۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82797427
T T
۰ نفر
هند از گسترش روابط با رژيم صهيونيستي تا بي تفاوتي به فلسطين

دهلي نو-ايرنا- هند در تلاش براي گسترش روابط با رژيم صهيونيستي از مساله فلسطين عبور كرد. دهلي نو با در نظر گرفتن حجم روابط با رژيم اشغالگر قدس، موضوع فلسطين را ديگر قابل بحث نمي داند.

به گزارش ايرنا، با سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به هند كه با امضاي سندهاي همكاري متعددي در زمينه هاي مختلف همراه شد، مقامات دهلي نو اعلام كردند، روابطشان با تل آويو فراتر از مساله فلسطين است.
بر اساس گزارش پايگاه خبري زي نيوز در روز سه شنبه، ويجي گوكال معاون بخش اقتصادي وزارت امور خارجه هند در همين رابطه تاكيد كرد: هر چند دو طرف درباره اين مسايل هم گفت وگو كردند اما تا جايي كه به مساله فلسطين و قدس مربوط مي شود، روابط هند و رژيم صهيونيستي بسيار بزرگ تر از مسائل واحد و خاص است.
هند كه به عنوان بنيان گذار جنبش عدم تعهد از همان سال هاي آغازين تاسيس اين نهاد، همواره حامي قدرتمند فلسطين بوده، در چند سال اخير پس از به قدرت رسيدن ناندرا مودي به عنوان نخست وزير اين كشور تلاش هاي وسيع و بي سابقه اي براي نزديك شدن به رژيم صهيونيستي آغاز كرده است.
اين كشور كه سال ها تلاش مي كرد روابط خود را با رژيم صهيونيستي به علت احترام به فلسطينيان آشكار نكند و با چراغ خاموش روابط دو جانبه خود را پيش ببرد، اكنون روند برعكس را آغاز كرده و 'مودي' با اهتمام هر چه تمام تر مي خواهد اين روابط را نه تنها علني كند، بلكه آن را در كوي و برزن جار بزند، به طوري كه وي به اولين نخست وزير تاريخ هند تبديل شد كه به دعوت رسمي مقامات رژيم صهيونيستي به سرزمين اشغالي سفر كرد، بدون اينكه حتي نامي از فلسطين ببرد.
مودي اكنون نيز در استقبال از نتانياهو تمام تشريفات مرسوم ديپلماتيك را كنار گذاشت و تا پاي پلكان هواپيما رفت تا وي را در آغوش بگيرد. اين رفتار مودي چنان توجه روزنامه نگاران هندي را به خود جلب كرد كه نام آن را 'ديپلماسي در آغوش كشيدن' گذاشتند.
به گفته مقامات بخش اقتصادي وزارت امور خارجه هند، اين كشور خواهان استفاده از فناوري رژيم صهيونيستي در بخش هاي علم، فناوري و كشاورزي است و همين نياز به رزوآمد كردن امكانات است كه مودي را متقاعد كرد تا 9 توافقنامه در زمينه هاي امنيت سايبري، مبارزه با تروريسم و دفاعي با نتانياهو امضا كرد.
نخست وزير هند همچنين از شركت هاي صهيونيستي براي سرمايه گذاري و توليد مشترك در هند دعوت كرد.
نتانياهو هم در عوض مودي را يك رهبر انقلابي دانست كه روابط ميان هند و رژيم صهيونيستي را وارد يك مرحله جديد كرده است.
پيش از سفر بنيامين نتانياهو به هند، دهلي نو به قطعنامه سازمان ملل مبني بر محكوميت تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا در انتقال سفارت اين كشور به قدس راي مثبت داد.
اما نتانياهو در ديدار با مودي اعلام كرد كه يك راي منفي در سازمان ملل نمي تواند به رابطه اي كه به گفته وي سراسر اعتماد و دوستي است خدشه اي وارد كند.
نتانياهو از روز يكشنبه، به دعوت رسمي نارندرا مودي نخست وزير هند براي يك سفر شش روزه وارد هند شده است.
آساق**267*1144*وحيده دينداري * انتشار دهنده: عليرضا جباري