۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82823297
T T
۰ نفر
درخواست دولت خودگردان فلسطين از هند براي ميانجي گري در روند سازش

دهلي نو-ايرنا- مقامات دولت خودگردان فلسطين در رام الله در آستانه سفر نارندرا مودي نخست وزير هند به اين منطقه ، خواهان ميانجي گري هند در پيشبرد روند سازش شدند.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه هندو در روز چهارشنبه، مجدي الخلدي مشاور ديپلماتيك محمود عباس رئيس تشكيلات خودگرادن فلسطين گفت: سفر مودي به كرانه باختري در زمان مهمي انجام مي شود.
وي گفت كه دولت خودگردان فلسطين اكنون بيش از پيش به ايفاي نقش بيشتر هند در منطقه احتياج دارد.
وي افزود: با كم رنگ شدن نقش آمريكا در روند صلح، دولت خودگردان از كشورهاي اروپايي براي ميانجيگري در اين امر درخواست كرده است و در همين راستا نمي تواند هند را ناديده بگيرد.
پس از آنكه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريكا دو ماه پيش فرمان اجرايي انتقال سفارت آمريكا به قدس را امضا كرد، دولت خودگردان فلسطين اعلام كرد كه ديگر نقش ميانجي گري آمريكا را در برقراري صلح نخواهد پذيرفت.
هند به تازگي تعاملات خود را با كشور هاي غرب آسيا افزايش داده است. دهلي نو ماه گذشته ميزبان بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي بود. اين درحالي است كه در هفته جاري، نخست وزير هند به اردن، كرانه باختري، عمان و امارات متحده عربي سفر خواهد كرد.
سوشما سواراج وزير امور خارجه هند نيز هم اكنون در عربستان سعودي به سر مي برد.
دهلي نو همچنين در حال آمادگي براي ميزباني از رهبران قوي ترين كشور هاي منطقه از جمله حسن روحاني رئيس جمهوري ايران، عبدالله پادشاه اردن و پادشاه عربستان سعودي است.
الخلدي با اشاره به اينكه هند در منطقه غرب آسيا مشغول پيشبرد يك 'ديپلماسي هوشمندانه' است گفت: هند تنها كشور جهان است كه با اكثر كشور هاي منطقه داراي روابط خوبي است.
وي در ارتباط با سخنان نتانياهو در دهلي نو مبني بر اينكه يك كشور بايد با كشور هاي قدرتمند متحد شود نه با كشور هاي ضعيف گفت: فلسطين كشور ضعيفي است زيرا تحت اشغال غير قانوني رژيم صهيونيستي قرار دارد. اما اين باور مبني بر اينكه دهلي نو روابط خود با رژيم صهيونيستي را بر روابط با ملت فلسطين ترجيح مي دهد اشتباه است.
نارندرا مودي در تاريخ 10 ماه فوريه به فلسطين سفر خواهد كرد. وي اولين نخست وزير هند خواهد بود كه از رام الله ديدار مي كند.
سفر وي به رام الله با وجود نزديك تر شدن روابط هند با رژيم صهيونيستي نشان دهنده ادامه سياست هاي پيشين هند در حمايت از آرمان فلسطين است.
دولت هاي هند تاكنون همواره مساله فلسطين را به عنوان بخش جدايي ناپذير سياست خارجي هند توصيف كرده بودند.
هند در سال 1947 به عنوان عضو كميته مخصوص سازمان ملل در ارتباط با فلسطين با تقسيم فلسطين مخالفت كرد و در مقابل خواهان تشكيل يك دولت فدرال فلسطين با دو منطقه مستقل براي فلسطينيان و يهوديان شد.
هند اولين كشور غير عربي بود كه سازمان آزاديبخش فلسطين را به عنوان ' نماينده قانوني مردم فلسطين' به رسميت شناخت. اين كشور همچنين يكي از اولين كشورهايي بود كه در سال 1988 كشور فلسطين را به رسميت شناخت.
هند هم اكنون در حال كمك به فلسطين براي ساخت يك مركز آموزش ديپلماسي در رام الله است. دولت هند يك بودجه 4.5 ميليون دلاري براي اين پروژه درنظر گرفته است و انتظار مي رود مودي در طول سفر خود به فلسطين آن را افتتاح كند.
هند همچنين در حال ساخت يك پارك فناوري در رام الله و يك مركز تكنولوژي ارتباطي و فناوري در غزه مي باشد.
دهلي نو تاكنون 60 ميليون دلار به دولت خودگردان كمك مالي كرده كه انتظار مي رود اين رقم در طول سفر مودي به اين كشور افزايش يابد.
هند همچنين در روزهاي پاياني سال 2017 به همراه 127 كشور در مجمع عمومي سازمان ملل به تصميم ترامپ براي انتقال سفارت آمريكا از تل آويو به قدس راي منفي داد.
آساق**267*1144*وحيده دينداري