۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82798993
T T
۰ نفر

موج فزاینده فشارهای تجاری آمریكا به چین

۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82798993
موج فزاینده فشارهای تجاری آمریكا به چین

پكن - ایرنا - به رغم امتیازات مختلفی كه چین به تجارت با آمریكا پس از روی كار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور داده است، واشنگتن هر روز محدودیت های بیشتری برای پكن در نظر می گیرد.

به گزارش به نظر می رسد به دلیل همین محدودیت ها نهایتا 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین تلفنی با ترامپ در این هفته گفت و گو كرد و وزارت خارجه چین هم به اقدامات واشنگتن اعتراض كرد.
این اتفاقات در حالی می افتد كه دولت فعلی چین به دنبال روابط بسیار گرمی با ترامپ است و از هرگونه رویارویی و مناقشه با وی و دولتش پرهیز می كند و در هر شرایطی تلاش دارد تا بازرگانان آمریكایی را قانع كرده و به دولت آن كشور نشان دهد در حال كاستن از مازاد تجاری خود در برابر آمریكاست.
با این وصف صاحب نظران معتقدند این روش ها فایده ای نكرده است و بزرگترین شركت های مخابراتی چین اكنون حق معامله و تجارت با آمریكا را ندارند.
در این میان، صاحب نظران به نام شركت های 'هواوی' و 'زد تی یی' اشاره می كنند كه هر دو از شركت های بسیار مطرح در چین و جهان هستند، این شركت ها بارها به دلیل روابط تجاری با آمریكا در سال های قبل حاضر شدند تجارت خود با بسیاری از كشورهای دیگر را محدود كنند و فشارهای واشنگتن موجب شده بود تا حتی آنها به آمریكا غرامت پرداخت كنند.
اما حالا شركت های چینی كه به بازار آمریكا نیاز زیادی دارند می گویند به دلیل سیاست ها و راهبردهای جدید دولت آمریكا مجبور شده اند از تجارت با این كشور كنار بكشند.
بر اساس گزارش موجود دو شركت اعلام كرده اند در این شرایط نه با آمریكا تجارت كرده اند و نه می توانند این تجارت را داشته باشند و فعلا مجبور به توقف شده اند.
موضوع محدودیت برای سرمایه گذاری چینی ها در آمریكا هر روز شكل جدی تری به خود می گیرد و چینی ها كه البته همچنان می خواهند نشان دهند روابط خیلی گرمی با ترامپ دارند همچنان حاشیه می روند و حاضر به اشاره های دقیق به موضوع نیستند.
اما از لابلای اخبار می توان دریافت مساله بسیار جدی است و برای نمونه لوكانگ سخنگوی وزارت خارجه چین بدون آنكه حاضر به نام بردن از آمریكا شود گفت كشورهای دیگر باید سیاست عادلانه ای در قبال شركت های چینی داشته باشند.
گزارش ها حاكی است موجی از فشارهای تجاری آمریكا علیه چین شروع شده است و بر همین اساس شمار زیادی از شركت های چینی در ماه های گذشته نتوانسته اند در آمریكا سرمایه گذاری كرده و یا خریدهای بزرگ انجام دهند و هر بار واشنگتن به بهانه مسایل امنیتی مانع حضور آنها در بازار آن كشور شده است.
این موضوع بسیاری از شركت های فروشنده محصولات آنلاین در چین و شركت های مخابراتی را در معرض خطر قرار داده است و آنها در حال از دست دادن بازار چین هستند و پكن هم فعلا كاری از دستش برنمی آید و همچنان بر سیاست گفت و گو برای حل اختلافات تاكید می ورزد و آمریكا را شریك بزرگ تجاری خود می داند.
'زد تی یی' شركت بزرگ مخابراتی چین در بیانیه ای آورده است دولت آمریكا هیچ سفارش خریدی به این شركت نداده است و این به آن معناست كه تجارتی با دولت آمریكا در میان نیست و چیزی فروخته نمی شود.
چین پذیرفته است كه موجی از فشارها متوجه این كشور شده و شركت هواووی هم در بیانیه مشابه آورده است سفارشی از دولت آمریكا دریافت نكرده است.
مقام های چین همواره تاكید می ورزند كه اگر اختلافی وجود دارد باید با آمریكا گفت و گو شود اما واشنگتن در كنار تصویب پیمان روابط بیشتر و قوی تر با تایوان در روزهای گذشته و اقدام بازدارنده علیه شركت های سرمایه گذاری چین نشان داده است به این درخواست های پكن وقعی نمی نهد.
ذخیره ارزی چین در دنیا در رده نخست قرار دارد و میزان ذخیره ارزی این كشور هم اكنون به بیش از سه هزار و 70 میلیارد دلار رسیده است.
دولت آمریكا بارها از چین انتقاد كرده است كه به طور عمدی نرخ پول ملی‌اش را دستكاری می كند تا به بخش های صنعتی و تولیدی خود برای افزایش رقابت آنها در جهان مساعدت كند.
چین بزرگترین شریك تجاری ایالات متحده است در حالی كه ایالات متحده آمریكا دومبن شریك تجاری چین است.
میزان مبادلات تجاری دو كشور در سال 2016 به 519.6 میلیارد دلار رسید در حالی كه این رقم در سال 1979 یعنی زمانی كه دو كشور روابط دیپلماتیك خود را برقرار كردند كمتر از 2.5 میلیارد دلار در سال بود.
در یك دهه گذشته، صادرات ایالات متحده به چین سالانه به طور متوسط ​​11 درصد افزایش داشته است در حالی كه صادرات چین به ایالات متحده سالانه تنها 6.6 درصد رشد داشته است.
چین دارای مازاد در تجارت كالاها با ایالات متحده است در حالی كه ایالات متحده مازاد تجاری خدمات را با چین حفظ می كند.
طبق گزارش اخیر كمیته ملی روابط ایالات متحده-چین مشاغل ایجاد شده توسط شركت های سرمایه گذاری چینی در سراسر آمریكا از سال 2009 تاكنون 9 برابر افزایش یافته است و به 140،000 نفر در سال رسیده است.
آساق**231**1904**