۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82802762
T T
۰ نفر
صنعت دريانوردي شاهرگ حياتي ايران است

بندرعباس- ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به اينكه امروز دشمن روي اقتصاد كشور ما دست گذاشته است، گفت: دريا و صنعت ديانوردي شاهرگ حياتي اقتصاد كشور ايران است.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان، آيت الله غلامعلي نعيم آبادي در مراسم گراميداشت شهداي دريانورد نفتكش ايراني سانچي در بندرعباس افزود: امروز هزاران اتاق فكر در دنيا بويژه در آمريكا شبانه روز در حال فكر و تصميم گيري براي ضربه زدن به اقتصاد ايران هستند.
وي بيان داشت: جايگاه تلاش گران در عرصه دريا بسيار رفيع است و جان باختن در عرصه دريانوردي نشان دهنده جايگاه بلند مرتبه شهيدان اين عرصه است.
امام جمعه بندرعباس با اشاره به حادثه دريانوردان كشورمان اظهار كرد: چنين حادثه اي غير قابل تصور و به طور حتم دردناك بود و مردم با حضور گسترده خود نشان دادند كه همواره خود را مديون شهدا مي دانند.
*اقتصاد ايران مديون دريانوردان قهرمان است
نماينده مردم بندرعباس، قشم، حاجي آباد، بندرخمير و ابوموسي در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اينكه دريادلان سانچي جان خود را تقديم انقلاب كردند، گفت: اقتصاد ايران مديون اين دريانوردان قهرمان است و بايد دولت به وضعيت خانواده هاي آنان رسيدگي كند.
حسين هاشمي تختي با قدرداني از پيگيري معاون وزير راه و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي و وزير كار و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، خواستار روشن شدن تمامي ابعاد اين سانحه دلخراش شد.
رئيس كميته بنادر و صنايع دريايي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: انقلاب اسلامي بحران ها و حادثه هاي زيادي را پشت سر گذاشته است، كه اين حادثه ها يا از سوي دشمنان تدارك ديده شده و يا به صورت طبيعي رخ داده است.
هاشمي تختي با اشاره به اينكه بايد تمامي اطلاعات كسب شده از جعبه سياه اعلام شود، افزود: كميسيون عمران و همچنين كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در حال تحقيق روي اين سانحه بزرگ دريايي است و دولت نيز بايد تلاش خود را براي حقيقت يابي آن به كار ببندد.
*حادثه سانچي نادرترين اتفاق جهاني در عرصه دريانوردي است
معاون برنامه ريزي و توسعه منابع سازمان بنادر و دريانوردي نيز با بيان اين كه ضايعه دردناكي در تاريخ دريانوردي جهان پشت سر گذاشتيم، گفت: اتفاق هاي زيادي در دريا رخ داده اما مشابه نفتكش سانچي كمتر كسي به ياد دارد و شايد از نادرترين اتفاق جهاني در عرصه دريانوردي جهان بود.
منصور آرامي با اشاره به نقش مهم صنعت دريانوردي در اقتصاد جهاني بيان داشت: اقتصاد دريا محور از موضوع هاي مهم و حياتي محسوب مي شود كه هموراه مورد توجه رهبر فرزانه انقلاب است.
وي بيان داشت: توجه به اقتصاد دريا در اين شرايط مهم است زيرا 70 درصد كره زمين را آب پوشانده و 90 درصد حمل و نقل جهاني از طريق كشتي حمل مي شود.
عضو هيات عامل و معاون برنامه ريزي و توسعه منابع سازمان بنادر و دريانوردي اضافه كرد: در كشور ايران، 4 درصد توليد ناخالص ملي از دريا تامين مي شود و در قالب برنامه ششم با كمك ساير نهادها به ويژه مجلس اين سهم از اقتصاد ملي بايد افزايش يابد.
آرامي گفت: عزم دولت تدبير و اميد اين است كه از نعمت خدادادي دريا و پهنه وسيع 5800 كيلومتري سواحل آن بهره بيشتري داشته باشيم.
وي ياد آورشد: فعاليت اقتصادي روي دريا به تجهيز، فناوري، محموله ها و اقدام هاي مرتبط با آن وابسته است اما محور كار منابع انساني است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه شهداي دريانورد سانچي محور بهره برداري از دريا بودند، اذعان كرد: اين شهدا پشتيبان اقتصاد كشور بودند و در راه خدمت به وطن به شهادت رسيدند.
آرامي با تاكيد بر اينكه كار بر روي دريا سختي و پيچيدگي خاص خود را دارد، افزود: كار دريا تخصصي و حرفه اي است و از دست دادن تك تك اين افراد به اين راحتي جبران پذير نيست.
وي با اشاره به اينكه از همان روز حادثه تمامي دستگاه هاي متولي امر دريا تلاش هاي لازم را انجام دادند، افزود: كارشناسان و مسئولان سازمان بنادر و دريانوردي كشورمان از همان روز نخست در محل حادثه حاضر و تمامي موارد را پيگيري كردند.
آرامي با اشاره به اينكه نفتكش سانچي تمامي استانداردهاي لازم را برخوردار بود و خدمه آن آموزش هاي لازم را ديده بودند، اظهار اميدواري كرد: بايد با پيگيري هاي حقوقي علت حادثه را جويا شد و هم از اتفاق هاي مشابه بعدي جلوگيري كرد.
مراسم استاني گراميداشت شهداي دريانورد نفتكش سانچي در مسجد جامع بندرعباس با حضور باشكوه و گسترده مسئولان، اعضاي جامعه دريايي و بندري و همچنين اقشار مختلف مردم به ميزباني اداره كل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان برگزار شد.
روز شنبه 16 دي ماه سال جاري (6 ژانويهٔ 2018) نفت كش سانچي متعلق به شركت ملي نفت‌كش ايران كه از عسلويه حركت كرده و قرار بود براي تحويل ميعانات گازي عازم داسان كره جنوبي شود، در راه با يك كشتي فله ‌بر چيني برخورد كرد.
محمولهٔ نفت‌كش سانچي نفت فوق سبك با درجهٔ اشتعال بسيار بالا بود كه اين موجب آتش‌ سوزي فوق سريع كشتي شد.
در اين سانحه 30 نفر از هموطنان ايراني جان خود را از دست دادند.
7195/6048
خبرنگار: رقيه غلامي زاده **انتشار دهنده: خليل تنيده

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com