۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۳۲
کد خبر: 82831814
T T
۰ نفر

فعالیت اسنپ در كرمان قانونی یا غیر قانونی ؟

۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۳۲
کد خبر: 82831814
فعالیت اسنپ در كرمان قانونی یا غیر قانونی ؟

كرمان - ایرنا- فعال شدن تاكسی های اینترنتی در قالب شركتهای اسنپ كه این روزها رقیبی جدی برای صاحبان آژانس های تلفنی محسوب می شود، در برخی استانها از جمله كرمان به علت آنچه اشباع فرصت شغلی عنوان شده، با مخالفت رانندگان آژانس ها مواجه شده است.

نظر به گفته مسئولان اتحادیه های صنفی استان كرمان ،ورود برخی رانندگان و صاحبان آژانس های تلفنی به محل دفتر شركت تاكسی های اینترنتی (اسنپ ) در كرمان كه به ضرب و شتم برخی كاركنان این شركت و تخریب اموال آنان منجر شده را باید در همین موضوع رقابت ناپذیری و در حقیقت اشباع شغلی ارزیابی كرد.
رئیس اتحادیه صنف آژانس های اتومبیل كرایه شهرستان كرمان گفت: در صورت مجوز گرفتن شركت تاكسی اینترنتی از مراجع قانونی اصلی و فرعی، این اتحادیه هیچ مخالفتی با فعالیت اسنپ در كرمان ندارد.
احمدعلی مسعودی نیا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتحادیه صنف آژانس های اتومبیل كرایه شهرستان كرمان در صورت مجوز گرفتن شركت تاكسی اینترنتی اسنپ در كرمان و عمل در راستای منافع اعضای تحت پوشش، این اتحادیه هیچ مخالفتی با ورود تكنولوژی به تاكسیرانی ندارد.
وی تصریح كرد: اسنپ موظف بود زمانی كه وارد كرمان می شود مجوزهای قانونی خود را ارائه می كرد لذا این شركت از مرجع های اصلی و فرعی حمل و نقل كرایه هیچ مجوزی برای تبلیغات و فعالیت ندارد.
رئیس اتحادیه صنف آژانس های اتومبیل كرایه شهرستان كرمان گفت: اسنپ بدون مجوز وارد شهر شد و موجب تحریك شدن تاكسی تلفنی داران شد ،اما مقصر اصلی افرادی بودند كه به دفتر اسنپ هجوم بردند زیرا باید در چارچوب قانون عمل می كردند.
وی افزود: طیف جدید تاكسی اینترنتی مجوز فعالیت در كرمان و تایید صلاحیت از مراجع ذیصلاح و مجوزی از اتاق اصناف، اتحادیه تاكسیداران، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان تاكسیرانی شهرداری كرمان و هیچ دستگاهی ندارد و در این شرایط به كرمان وارد شده و درحال تبلیغات است.
مسعودی نیا اظهار كرد: افرادی كه به دفتر شركت تاكسی اینترنتی اسنپ هجوم بردند ابتدا درپی مجوز آن بودند و پس از ارائه نكردن مجوز هتاكی و درگیری آغاز شده است.
وی گفت: رانندگان آژانس و آژانس داران به صورت خودجوش و بدون هماهنگی با اتحادیه صنف آژانس های اتومبیل كرایه شهرستان كرمان به یكی از دفاتر اسنپ در كرمان هجوم برده كه هویت آنان همچنان نامشخص است و این اتحادیه به هیچ عنوان این حركت را تایید نمی كند.
رئیس اتحادیه صنف آژانس های اتومبیل كرایه شهرستان كرمان افزود: رانندگان تاكسی تلفنی از راه قانونی روز قبل از این حادثه (دوشنبه) اعتراض نامه ای به این اتحادیه نوشتند و اتحادیه رونوشت آن را به دفاتر نمایندگان مردم كرمان در مجلس شورای اسلامی، اتاق اصناف، سازمان تاكسیرانی، استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری كرمان ارسال كرد.
وی بیان كرد: روز سه شنبه اشخاصی كه از طرفی تحریك می شدند به یكی از دفاتر تاكسی اسنپ در كرمان هجوم بردند و این حركت زشت و تخریب را انجام دادند.
مسعودی نیا گفت: این افراد هیچ وابستگی به اتحادیه صنف آژانس های اتومبیل كرایه شهرستان كرمان ندارند و بنده در اتاق اصناف كرمان بودم كه شخصی تماس گرفت و به سرعت خود را به منطقه حادثه رساندم.
