۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82788426
T T
۰ نفر
نایب رئیس شورای شهر ساری: مازندران طرح جامع مدیریت پسماند ندارد

ساری-ایرنا- نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت : با وجود این كه زباله از دغدغه های این روزهای مسوولان استانی و شهرستانی است، ولی همچنان در این خطه شمال كشور طرح جامع مدیریت پسماند تدوین نشده است.

علی اكبرزلیكانی روز یكشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا درساری متمركز شدن شهرداری ها به جمع آوری صرف زباله دراستان را ناشی از نبود مدیریت پسماند دانست وافزود: در شرایط فعلی شهرداری ها كار جمع آوری و دفن زباله را با هزینه گزاف بردوش می كشند و هیچ برنامه مدونی نیز نمی توانند از لحاظ قانونی برای مدیریت پسماند تدوین كنند.
زلیكانی عناصر موظف مدیریت پسماند را پیش از تولید،تولید،نگهداری،جمع آوری ،انتقال،بازیافت ،دفع بهداشتی و پس از دفع اعلام كرد.
وی معتقد است كه با تدوین طرح جامع پسماند در مازندران وظایف دستگاه های مسوول شامل شهرداری، دهیاری، محیط زیست، راه و شهرسازی و سایر دستگاه های مرتبط تعیین می شود.
وی اعتقاد دارد با داشتن طرح و شرح وظایف می توان نظارت دقیقی بر عملكرد دستگاه ها در مدیریت پسماند از سوی دستگاه های نظارتی بالادستی انجام و نقاط ضعف و قوت احصاء و با كم كاران نیز برخورد شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهرساری اظهارداشت: انتقاداتی كه این روزها نسبت به پسماند در استان از سوی مسوولان مطرح می شود تا زمانی كه طرح جامع آن تدوین نشود به نظر می رسد نمی تواند مورد اعتناء دستگاه های مسوول از جمله شهرداری ها قرار گیرد.
زلیكانی افزود : انتقاد نسبت به مدیریت پسماند در شهرداری ها زمانی می تواند رویه درستی باشد كه طرح جامع پسماند در اختیارشان قرار گیرد.
** نیروگاه زباله سوز ساری میراث دولت گذشته
نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت كه طرح نیروگاه زباله سوز برای شهر ساری كه در سال 90 بدون كار كارشناسی در دولت قبل برای مركز مازندران پیش بینی شد، از پشتوانه مطالعاتی برخوردار نبود.
زلیكانی با بیان این كه برای اجرای این طرح هیچ مشورتی با شهرداری و یا شورای اسلامی شهر انجام نشد، یكی از علل طولانی شدن تكمیل این پروژه را نداشتن مطالعات زیست محیطی و نامناسب بودن مكان آن از لحاظ ساختارعمرانی دانست.
وی اضافه كرد : انتخاب نامناسب مكان اجرای طرح باعث شده تا پس از انجام طرح مطالعاتی برای استحكام بنا موجود حدود 30 میلیارد ریال هزینه مازاد به دولت تحمیل شود.
** مشكل مالی دلیل دیگری برای تاخیر درتكمیل نیروگاه
این عضو شورای شهر ساری مشكل مالی را از دیگر دلایل برای تاخیر در تكمیل نیروگاه زباله سوز دانست و گفت كه شهرداری نیز با وجود تمایل برای تكمیل به علت منع قانونی نمی تواند اعتباری برای اجرای این پروژه پرداخت كند.
براساس اعلام شهرداری ساری پیشرفت فیزیكی ساختمانی این پروژه 50 درصد و تامین تجهیزات نیروگاه نیز حدود 80 درصد است.
** هزینه 300 میلیاردریالی شهرداری برای پسماند
نایب رئیس شورای اسلامی شهرساری می گوید: هم اكنون به طور میانگین شهرداری ساری درسال 300 میلیارد ریال برای جمع آوری، انتقال و دفع زباله شهر ساری هزینه می كند.
زلیكانی اظهارداشت: تكمیل نیروگاه زباله سوز با وجود انتقاداتی كه نسبت به این پروژه از لحاظ فنی و علمی وجود دارد، ولی می تواند بار مالی زیادی را از دوش شهرداری بردارد.
** تفكیك پسماند شهرداری ساری( تپش)
نایب رئیس شورای اسلامی شهرساری گفت كه طرح تفكیك زباله ازابتدای سالجاری دردستوركار شهرداری ساری قرارگرفت و برای اجرای این طرح نیز80 كانكس برای دریافت زباله خشك از مردم درسطح شهر جانمایی شد.
علی اكبرزلیكانی افزود:اگرچه موفقیت این طرح به میزانی كه انتظار نبود، بلكه توانست تا حدودی هزینه شهرداری را در جمع آوری زباله ها كاهش دهد.
وی اضافه كرد:موفقیت نسبی طرح منوط به همكاری تمام شهروندان ساری در تفكیك زباله دارد و به نظر می رسد این طرح می تواند هزینه های شهرداری را تا حد زیادی در حوزه پسماند كاهش دهد و اعتبار مازاد این بخش در سایر حوزه ها هزینه شود.
براساس آمار روزانه 400 تن زباله در شهرساری جمع آوری می شود كه هم اكنون این زباله ها در 130 كیلومتری جنوب شهر ساری دفن می شود.
خبرنگار: حسین فلاحتی * انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899