۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۲۲
کد خبر: 82817098
T T
۰ نفر
نمايشگاه بين المللي صنعت تركمنستان با حضور 37 درصدي ايراني ها در ايستگاه آخر

عشق آباد-ايرنا-نخستين نمايشگاه بين المللي صنعت نوآوري و هايتك تركمنستان امروز (جمعه )به كار خود پايان داد و شركت‌هاي ايراني با حضور 37 درصدي بيشترين غرفه ها را براي عرضه آخرين دستاوردهاي خود به بازار اين كشور و همچنين همكاري با 85 شركت خارجي ديگر در اختيار داشتند.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، علاوه بر جمهوري اسلامي در سه روز گذشته، نمايندگاني از فرانسه، آمريكا، انگليس، ايتاليا، روسيه، بلژيك، آلمان، چين، كره جنوبي، تركيه، امارات، جمهوري آذربايجان، تايوان، مالزي، پاكستان، افغانستان٬ قزاقستان و تركمنستان ‌به عرضه كالا و خدمات خود پرداختند.
همچنين در اين مدت چهار هزار مترمربع از مساحت محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي عشق آباد در اختيار شركت كنندگان در تركمنستان قرار گرفت.
حوزه فعاليت اين شركت ها در زمينه صنايع رنگ، روغن هاي پايه، توليد ابزار و ماشين آلات، كود و اوره، صنايع برودتي، صنايع دستكش هاي صنعتي، شيميايي، كاشي و سراميك و سرويس هاي بهداشتي، مصالح ساختماني، ذوب آهن، صنايع فولاد، لوله سازي، مبلمان، صنايع پلاستيك بسته بندي و چاپ، صنايع كاغذ و پالپ، صنايع ماشين هاي معدني، فرآوري و استخراج معادن، صنايع حمل و نقل جاده اي، دريايي، كشتيراني، ريلي و هوايي، خودروسازي و قطعات، لاستيك سازي، نفت و گاز و رايانه بود.
همچنين در كنار اين گردهمايي صنعتي، نمايشگاه توليدات حلال برگزار شد و از اين رو، نمايندگان صنايع نگهداري غذاهاي سرد و دريايي، صنايع غذايي دام و طيور، شيريني و شكلات، لبنيات، نوشيدني و غيره محصولات خود را عرضه مي كردند.
در يكي از بخش هاي نمايشگاه مدل هاي مختلف محصولات چهار شركت خودروسازي از آلمان انگليس، كره جنوبي و ازبكستان در معرض ديد علاقه مندان قرار داشت.
در يكي از غرفه ها نيز ماكت هاي بزرگي از انواع هواپيماها و بالگردهاي در اختيار شركت هواپيمايي تركمنستان و قطعات مربوط به اين صنعت به نمايش در آمده بود.
علاوه براين در غرفه اي ديگر، روند اجراي طرح هاي مهم ريلي در تركمنستان به بازديدكنندگان معرفي شده بود.
ساخت راه آهن مشهد- سرخس- تجن براي برقراري ارتباط ريلي بين جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان به طول 308 كيلومتر در سال 1375 آغازگر اين روند بود.
سال 1378 راه آهن تركمن آباد- آتاميرات بين تركمنستان و افغانستان كليد خورد.
تصويري از رييس جمهوري اسلامي ايران كنار همتايان خود از قزاقستان و تركمنستان در آيين آغاز به كار راهگذر شرقي درياي خزر در سال 1393 نيز جلب نظر مي كند.
مسيرهاي آتاميرات- امام نظر- آقينه به طول 88 كيلومتر كه در ادامه به تاجيكستان و افغانستان مي رسد و راه ميان‌گذر ريلي- زميني تركمن آباد- فاراپ روي رودخانه آمودريا به طول 1750 كيلومتر از ديگر طرح هاي در حال اجرا در تركمنستان است.
وزير راه و شهرسازي كه رييس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و تركمنستان است، پانزدهم آبان ماه ارزش روابط اقتصادي و تجاري 2كشور در سال 2016 ميلادي را يك ميليارد و 700 ميليون دلار اعلام و تصريح كرد: اين حجم روابط در شان 2 كشور دوست، همسايه و خويشاوند نيست.
البته در 6 ماه نخست امسال ايران 215 ميليون دلار صادرات به تركمنستان داشت و در رديف 10 كشور برتر صادراتي به اين كشور قرار گرفت.
اين ميزان در هشت ماهه امسال به 294 ميليون و 239 هزار و 848 دلار رسيد.
در همين مدت به ميزان 6 ميليون و 91 هزار و 130 دلار كالا از تركمنستان وارد كشور ما شد.
با اين همه، اين حجم تجاري با وجود تاكيد مكرر رهبران 2 كشور بر گسترش همكاري ها و جولان رقيبان اقتصادي از كشورهايي مانند تركيه با وجود شمار بسياري از توافقنامه ها و سندهاي همكاري تهران و عشق آباد، كمتر از انتظارهاست.
زمستان 1393 رييسان جمهوري 2 كشور در ديدار با يكديگر بر هدف‌گذاري 60 ميليارد دلاري حجم تجاري در مدت 10 سال تاكيد داشتند؛ به عبارت ديگر، به گفته سفير جمهوري اسلامي ايران در عشق آباد بايد ارزش مبادلات ساليانه به 6 ميليارد دلار برسد.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام ** 1961 **1440
گزارش ** مريم مسعود** انتشار: گلشن