وی افزود: زمانی به محل حادثه رسیدم، نیروی انتظامی در منطقه حضور داشت و دعوا در حال خاتمه بود لذا بنده سعی در میانجی گری داشتم كه معترضان نپذیرفتند.
رئیس اتحادیه صنف آژانس های اتومبیل كرایه شهرستان كرمان ادامه داد: حدود 40 دقیقه از درگیری گذشته بود كه حدود 35 نفر از معترضان در دفتر تاكسی تلفنی اینترنتی اسنپ كرمان حضور داشتند.
وی گفت: اعتراض برخی از رانندگان آژانس سراسری است و بحث نابود شدن دفاتر و كاهش مشتری مطرح است زیرا با احداث دفاتر شركت تاكسی ایننترنتی اسنپ منافع معترضان دیده نشده است.
**این گونه برخوردها، قانونی و صحیح نیست
رئیس اتاق اصناف استان كرمان هم با ابراز نارضایتی از نحوه اعتراض گفت : اقدام برخی كه گفته می شود از صاحبان و رانندگان آژانس های شهری بوده را نسبت به دفتر اسنپ (آژانس های اینترنتی ) در شهر كرمان كار درستی نمی دانم و به این نحوه برخورد اعتراض دارم .
یوسف جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر چند كه وجود اسنپ با توجه به تعداد بالای آژانس های تلفنی در شهر كرمان موجبات كسادی كسب و كار تاكسیداران را بدنبال خواهد داشت ولی این نحوه برخورد با قضیه كار از سوی هر كس هم كه باشد ، كار صحیح و قانونی نبوده است .
وی افزود:قطعا این مشكل بطور قانونی و با همكاری و همراهی مسئولان استان و شهرستان و نیز دفتر اسنپ و تاكسیداران قابل حل خواهد بود و نیازی به استفاده از روش قهری نیست .
رئیس اداره نظارت بر سازمان صنفی و تشكل های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان گفت: شركت های تاكسی مانند اسنپ جزو فروشگاه های خدماتی اینترنتی محسوب می شوند و مجوز آنها به صورت متمركز در سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می شود.
سینا خسروی افزود: در مورد شعب استان ها و شهرستان ها نیز مجوزها از مركز صادر می شود و در صورت دریافت مجوز و استعلام های مربوطه فعالیت شركت تاكسیرانی اسنپ در شهر كرمان هیچ گونه منع قانونی ندارد.
وی تصریح كرد: در حال بررسی هستیم تا مشخص شود نمایندگی اسنپ در كرمان مجوز نهایی را دریافت كرده است.
وی با اشاره به حوادثی كه برای نمایندگی تاكسیرانی اسنپ در كرمان اتفاق افتاده است اظهار كرد: در حال بررسی و رصد اسناد و مدارك هستیم تا اگر تخلفی از طرف اعضای هیات مدیره اصناف زیر مجموعه این سازمان شده باشد ، برخورد قانونی شود.
خسروی با بیان اینكه اسنپ جزو كسب و كارهای نوین است تاكید كرد: باید بپذیریم كه با پیشرفت تكنولورزی باید همراه شد و سایر اصناف مرتبط نیز اقداماتی را باید انجام دهند تا از چرخه بازار باز نمانند.
به گزارش ایرنا، تاكسی تلفنی اینترنتی اسنپ در كرمان از خودروهای گرانقیمت با نرخ ارزانتر استفاده می كند و توان رقابت را از رانندگان تاكسی تلفنی گرفته اند و برخی از رانندگان تاكسی تلفنی و مدیران آنها در حال بیكاری هستند.
روز سه شنبه 24 بهمن ماه تعدادی افراد كه گفته می شود از رانندگان آژانس و آژانس داران كرمان بوده به یكی از دفاتر اسنپ در این شهر وارد شده و ضمن ضرب و جرح كاركنان خسارات مالی هم به این دفتر وارد كردند و هم اكنون دفتراسنپ در این استان تعطیل است .
تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مدیر دفتر اسنپ كرمان به نتیجه نرسید و فقط به گفتن یك جمله كه' این مشكل را حل خواهیم كرد ' بسنده كرد.
خبرنگاران: حامد سالاری و داود رجبی ** انتشار: بهنام احمدی
7420/ 7437/ 5054/1042