۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۴۶
کد خبر: 82814218
T T
۰ نفر

آمریكا از قطر برابر تهدید خارجی حمایت می كند

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۴۶
کد خبر: 82814218
آمریكا از قطر برابر تهدید خارجی حمایت می كند

دوحه - ایرنا - آمریكا و قطر روز سه شنبه موافقت نامه ای امضا كردند كه بر اساس آن، آمریكا از قطر مقابل هر گونه تهدید خارجی حمایت خواهد كرد.

این موافقت نامه در نشست همكاری های راهبردی قطر و آمریكا با حضور وزیران امور خارجه و دفاع و شخصیت های سیاسی و بازرگانان دو كشور، در واشنگتن به امضا رسید.
به گزارش ایرنا، «ركس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریكا در این نشست، اظهار داشت: هر كشوری حاكمیت قطر را به خطر بیاندازد، دوحه می تواند روی حمایت آمریكا حساب كند.
سخنان حمایت آمیز وزیر خارجه آمریكا اشاره غیر مستقیم به تهدید قطر از سوی كشورهای تحریم كننده از جمله عربستان دارد. عربستان، امارات و بحرین از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) با متهم كردن قطر به حمایت از تروریسم ، روابط با این كشور را قطع كردند و مرزهای خود را با قطر هم بستند.
وزیر امور خارجه آمریكا در ادامه سخنان خود اظهار داشت كه قطر همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار داشته است.
تیلرسون همچنین با اشاره به بروز بحران در روابط قطر با همسایگانش در شورای همكاری خلیج فارس گفت كه لازم است همه طرف ها از جنگ كلامی دست بكشند و برای جلوگیری از افزایش تنش ها خویشتنداری به خرج دهند و برای حل اختلافات اقدام كنند.
وی در ادامه گفت كه توسعه و رشد محیط سرمایه گذاری در قطر ستودنی است و اشاره دارد كه هر سرمایه گذار به دلیل نهادهای قوی و احترام به قراردادها اعتماد زیادی به اقتصاد قطری دارد كه این امر برای هر سرمایه گذار مهم است.
شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هم در این نشست گفت كه دولت و مردم قطر در معرض تحریم های غیر قانونی قرار گرفته اند.
وی با بیان اینكه نیازمند تقویت امنیت منطقه هستیم از حمایت های وزرای دفاع و خزانه داری آمریكا در حمایت از مردم قطر برای مقابله با تحریم ها تمجید كرد.
«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریكا دیگر سخنران این نشست بود و از تلاش های قطر برای مقابله با تروریسم حمایت كرد و گفت: قطر شریك قوی و قدیمی آمریكاست.
او همچنین گفت كه لازم است انسجام شورای همكاری خلیج فارس را باز گردانیم.
در ادامه نشست « خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر هم در سخنانی با بیان اینكه قطر در دفاع از حاكمیت خود تردید نخواهد كرد، گفت كه همكاری های قطر و آمریكا فراتر از همكاری امنیتی خواهد بود.
وی گفت كه پایگاه هوایی آمریكا در العدید در مركز تلاش برای مبارزه با تروریسم قرار دارد و اضافه كرد كه این پایگاه دائمی خواهد شد.
آمریكا در حال حاضر حدود 11 هزار نظامی در پایگاه هوایی العدید در 30 كیلومتری دوحه دارد.
العطیه دیروز دوشنبه هم در نشست موسسه « هیرتیج» واشنگتن گفت: مقامات نظامی قطر و آمریكا برای توسعه همكاریهای نظامی در چارچوب چشم انداز 2040 برنامه ریزی می كنند كه بخشی از آن شامل میزبانی قطر از نیروی دریایی آمریكا خواهد بود.
وی با تاكید بر عمق همكاری راهبردی نظامی بین دو كشور تاكید كرد كه علاوه بر پایگاه نظامی هوایی العدید، قطر برای ساخت بنادری به منظور میزبانی نیروی دریایی آمریكا برنامه ریزی می كند.
العطیه در ادامه با بیان اینكه كشورش بزرگ ترین حلقه چاه گاز جهان را در اختیار دارد ، اضافه كرد ؛ 30 درصد از شركای قطر شركت های آمریكایی مثل اكسون موبیل هستند.
به گفته مقام قطری شراكت این كشور با شركت آمریكایی اكسون موبیل محدود به 10 سال نخواهد بود و شاید این همكاری تا ابد ادامه داشته باشد.
العطیه همچنین در مورد بحران خلیج فارس سخن گفت و اظهار داشت كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا، تنها كسی است كه می تواند بحران را تنها با یك تماس تلفنی حل كند.
دو كشور آمریكا و قطر در نشست روز سه شنبه واشنگتن قرارداد همكاریهای راهبردی در زمینه سیاسی، امنیتی، اقتصادی، مبارزه با قاچاق انسان و ... امضا و توافق كردند این گفت وگو ها سالیانه ادامه یابد.
شبد**خاورم**1508**1379
۰ نفر