۲۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۰۱
کد خبر: 82827407
T T
۰ نفر
ابراز امیدواری نخست وزیر هند به تشكیل كشور آزاد فلسطین

دهلی نو-ایرنا- نارندرا مودی نخست وزیر هند امروز (شنبه) پس از دیدار با محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین در رام الله ابراز امیدواری كرد كه بزودی شاهد تبدیل فلسطین به یك كشور آزاد باشد.

به گزارش امروز (شنبه) ایرنا به نقل از روزنامه ایندیا تایمز، مودی كه به عنوان تنها نخست وزیر هند تا كنون در سفری بی سابقه به رام الله رفته است در یك نشست خبری مشترك با عباس بر حمایت همیشگی هند بر راه حل ایجاد دو كشور برای حل مساله فلسطین تاكید كرد.
مودی در طول سفر یك روزه خود به كرانه باختری، چند توافق نامه همكاری با عباس امضا كرد.
عباس نیز از سیاست های حمایت گرانه هند تشكر كرد و تاكید كرد كه از نظر دولت خودگردان ادامه مذاكرات سیاسی تنها راه برای حل مساله فلسطین است.
نخست وزیر هند با تاكید بر اینكه فلسطین همیشه در اولویت سیاست خارجی هند قرار داشته، اظهار داشت: روابط هند و فلسطین در طول زمان ثابت شده است.
وی با اشاره به روابط هند با تشكیلات خودگردان خاطر نشان كرد كه دهلی نو در حال ساخت یك موسسه دیپلماسی در فلسطین است.
سفر مودی اولین مورد از سفر یك نخست وزیر هند به كرانه باختری است؛ وی سال گذشته به سرزمین های اشغالی سفر كرد و مورد اسقبال همتای صهیونیست خود بنیامین نتانیاهو قرار گرفت.
هند ایجاد دو كشور را راه حل مساله فلسطین می داند.
مودی همچنین دیروز وارد اردن شد و با پادشاه این كشور دیدار كرد. وی سپس با استفاده از یك بالگرد و اسكورت بالگرد های رژیم صهیونیستی وارد رام الله شد.
نخست وزیر هند پس از فلسطین، عصر امروز به امارات سفر خواهد كرد.
دولت های پیشین هند مساله فلسطین را به عنوان بخش جدایی ناپذیر سیاست خارجی هند توصیف كرده بودند.
هند در سال 1947 به عنوان عضو كمیته مخصوص سازمان ملل در ارتباط با فلسطین با تقسیم فلسطین مخالفت كرد و در مقابل خواهان تشكیل یك دولت فدرال فلسطین با دو منطقه مستقل برای فلسطینیان و یهودیان شد.
هند اولین كشور غیر عربی بود كه سازمان آزادیبخش فلسطین را به عنوان ' نماینده قانونی مردم فلسطین' به رسمیت شناخت. این كشور همچنین یكی از اولین كشورها بود كه در سال 1988 كشور فلسطین را به رسمیت شناخت.
هند هم اكنون در حال كمك به فلسطین برای ساخت یك مركز آموزش دیپلماسی در رام الله است. دولت هند یك بودجه 4.5 میلیون دلاری برای این پروژه درنظر گرفته است و انتظار می رود نارندا مودی در طول سفر خود به فلسطین آن را افتتاح كند.
هند همچنین در حال ساخت یك پارك فناوری در رام الله و یك مركز تكنولوژی ارتباطی و فناوری در غزه می باشد.
دهلی نو همچنین در روزهای پایانی سال 2017 به همراه 127 كشور در مجمع عمومی سازمان ملل به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به قدس رای منفی داد.
آساق**267**1275
وحیده دینداری* انتشار دهنده: مجید جعفری