۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۲۲
کد خبر: 82834930
T T
۰ نفر
رييس سازمان چاي كشور:پرداخت وام به چايكاران در دستور كار است

لاهيجان-ايرنا- رييس سازمان چاي كشور گفت: به منظور ارتقاي كيفيت چاي و حمايت از توليد داخلي ،پرداخت وام هاي مناسب به چايكاران در دستور كار اين سازمان قرار دارد.

محمدولي روزبهان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: باتوجه به درخواست وزارت جهادكشاورزي براي ارتقاي بهره وري محصولات كشاورزي ، اين سازمان براي ارتقاي كيفيت چاي توليد داخلي وام هاي مناسب و كم بهره به چايكاران را مورد توجه قرار داده كه در همين رابطه از ابتداي آذرماه تاكنون 130ميليارد ريال وام با كارمزد چهار درصد به حدود 10هزار و 500نفر از چايكاران پرداخت شده است .
وي اظهارداشت:چايكاران بايد از اين تسهيلات دريافتي به امور مختلف باغ هاي چاي از جمله عمليات بهزراعي ، آماده سازي بوته ها، انواع هرس نظير سر هرس، كمر بر و كف بر و تغذيه باغ ها استفاده كنند تا بتوانند در فصل زراعي سال آينده با بهبود بوته هاي چاي و ارتقاي كيفيت باغ ها ، برگ سبز مرغوب و مورد تاييد تحويل دهند.
وي تصريح كرد:همچنين در اين مدت 10ميليارد ريال وام با بهره كم به كارخانه هاي چايسازي نيز پرداخت شده است.
وي خاطرنشان كرد: در مجموع از آذرماه سال جاري تاكنون 140ميليارد ريال تسهيلات به چايكاران و صاحبان كارخانه هاي چايسازي با بهره چهار درصد پرداخت شده است و ظرفيت پرداخت 400ميليارد ريال وام براي بهبود كيفيت توليد چاي وجود دارد كه چايكاران بايد براي استفاده از آن در مدت باقي مانده به ادارات زير مجموعه سازمان چاي مراجعه و براي آماده سازي باغ هاي خود به منظور توليد با كيفيت و مناسب تر از اين تسهيلات اقدام كنند.
وي گفت: براي ارتقاي كيفيت محصول چاي و افزايش بهره وري پرداخت تسهيلات يارانه هايي براي تجهيز باغ هاي چاي به شبكه هاي آبياري تحت فشار نيز در نظر گرفته شده است كه 85درصد بهاي آن را دولت بصورت يارانه اي پرداخت مي كند.
وي در ارتباط با سياست هاي وزارت بازرگاني در ارتباط با واردات چاي خشك اظهارداشت : هرگونه اقدامي كه منجر به رقابت پذيري توليدات داخلي در مقابل واردات خارجي شود و در جهت تقويت توليد چاي داخلي باشد مورد نظر اين سازمان قرار مي گيرد.
استان هاي گيلان و مازندران بين 25 تا 28 هزار هكتار باغ چاي دارند كه 90 درصد اين باغ ها در استان گيلان قرار دارند.
108 هزار تن برگ سبز چاي از چايكاران گيلان و مازندران به ارزش اقتصادي 2 هزار و 30 ميليارد ريال در سال 96 خريداري شد و از اين ميزان 24 هزار تن چاي خشك توليد شد.
نياز مصرف كشور به چاي 120هزارتن بر آورد شده است كه مازاد بر توليد داخلي بايد چاي وارد شود.
برداشت برگ سبز چاي از باغ هاي شمال كشور در سه چين بهاره ، تابستانه و پاييزه صورت مي گيرد كه چين بهاره از اوايل ارديبهشت ماه ، تابستانه از نيمه دوم خردادماه و چين پاييزه در شهريور و مهرماه انجام مي شود.
خبرنگار: نظرپور **انتشار دهنده: بابايي
6029 /6030