۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۱۰
کد خبر: 82808874
T T
۰ نفر
رئيس جمهوري چچن روسيه خواستار مبارزه با وهابيت شد

مسكو - ايرنا - 'رمضان قديروف' رئيس جمهوري چچن در فدراسيون روسيه اعلام كرد: مسلمانان موظف هستند با فرقه هاي منحرفي همچون وهابيت مبارزه كنند و ما به اين گونه رفتار مي كنيم چرا كه آنها شر هستند.

به گزارش ايرنا، 'قديروف' روز جمعه در كانال تلگرام خود، بر لزوم مقابله مسلمانان با جريان هاي ضداسلامي از جمله وهابيت تاكيد كرد.
وي افزود: در جمهوري چچن دو دانشگاه اسلامي، شش مدرسه قرائت و حفظ قرآن كريم و بيش از 10 مدرسه اسلامي وجود دارد و ساكنان جمهوري از امكان كسب تحصيلات اسلامي در سطوح مختلف برخوردار هستند.
وي از 'ولاديمير پوتين' رئيس جمهوري روسيه به خاطر حمايت از ساختار آموزش اسلامي قدرداني كرد.
رئيس جمهوري چچن با بيان اينكه حقوق همواره با تعهدات نيز همراه است، نوشت: به همين دليل اطمينان دارم كه مسلمانان بايد با جريانات ويرانگر ضداسلامي همچون وهابيت مقابله و مبارزه كنند.
قديروف نوشت: موضع سازشگرانه با اين جريان ها هيچ ثمره خوبي نخواهد داشت.
رئيس جمهوري چچن با بيان اينكه وهابيت شر است، خاطرنشان كرد: اين واقعيت در طول ساليان متمادي اثبات شده است.
وي ادامه داد: به همين دليل همواره موضع محكم و قاطع داريم كه به وهابي ها نبايد اجازه دهيم سرشان را در هيچ يك از مناطق روسيه بلند كنند.
در جمهوري چچن در سال هاي اخير مبارزه گسترده اي با وهابيت صورت گرفته است و ده ها نفر از اعضاي اين فرقه دستگير و يا در درگيري هاي مسلحانه با نيروهاي امنيتي كشته شده اند.
در شهريور ماه سال 95 كنفرانس بين المللي سه روزه «اهل سنت و جماعت» در گروزني پايتخت جمهوري چچن برگزار شد و در آن بيش از 200 روحاني بلندپايه از كشورهاي مختلف اسلامي از جمله اعضاي هيات عالي الازهر مصر با صدور فتوا به گونه رسمي اعلام كردند كه فرقه وهابيت و سلفي ها جزو مذاهب اهل سنت و جماعت نيستند.
'صلاح مژيف' مفتي جمهوري چچن نيز با تاكيد بر لزوم اجراي فتواي علماي بزرگ اهل سنت جهان اسلام عليه وهابيت، گفت كه اين فرقه بايد در روسيه ممنوع شود و مسلمانان نيز براي مبارزه با اين پديده متحد شوند.
شبك**اروپام*391 * 1346**1392** رحمت الله خدادادي**انتشار: ابوالفضل بابايي