندان ها و اقدامات تاميني آذربايجان شرقي با اشاره به اجراي طرح هاي فرهنگي و اجتماعي در زنداني هاي استان گفت: اصلاح، تربيت و اشتغال زايي راهبرد اصلي براي كاهش جمعيت كيفري و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در زندان هاست.

به گزارش ايرنا، خشايار جمشيدي روز يكشنبه در آيين توديع و معارفه رئيس زندان مراغه افزود: باتوجه به افزايش جمعيت كيفري و ورودي زندان ها در سال هاي اخير، اولويت سازمان زندان ها ايجاد فضاي فرهنگي و اجتماعي براي بازتواني و اصلاح زندان ها بوده است.
وي ادامه داد: آموزش و مهارت آموزي براي ايجاد زمينه اشتغال براي زندانيان در راستاي حمايت از خانواده هاي زندانيان كه بيشتر آنان از اقفشار نيازمند هستند، در زندان هاي استان اجرا مي شود.
وي اضافه كرد: هم اكنون 2 هزار نفر از زندانيان با همكاري سازمان فني و حرفه اي در دوره ها و كلاس هاي مهارت آموزي در استان شركت كرده و يك هزار نفر نيز در مراكز حرفه آموزي مشغول به كار هستند.
جمشيدي با بيان اينكه اجراي برنامه هاي فرهنگي و قرآني در زندان ها در راستاي اصلاح فرهنگي زنداينان اجرا مي شود گفت: هم اكنون يك هزار و 600 نفر از زندانيان در آذربايجان شرقي موفق به حفظ قرآن كريم از يك جز تا كل آن شده اند.
وي افزود: در راستاي ريشه كني بي سوادي و سوادآموزي نيز، مدرسه دولتي در زندان تبريز با ظرفيت 150 تا 200 نفر براي زندانيان بازمانده از تحصيل ايجاد شده است.
رئيس دادگستري مراغه نيز در اين آيين با اشاره به لزوم كاهش جمعيت كيفري زندان ها گفت: در راستاي اشتغال زايي براي زندانيان در زندان مراغه و نيز ايجاد زمينه براي تامين هزينه هاي زندگي خانواده هاي آنان، 162 نفر از محكومان راي باز و راي كار در كارگاه حرفه آموزي مشغول به كار هستند.
حبيب قنبرزاده افزود: حرفه آموزي و اشتغال زايي از مهم ترين راهكارها براي كاهش آسيب هاي اجتماعي در بين زندانيان و خانواده هاي آنها است.
وي با بيان اينكه فضاي زندان مراغه جوابگوي تعداد زندانيان نيست اضافه كرد: كمبود فضا و نيز ارجاع محكومان ساير شهرها به اين زندان موجب سرريز آسيب هاي اجتماعي به اين شهرستان شده است.
وي از مكان يابي و اجراي مطالعات براي احداث ساختمان جديد زندان مراغه در زميني به مساحت حدود 17 هكتار در اين شهرستان خبرداد.
دادستان عمومي و انقلاب مراغه نيز با اشاره به اهميت وجود امنيت در جامعه گفت: زندان ها به عنوان بخشي از روند ايجاد امنيت علاوه بر نقش بازدارنده، در اصلاح و تربيت محكومان و بازگشت آنان به آغوش خانواده ها موثر است.
علي دلداري با تاكيد بر لزوم برخورد با اغتشاش گران و برهم زنندگان نظم و امنيت جامعه افزود: با ايجاد رضايتمندي براي مردم و جوانان، زمينه پيشگيري از وقوع حوادث تلخ فراهم شود.
در اين آيين از زحمات حميدي رئيس سابق زندان مراغه تقدير و قربان صفي لوئي به عنوان رئيس جديد اين زندان معرفي شد.
به گزارش ايرنا، زندان مراغه با حدود سه تا چهار برابر ظرفيت خود در جنوب آذربايجان شرقي فعال است.
شهرستان مراغه با حدود 260 هزار نفر جمعيت در 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي واقع است.
خبرنگار: ابراهيم مطلوبي**انتشار:عيسي عطاپور**
3077/7487