۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۴۱
کد خبر: 82804192
T T
۰ نفر
عمليات اجرايي پايش مشاركتي اكوسيستم تالاب نوروزلو آغاز شد

تهران - ايرنا - مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران گفت: عمليات اجرايي پايش مشاركتي اكوسيستم تالاب نوروزلو در مياندوآب با مشاركت سمن هاي محلي و اداره حفاظت محيط زيست شهرستان آغاز شده است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، ابوالفضل آبشت افزود: حفاظت و مديريت بهينه تالاب‌ ها فقط با توليد داده ‌هاي قابل اعتماد و پايش مستمر و مشاركتي آنها امكان‌پذير است.
وي با اشاره به اجراي پروتكل پايش برنامه مديريت جامع تالاب ‌ها اظهار كرد: تالاب‌ هاي داراي برنامه مديريت جامع در اولويت اجراي اقدامات پايشي بوده و اقدامات لازم براي راه‌اندازي سيستم ‌هاي پايش به جزييات در بخش پروتكل پايش اين برنامه‌ ها مشخص شده است.
آبشت با اشاره به آغاز اجراي پروتكل پايش برنامه مديريت جامع تالاب نوروزلو ادامه داد: اولين مدل پايش مشاركتي اكوسيستم تالاب‌ها در تالاب نوروزلوي مياندوآب با مشاركت سمن محلي و اداره حفاظت محيط‌زيست شهرستان آغاز شده و با توجه به ظرفيت‌ سازي و تجهيز انجام شده، توليد داده‌هاي واقعي از تالاب براي مديريت بهينه آن آغاز شده است.
مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران ادامه داد: مشاركت مردم در حفاظت اكوسيستم‌ هاي آبي محور اصلي رويكرد زيست ‌بومي در مديريت جامع تالاب‌ها است و با بستري كه برنامه مديريت جامع فراهم مي ‌آورد اين كار با انسجام بيشتري انجام مي‌شود.
وي افزود: پايش مشاركتي اكوسيستم تالاب‌ها براي اولين بار در كشور در تالاب نوروزلو آغاز شده است و الگوي مناسبي براي مشاركت دادن مردم در حفاظت از تالاب‌ها به شمار مي‌ رود.
تالاب نوروزلو در 15 كيلومتري شهر مياندوآب در مسير جاده مياندوآب به شاهين‌ دژ و در كنار روستايي به نام نوروزلو قرار دارد.
اين تالاب هزار و 150 هكتار مساحت دارد و به دليل داشتن امتيازها و ويژگي‌ هاي خاص و پتانسيل‌ هاي منحصر به فرد نظير پوشش گياهي مناسب شامل درختان گز، نيزارها و وجود وحوش اعم از گراز وحشي، روباه، گرگ، خرگوش و انواع پرندگان در سال ۸۹ تصويب و سال ۹۰آگهي رسمي و از ابتداي سال ۹۱ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفي شده است.
اين تالاب همه ساله پذيراي پرندگاني نظير سنقور، اردك، كاكايي و چنگر بوده و عبور زرينه رود از ميان اين تالاب باعث شده پس از بررسي و تحقيقات لازم از سوي كارشناسان مربوطه اين تالاب به منطقه حفاظت شده تبديل شود.
علمي 9014**1440
تنظيم : كيميا عبدالله پور**انتشار: گلشن
۰ نفر