۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۰۷
کد خبر: 82825168
T T
۰ نفر
نخستين مركز فناوري و نوآوري مهندسي دريا در بندرعباس بهره برداري شد

بندرعباس - ايرنا - نخستين مركز تخصصي فناوري و نوآوري مهندسي دريا با حضور فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و جمعي از مسئولان استان هرمزگان در بندرعباس افتتاح شد.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سردار علي فدوي روز پنجشنبه در آيين آغاز بكار اين مركز گفت: اين مركز يك فرصت، ظرفيت و كار بزرگ، وسيع و طولاني مدت در حوزه صنايع دريايي در كنار دريا و بندرعباس بوجود آورده است.
وي افزود: اين مركز با مشاركت نيروي دريايي سپاه و دانشگاه اميركبير در بندرعباس احداث و تجهيز شده كه با اين كار همكاري نيروي دريايي سپاه با دانشگاه امير كبير و ساير مراكز علمي و دانشگاهي، ابعاد وسيع تر، كاربردي تر و جديدتري پيدا مي كند.
وي ادامه داد: دانشجويان در اين مركز كه ظرفيت توسعه مناسبي براي آن تعريف شده مي توانند دانش و توانمندي هاي خود در حوزه صنعت دريايي اجرايي كرده و منشأ و زمينه ساز تحول در بهره برداري بيشتر و مناسب تر از فرصت هاي دريا باشند.
وي ياد آور شد: امروز بخش اعظم ثروت و درآمد كشور به صورت مستقيم و غير مستقيم وابسته به دريا و كرانه هاي آن است و از طريق دريا تأمين مي شود.
فرمانده نيروي دريايي سپاه با اظهار تأسف از اين كه تا كنون ساحل نشينان مناطق جنوب به ويژه در سواحل مكران نتوانستند بهره لازم را از دريا و توسعه و پيشرفت ببرند، گفت: بايد كاري صورت گيرد كه اين نقص كه در گذر قرن هاي متمادي ايجاد شده از بين برود.
سردار فدوي تصريح كرد: با مشاركت علمي دانشگاه امير كبير و حمايت قاطع نيروي دريايي سپاه و ساير بخش ها، در شكل گيري و تقويت مراكز علمي و فناوري صنايع دريايي، شاهد پيشرفت هاي بسيار خوبي خواهيم شد.
رئيس دانشگاه امير كبير هم در اين آيين گفت: اين دانشگاه به دنبال توسعه مراكز و بنگاه هاي دانش بنيان و دانشجو محور است و ايجاد نخستين مركز تخصصي فناوري و نوآوري مهندسي دريايي با حمايت، مشاركت و پشتيباني مادي و معنوي نيروي دريايي سپاه در هرمزگان با همين رويكرد پيگيري و به مرحله بهره برداري رسيد.
سيد احمد معتمدي با يادآوري اينكه دانشكده كشتي سازي وابسته به دانشگاه امير كبير در بندرعباس ايجاد شده است، اظهار داشت: براي كار تخصصي در حوزه دريا ايجاد چنين مركزي بهترين و منطقي ترين گزينه ممكن است.
وي ابراز داشت: اين مركز در حال حاضر با زير پوشش گرفتن چندين گروه تخصصي، نقش جذب، مديريت، هدايت، حمايت و پشتيباني از گروه ها، استارتاپ ها و گروه هاي تخصصي علاقمند به فعاليت در زمينه توسعه صنايع دريايي را برعهده دارد و مسير توليد و تكثير بنگاه هايي با كاركرد توسعه در صنايع دريايي كه محور آن دانشجويان و دانش آموختگان و مرتبط با علوم دريايي است را شامل مي شود.
همچنين معاون مركز فناوري و نوآوري مهندسي دريا دانشگاه امير كبير هم در اين آيين اظهار داشت: اين مركز با ظرفيت 30 شاخه صنعت فناوري و دريايي شكل گرفته و در حال حاضر 13 تيم فعاليت خود را در اين مركز آغاز كرده اند.
مجتبي برجسته ادامه داد: حوزه هاي فعاليت اين مركز شامل صنعت ربات هاي زير سطحي و قنات پيما، تجهيزات موتور و رانش كشتي ها و شناورهاي دريايي، طراحي و ساخت سامانه هاي اندازه گيري گشتاور براي موتورهاي ديزل دريايي، طراحي و ساخت شناور تاكسي بوت، مطالعه و امكان سنجي پوشش هاي هوشمند و ضدخوردگي و همچنين صنعت تجهيزات پرورش ماهي و ساير آبزيان مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد: در 5 سال آينده اين مركز بتواند قطب آكادميك، صنعتي و علمي ‌اي براي حمايت از استارت آپ‌هاي دريايي در منطقه، كشور و جهان شود.
معاون مركز فناوري و نوآوري مهندسي دريا دانشگاه امير كبير خاطرنشان كرد: كشور با دارا بودن چند هزار كيلومتر مرز دريايي ظرفيت عظيمي براي سرمايه گذاري در حوزه صنايع دريايي دارد.
برجسته يادآور شد: مذاكره با دانشگاه ‌هاي دريايي همچون صنعت شريف، علم و صنعت، صنعتي مالك اشتر، خليج ‌فارس، علوم دريايي چابهار و تمامي پژوهشكده‌ها و دانشگاه‌هاي دريايي برخي از كشورهاي خارجي از جمله برنامه آينده نخستين مركز فناوري و نوآوري مهندسي دريا است.
3219 /6048
تنظيم كننده: عزت الله معمارباشي ** انتشار دهنده : خليل تنيده

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com