۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۴۳
کد خبر: 82818533
T T
۰ نفر
اختصاص نیمی از آموزشهای فنی حرفه ای خراسان رضوی به بانوان/ مهارت آموزی 105 هزار نفر

مشهد- ایرنا- مدیركل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: 47 درصد آموزشهای مهارتی فنی حرفه ای در این استان به منظور توانمندسازی زنان به این قشر از جامعه اختصاص یافته است.

افشین رحیمی روز شنبه در نشست كمیته كارگری خراسان رضوی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: این آموزشها بویژه برای طیف تحصیل كرده بانوان رویكرد و توجه این اداره كل به توانمندسازی زنان به عنوان نیمی از بدنه فعال جامعه است.
وی به توانمندسازی روستائیان، عشایر و حاشیه نشینان شهری نیز اشاره و بیان كرد: در مورد حاشیه شهرها بر اساس تفاهمنامه وزارت كشور و سازمان فنی و حرفه ای 120 هزار نفرساعت ساكنان این مناطق آموزش می بینند. اجرای این طرح به ویژه برای بانوان حاشیه شهرها و با هدف كمك به اقتصاد خانواده این افراد از بهمن جاری آغاز شده است.
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی آموزش هدفمند را منجر به ایجاد اشتغال ذكر و بیان كرد: تفاهمنامه های مختلفی از جمله طرح تكاپو، تفاهمنامه در صنعت كفش و تفاهمنامه با خیریه های مشهد در حال اجرا هستند كه هدف آنها ایجاد اشتغال برای هزار زن سرپرست خانوار در این شهر است.
وی ادامه داد: تاكنون 60 نفر كه با همكاری خیریه ها معرفی شده اند در این دوره های آموزشی شركت كرده و پس از تكمیل آموزش نیز توسط مراكز خیریه مورد حمایت قرار می گیرند.

* آموزشهای مهارتی برای 105 هزار نفر
رحیمی همچنین گفت: امسال تاكنون 104 هزار و 937 نفر از آموزشهای مهارتی این اداره كل استفاده كرده اند كه شامل 10 هزار و 919 نفر در حوزه روستایی، چهار هزار و 106 نفر در حوزه دانشگاهی و 12 هزار و 327 نفر در حوزه اصناف است.
وی از برگزاری آموزشهای مهارتی در مراكز آموزشی نظامی برای سربازان نیز خبر و ادامه داد: تاكنون سه هزار نفر از سربازان در خراسان رضوی از این طرح بهره مند شده اند. تا پایان سال این رقم به پنج هزار نفر خواهد رسید.

* كارگران الگوی مسئولان دولتی در جنگ اقتصادی
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مسئولان دولتی باید از مقاومت كارگران در مواجهه با مشكلات و جنگ اقتصادی پیش روی جامعه الگو بگیرند زیرا با این روحیه است كه می توان بر مشكلات فائق آمد.
محمد سنجری افزود: در طول 40 سال گذشته كارگران ركن اصلی به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی وموفقیتهایش بوده اند و امروز در جنگ اقتصادی اخیر مهمترین نقش را ایفا می كنند.
وی با گرامیداشت یاد وخاطره شهدای كارگری ادامه داد: در این جنگ اقتصادی دو گروه كارآفرینان و جامعه كارگری به عنوان سرداران و سربازان این جنگ ایفای نقش می كنند.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: امیدواریم تا پایان اسفند امسال مجموعه پارك آبی بانوان كارگر در مشهد با بودجه 60 میلیارد ریال فعال شود تا بتوان تا حدی به جایگاه و سهم قابل توجه بانوان كارگر توجه كرد.
رئیس ستاد دهه فجر خراسان رضوی هم در این نشست گفت: یك میلیون و 200 هزار جمعیت جامعه كارگری استان آماری بالایی است و می تواند جایگاه و نقش بسیار موثری ایفا كند.
حجت الاسلام محمد سلطانی افزود: در آستانه 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی وحدت، امید و نشاط از اركان مهم فرهنگی و تبلیغاتی ستاد دهه فجر است.

* تاكید بر انعكاس دستاوردهای انقلاب اسلامی
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی همچنین گفت: پیشرفتها و دستاوردها را كمتر به جامعه منتقل كرده ایم. باید در این 40 سال حقایق و پیشرفتها را برای مردم بازگو می كردیم این در حالی است كه معمولا ضعفها بیشتر منعكس شده اند.
وی افزود: به دلیل برخی گرفتاریها و روزمرگی آمار موفقیتهای نظام جمهوری اسلامی را با رژیم طاغوت مقایسه نكرده و به مردم و نسل جدید منتقل نكرده ایم.

* تاكید بر نقش آفرینی تشكلهای كارگری
هادی ابوی رئیس كانون انجمنهای صنفی كارگران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی 40 سال اخیر كارگران به رشد و بلوغ كافی رسیده اند و می توانند از طریق تشكلهای كارگری فعالیتهایشان را اداره كرده و حقوق خود را پیگیری نمایند.
رئیس كانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار خراسان رضوی هم گفت: بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز كارگران ما برای بدست آوردن حداقلها از جمله حداقل حقوق و دستمزد و امنیت شغلی با مشكل روبرو هستند.
محمد الهی افزود: هم اكنون120 شورای اسلامی كار فعال در خراسان رضوی وجود دارند كه شاهد انحلال و كاهش تعداد آنها به دلیل تعطیلی، واگذاری و یا ورشكستگی واحدهای صنعتی و تولیدی هستیم .
وی ادامه داد: از طرفی تحمیل قراردادهای موقت یك، دو و سه ماهه امنیت شغلی و گفتار كارگران را به خطر انداخته و باعث شده نمانیدگان تشكلهای كارگری از قدرت مانور خوبی برخوردار نباشند.
رئیس كانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار خراسان رضوی گفت: بر اساس قانون، كارخانه ها و واحدهای صنعتی با بیشتر از 35 كارگر مجاز به تشكیل شورای اسلامی كار بوده اما عمدتا كارخانه ها در برابر ایجاد اینگونه تشكلها مقاومت می كنند.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی **انتشار: حسین كریم زاده
3221/1858