۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۰۷
کد خبر: 82836772
T T
۰ نفر
تحقق شعار بانكداري اسلامي در صندوق قرض الحسنه امداد ولايت

سنندج - ايرنا - صندوق قرض الحسنه امداد ولايت كه از سال گذشته در استان هاي كشور راه اندازي و فعاليت خود را آغاز كرد بدنبال كمك به ترويج فرهنگ قرض الحسنه و تحقق سياست هاي بانكداري اسلامي در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در نظام مالي اسلامي، سنت قرض الحسنه بعنوان يكي از گزينه هاي جايگزين معاملات ربوي در تجهيز و تخصيص منابع معرفي شده و پاسخگوي نياز افرادي است كه نه آنقدر نيازمندند كه مستحق مساعدت بلاعوض باشند و نه آنقدر توانايي مالي دارند كه بتوانند شغلي براي خود ايجاد كنند.
با وجود جايگاه ويژه قرض الحسنه در نظام بانكي بدون ربا، ساز و كار نظام بانكي در حوزه فرآيندها و مراودات مالي نتوانسته اين هدف را تامين كند بر همين اساس و در راستاي احياي جايگاه قرض الحسنه، صندوق امداد ولايت در استان هاي كشور راه اندازي شده است.
صندوق قرض الحسنه امداد ولايت با هدف تحقق شعار بانكداري اسلامي، اشاعه سنت قرض الحسنه در جامعه و جذب منابع بيشتر براي اعطاي تسهيلات به نيازمندان از سال گذشته فعاليت خود را در مراكز استان ها آغاز كرد.
صندوق قرض الحسنه امداد ولايت كردستان دي ماه سال 95 راه اندازي شد و در طول يكسال فعاليت، خدمات زيادي را در زمينه پرداخت تسهيلات قرض الحسنه به نيازمندان و محرومان ارائه داده است.
**پرداخت 250 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه به نيازمندان كردستاني
مديرامور شعب صندوق قرض الحسنه امداد ولايت كردستان ميزان تسهيلات پرداختي به نيازمندان استان از سوي اين صندوق را در سال جاري 248 ميليارد و 350 ميليون ريال اعلام كرد و گفت: اين ميزان تسهيلات به سه هزار و 854 نفر از نيازمندان پرداخت شده است.
فردين قيصري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: يك ميليارد و 800 ميليون ريال از اين تسهيلات براي تامين مسكن، 2 ميليارد و 770 ميليون ريال كمك هزينه ازدواج، يك ميليارد و 475 ميليون ريال كمك هزينه تحصيلي و سه ميليارد و 410 ميليون ريال تعمير مسكن نيازمندان پرداخت شده است.
وي با بيان اينكه 49 ميليارد و 361 ميليون ريال از اين ميزان تسهيلات براي پرداخت بدهي به يك هزار و 656 نفر پرداخت شد، افزود: همچنين 22 ميليارد و 81 ميليون ريال در زمينه درمان به مددجويان زير پوشش كميته امداد امام(ره) و همچنين ساير نيازمندان پرداخت كرديم.
به گفته وي، در مجموع امسال از سوي صندوق به سه هزار و 108 فقره تسهيلات كارگشايي براي رفع نيازهاي ضروري نيازمندان به مبلغ 103 ميليارد ريال و 732 فقره تسهيلات اشتغال به مبلغ 248 ميليارد ريال به بيش از سه هزار و 800 نفر پرداخت شده است.
مديرامور شعب صندوق قرض الحسنه امداد ولايت كردستان يادآور شد: اين صندوق هم اكنون حدود 25 هزار پرونده پرداخت تسهيلات با مبلغ 665 ميليارد ريال سرمايه دارد كه بتدريج در اختيار نيازمندان قرار مي گيرد.

**پرداخت تسهيلات در صندوق امداد ولايت با كمترين تشريفات اداري
وي اضافه كرد: صندوق امداد ولايت مامني مطمئن براي خيراني است كه قصد دارند سپرده هاي شان در جهت قرض الحسنه و كمك به نيازمندان هزينه شود.
قيصري تحقق بانكداري اسلامي، جذب منابع بيشتر براي اعطاي تسهيلات به نيازمندان و تغيير رويكرد كمك هاي امداد از بلاعوض به معوض را از ديگر اهداف راه اندازي اين صندوق اعلام كرد.
وي همچنين با اشاره به نحوه پرداخت تسهيلات در صندوق امداد ولايت افزود: پرداخت تسهيلات در اين صندوق با كمترين تشريفات اداري انجام مي شود و متناسب با مبلغ وام اقدام به اخذ ضامن خواهد شد.
به گفته وي، اين صندوق تسهيلات بدون سود پرداخت مي كند و فقط سه درصد كارمزد از كل مبلغ تسهيلات دريافت خواهد كرد و بنا دارد در آينده كارمزد اين صندوق را نيز به صفر برساند.
مديرامور شعب صندوق قرض الحسنه امداد ولايت كردستان يادآور شد: سپرده گذاران حقيقي و حقوقي با افتتاح حساب سپرده ويژه در اين صندوق مي توانند افراد مورد نظر خود (بستگان و دوستان) را براي دريافت تسهيلات قرض الحسنه معرفي كنند تا به ميزان مبلغ مورد نظر و براساس ضوابط بانك مركزي به آنان تسهيلات اعطا شود.
وي تاكيد كرد: در مجموع خيران مي توانند با سپرده گذاري و انجام عمليات بانكي خود در صندوق در اين كار خير مشاركت كرده و با حفظ سرمايه اصلي خود به رفع مشكلات مختلف نيازمندان كمك كنند.
قيصري گفت: تسهيلات قرض الحسنه اين نهاد در راستاي كمك به اشتغال، درمان، جهيزيه، تحصيل، مسكن و رفع مشكلات و نيازمندي هاي مختلف خانواده هاي تحت حمايت پرداخت مي شود.
وي اضافه كرد: يكي از برنامه ها و اهداف اصلي اين صندوق كمك به نيازمندان و محرومان جامعه با استفاده سپرده گذاري خيران است و در اين راستا با ارائه تسهيلات علاوه بر مددجويان زير پوشش كميته امداد به نيازمنداني كه تحت پوشش نيستند نيز كمك مي كند.
صندوق قرض الحسنه امداد ولايت توسط كميته امداد و با اخذ مجوز بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و با هدف كمك به ترويج فرهنگ قرض الحسنه و تحقق سياست هاي بانكداري اسلامي تاسيس شده است.
7348/9102