۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۳۸
کد خبر: 82823559
T T
۰ نفر
روزانه 1.8 میلیارد ریال یارانه برای آب مصرفی در شهرهای آذربایجان غربی پرداخت می شود

ارومیه- ایرنا- به گفته مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی قیمت تمام شده آب مصرفی شهروندان در این استان هشت هزار و 500 ریال برای هر مترمكعب برآورد می شود و با توجه به سرانه مصرف روزانه 192 لیتر با قیمت چهار هزار ریالی، روزانه یك میلیارد و 800 میلیون ریال یارانه از سوی دولت برای آب مصرفی 2 میلیون و 130 هزار شهروند در این استان پرداخت می شود.

رسول اكبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در حال حاضر متوسط قیمت هر مترمكعب آب در آذربایجان غربی چهار هزار ریال و قیمت تمام شده آن نیز هشت هزار و 500 ریال است و برای هر مترمكعب آب در استان، چهار هزار و 500 ریال یارانه پرداخت می شود.
وی با تاكید بر اینكه سرانه مصرف آب در آذربایجان غربی بسیار بالا بوده و حداقل 42 لیتر در شبانه روز بیشتر از سرانه استاندارد است، اضافه كرد: سرانه مصرف در آذربایجان غربی را در یك برنامه بلندمدت و با همراهی مشتركان باید به زیر 150 لیتر در شبانه روز برسانیم كه در آن صورت روزانه بیش از 85 هزار مترمكعب از میزان مصرف در استان كاسته می شود.
معاون خدمات مشتركان شركت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از سهم 28 درصدی مشتركان پرمصرف آب در استان خبر داد و گفت: این مشتركان در هر ماه بیش از 20 متر مكعب آب به عنوان استاندارد تعیین شده مصرف می كنند.
لطیف خوش سیرت با اشاره به اینكه در سطح كشور حدود 28 درصد مشتركان پرمصرف و 72 درصد مشتركان كم مصرف هستند، افزود: با اجرای طرح های مبتنی بر فرهنگ سازی در حال حاضر بیش از 72 درصد مشتركان در شهرهای آذربایجان غربی مصرف متعارفی دارند.
وی همچنین با اشاره به وجود حدود 220 هزار مشترك پرمصرف تا اوایل سال گذشته در آذربایجان غربی اظهار كرد: در سال گذشته حدود 21 هزار مشترك و در 9 ماه امسال نیز نزدیك به 17 هزار مشترك میزان مصرف خود را به پایین تر از 20 مترمكعب در ماه رساندند و این روند در ماه ها و سال های آینده نیز ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 100 درصد شهروندان در آذربایجان غربی تحت پوشش شركت آب و فاضلاب شهری قرار دارند و آب مورد نیاز شهروندان با دبی 9.4 مترمكعب در ثانیه در شهرهای مختلف تولید و عرضه می شود.
سرانه مصرف آب در آذربایجان غربی در حالی 42 لیتر در شبانه روز بیشتر از سرانه استاندارد است كه بر اساس نظر كارشناسان، مصرف بیش از حد آب از عوامل اصلی خشك شدن دریاچه ارومیه به شمار می رد و این خشكی تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمكی تاثیر گذاشته است.
2093/3072
** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار: علیرضا فولادی
۰ نفر