۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82823720
T T
۰ نفر
نشست و برخاست هواپيماهاي پهن پيكر در فرودگاه سنندج ممكن نيست

سنندج - ايرنا - مديركل فرودگاه استان كردستان گفت: با وجود اينكه فرودگاه سنندج يكي از مجهزترين ها در كشور است اما بدليل شرايط جغرافيايي منطقه امكان نشست و برخاست هواپيماهاي پهن پيكر در اين فرودگاه فراهم نيست.

به گزارش ايرنا، محسن سيف زاده روز چهارشنبه در نشست خبري اظهار كرد: بدليل قرار گرفتن 2 رشته كوه مرتفع آوالان و خليجيان در اطراف اين فرودگاه، فرود هواپيماها بايد با شيب بيشتر از چهار درجه صورت گيرد كه اين كار براي هواپيماهاي پهن پيكر مشكل است.
وي با اشاره به اينكه شيب استاندارد فرود هواپيما در فرودگاه ها سه تا سه و نيم درجه است، افزود: براي رفع اين مشكل بيشتر شركت هاي هوايپمايي فعال در اين فرودگاه از هواپيماهاي متوسط و كوچك ATR و فوكر 100 استفاده مي كنند.
سيف زاده تاكيد كرد: اين فرودگاه به جديدترين تجهيزات حوزه ناوبري در سطح كشور مجهز شده است و وسايل مورد استفاده ارتباطي و هواشناسي در آن با فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) برابري مي كند.
وي با اشاره به عدم انجام پروازهاي بين المللي اين فرودگاه گفت: پروازهاي سنندج به سليمانه عراق كه در گذشته انجام مي شد بدليلي متوقف شده بود ولي در حال پيگيري براي برقراري اين پرواز هستيم.
**افزايش پروازها در برنامه زمستاني فرودگاه سنندج
مديركل فرودگاه استان كردستان گفت: در برنامه زمستاني پروازهاي فرودگاه سنندج 6 پرواز (3 پرواز رفت و 3 پرواز برگشت) اضافه شد و در حال انجام است.
وي يادآور شد: هم اكنون سه شركت هواپيمايي آسمان، ايران اير و قشم اير در برنامه زمستاني اين فرودگاه فعاليت مي كنند و با افزايش اين سه پرواز، 12 پرواز (24 پرواز رفت و برگشت) در اين فرودگاه به مقصد تهران انجام مي شود.
سيف زاده با اشاره به اينكه امسال در روزهاي سه شنبه و پنجشنبه از فرودگاه سنندج پروازي صورت نمي گرفت، افزود: از اين هفته 2 پرواز در روز سه شنبه و يك پرواز نيز در روز پنجشنبه از اين فرودگاه انجام خواهد شد.
وي اضافه كرد: شركت آسمان روز سه شنبه ساعت 6:20 صبح از تهران به مقصد سنندج پرواز خواهد داشت و ساعت هشت صبح نيز از سنندج به مقصد تهران باز مي گردد.
او با بيان اينكه پرواز ديگر روز سه شنبه را شركت قشم اير انجام مي دهد، گفت: ساعت 11:30 سه شنبه پرواز از تهران به مقصد سنندج و پرواز بالعكس نيز ساعت 13 از سنندج به مقصد تهران انجام مي شود.
مديركل فرودگاه هاي استان كردستان با بيان اينكه شركت آسمان براي روز پنجشنبه ساعت 10:40 از تهران به مقصد سنندج پرواز خود را داير كرده است، اضافه كرد: پرواز بالعكس ساعت 12:15 ظهر همان روز از مبدا سنندج انجام مي شود.
به گفته سيف زاده، در برنامه زمستاني اين فرودگاه هر روز به غير از پنجشنبه و جمعه 2 پرواز (چهار پرواز رفت و برگشت) در فرودگاه سنندج انجام مي گيرد.
**روند احداث فرودگاه سقز از ابتداي سال 97 شروع مي شود
مديركل فرودگاه هاي استان كردستان گفت: علاوه بر فرودگاه سنندج، كردستان داراي يك فرودگاه در دست ساخت در شهرستان سقز است كه در پنج كيلومتري جاده سقز - مريوان قرار دارد.
سيف زاده افزود: روند احداث اين فرودگاه از مدتي قبل بدليل مشكلاتي تعطيل شده بود كه اخيرا با برگزاري مناقصه جديد، بزودي پيمانكار آن مشخص مي شود و مراحل تجهيز كارگاه و احداث آن در ابتداي سال 97 شروع خواهد شد.
وي با اشاره اينكه احداث اين فرودگاه داراي توجهي اقتصادي است و در فاصله 20 كيلومتري سقز و 250 كيلومتر فرودگاه سنندج قرار دارد پيش بيني كرد اين فرودگاه پروازهاي خود را حداكثر تا سه سال آينده شروع كند.
به گفته وي، با بهره برداري از فرودگاه سقز بيش از يك ميليون نفر از جمعيت شهرستان هاي شمال استان كردستان و همچنين جنوب آذربايجان غربي مي توانند از خدمات اين فرودگاه استفاده كنند.
فرودگاه سنندج از فرودگاه هاي قديمي ايران است كه از سال 1338 پروازهاي هواپيمايي ايران اير در اين فرودگاه برقرار بوده است.
استان كردستان يك ميليون و 603 هزار نفر جمعيت دارد، بر اساس آخرين تقسيمات كشوري اين استان داراي 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و يك هزار و 697 آبادي داراي سكنه و 187 آبادي خالي از سكنه است.
خبرنگار: عبدالله رحماني**انتشار: سليماني
3020/9102