۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82796275
T T
۰ نفر
هفت هزار و 368 معلول قزويني زير پوشش طرح توانبخشي بهزيستي هستند

قزوين-ايرنا-مديركل بهزيستي قزوين گفت: هفت هزار و 368 معلول در استان زيرپوشش طرح توانبخشي مبتني بر جامعه (سي بي آر) قرار دارند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي بهزيستي استان قزوين، عليرضا وارثي بازگشت فرد به جامعه و طرح حقوق اجتماعي و برابري فرصت ها براي معلولان را از اهداف مهم توانبخشي مبتني بر جامعه عنوان كرد و افزود: معلولاني كه در روستا‌ها و حاشيه‌هاي شهر‌ها ساكن هستند، از خدمات 6 گانه بهزيستي در طرح توانبخشي مبتني بر جامعه بهره‌مند هستند.
وي اضافه كرد: در راستاي اجراي اين طرح امسال با همكاري 22 تسهيل گر، 11 مجتمع خدمات بهزيستي و يك موسسه سلامت روان در 6 شهرستان قزوين و 952 روستا به مددجويان تحت پوشش خدمات رساني شده است.
وارثي ادامه داد:امسال در اين طرح 671 معلول شناسايي و به كميسيون‌هاي تشخيص معلوليت شهرستان‌ها معرفي شده اند.
وي، آموزش به يك هزار و 708 خانواده به صورت ارائه كتابچه‌هاي آموزشي و تسهيلگران آموزش ديده در زمينه مشاوره، معرفي يك هزار و 441 نفر به مراكز و موسسات مربوطه براي آموزش از لحاظ تحصيلي و يا حرفه آموزي را از جمله خدمات اين طرح در سال جاري بود.
مدير كل بهزيستي قزوين گفت: در اين طرح 363 نفر براي درمان و يا دريافت خدمات توانبخشي به مراكز مربوطه ارجاع داده شدند.
وارثي ادامه داد: 361 نفر نيز براي دريافت وسايل كمك توانبخشي مانند ويلچر، عصا، واكر، سمعك به مددكار معرفي شدند.
وي اظهار كرد: در اين طرح 139 مورد سرويس بهداشتي منازل معلولين روستايي و 55 مورد امكانات و تجهيزات مناسب سازي شده است.
مديركل بهزيستي قزوين با اشاره به اشتغال و حمايت‌هاي شغلي در طرح سي بي آر از معلولان، افزود: در اين راستا 321 نفر در 6 شهرستان از خدمات خود اشتغالي، اشتغال دستمزدي و استاد شاگردي و همچنين خدمات مالي بهره‌مند شده اند.
وارثي اضافه كرد: شورا‌هاي توانبخشي در هفت روستاي شهرستان تاكستان، هشت روستاي شهرستان بويين زهرا، پنج روستاي شهرستان قزوين و سه روستاي شهرستان آبيك تشكيل شده و مصوبات آن از طريق تسهيلگران در حال پيگيري است.
مديركل بهزيستي قزوين، تشكيل 17 كارگاه آموزشي با موضوعات متنوع پيشگيري از معلوليت، مهارت‌هاي زندگي و ژنتيك را از ديگر خدمات اين طرح است.
وي افزود: همچنين در بحث مستند سازي و معرفي و نمايش توانمندي‌هاي جامعه هدف، چهارفيلم كوتاه پنج تا 10 دقيقه‌اي با همكاري تسهيلگران و فيلمسازان شهر، براي ارائه به جشنواره مستند سازي توانمندسازي در برنامه سي بي آر آماده شده است.
اين طرح براي معلولان ساكن روستا‌هاي استان از سال ۸۰ تاكنون در حال اجرا است.
7388*3013
خبرنگار: پريسا نوروزي**انتشار دهنده: رضا اولادي