۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82840054
T T
۰ نفر
جاده سنندج مريوان به 2بانده چهار خطه تبديل مي شود

سنندج - ايرنا - نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: عنوان جاده مريوان سنندج به بهسازي جاده اصلي سنندج مريوان تغيير يافت كه بر همين اساس مجوز 2 بانده چهار خطه شدن اين مسير صادر شد.

منصور مرادي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: باتوجه به پيگيري هاي انجام شده طي 2 سال اخير اين تغيير عنوان در كميسيون عمران تصويب و در كميسيون تلفيق لايحه بودجه به تصويب نهايي رسيد.
به گفته وي در زمان تغيير عنوان مسير سنندج مريوان باشماق كلمه باشماق از قلم افتاد اما پيشنهاد اضافه كردن مرز باشماق مطرح شده و تا پايان تصويب بودجه 97 اصلاح مي شود.
نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي از پيشرفت 50 درصدي تونل باغان در جاده مريوان سنندج خبر داد و افزود: تونل باغان به طول هزار و 882 متر كه در مسير ارتباطي مريوان سنندج قرار دارد، به مرز 50 درصد پيشرفت فيزيكي رسيد.
وي با بيان اينكه مسير تيژتيژ - گاران و تونل باغان در جاده مريوان سنندج يكي از پروژه هاي فعال كشوري است، اظهار كرد: در حال حاضر حفر تونل باغان به 907 متر رسيده كه تا پايان سال جاري از مرز هزار متر نيز عبور مي كند.
وي افزود: طبق قرارداد حفر كامل تونل باغان در سال آينده به اتمام خواهد رسيد و براساس قرارداد پيمانكار تا پايان سال 98 اين تونل بايد افتتاح و به مرحله بهره برداري برسد.
مرادي يادآور شد: اگرچه مشكل جاده سنندج مريوان در سال هاي گذشته كمبود اعتبار بود، اما اين جاده هم اكنون مشكل كمبود اعتبار نداشته و امسال بيش از 900 ميليارد ريال اعتبار به آن تخصيص داده شد.
وي ادامه داد: در سال 97 اعتبار در نظر گرفته شده براي جاده سنندج مريوان 90 ميليارد ريال بود كه با حضور اعضاي كميسيون بودجه مجلس در استان كردستان اين اعتبار به 180 ميليارد ريال افزايش پيدا كرد.
وي اضافه كرد: 50 ميليارد ريال ديگر به اعتبارات جاده مريوان سنندج افزوده شد كه هم اكنون اعتبار موجود براي اين مسير مهم ارتباطي به 230 ميليارد ريال افزايش پيدا كرد.

** اختصاص بودجه به جاده بانه مريوان و فاضلاب شهري مريوان
عضو كميسيون تلفيق لايحه بودجه مجلس شوراي اسلامي افزود: همچنين از محل 140 ميليارد اعتباري كه در اختيار نماينده است، 30 ميليارد ريال نيز به جاده بين شهري مريوان بانه تخصيص داده شد ضمن اينكه نماينده سقز و بانه نيز 60 ميليارد ريال به اين مسير اختصاص داد كه با احتساب آن اعتبار جاده بين شهري مريوان بانه به 90 ميليارد ريال افزايش پيدا كرد.
مرادي به جاده كامياران سروآباد مريوان نيز اشاره كرد و افزود: جهت تكميل اين پروژه مهم ارتباطي بين سه شهرستان 100 ميليارد ريال اعتبار از محل عوارض ملي ( ماده 180) به صورت جهشي تخصيص و تامين شده است.
وي يادآور شد: اعتبار در نظر گرفته شده براي جاده كامياران سروآباد مريوان از 15 ميليارد ريال به 40 ميليارد ريال افزايش پيدا كرد و از محل اعتبارات در اختيار نماينده نيز 40 ميليارد ريال به آن اضافه شد كه در مجموع اعتبار سال 97 اين پروژه به 80 ميليارد ريال افزايش يافت كه اميدواريم در سال آينده شاهد افتتاح اين مسير باشيم.
نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: فاز دوم جاده كامياران سروآباد مريوان از مسير رزاب دگاگا نيز در دست مطالعه است.

** احداث فاز دوم كمربندي مريوان و ايجاد تونل هورامان
نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: ايجاد تونل هورامان در شهرستان سروآباد مورد تصويب قرار گرفته و با اولويت احداث تونل، مسير سه راه حزب الله بخش مركزي سروآباد تا روستاي سلين منطقه هورامان به طول 53 كيلومتر در دستور كار قرار خواهد گرفت و مصوبات آن جهت رديف بودجه اي در سال آينده فراهم شده است كه ضمن ايجاد اين رديف بودجه اي تونل هورامان در دستور كار قرار خواهد گرفت.
مرادي افزود: مسير كرمانشاه هورامان مريوان در مسير روستاي هجيج تا سلين كه در سال گذشته داراي 25 كيلومتر خاكي بود، 15 كيلومتر آن آسفالت و هشت كيلومتر آن در 90 درصد پيشرفت فيزيكي است كه در سال آينده افتتاح مي شود.

**بهسازي مسيرهاي روستايي سروآباد و مريوان
نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: باتوجه به اينكه اعتبارات خوبي در كميته برنامه ريزي شهرستان هاي مريوان و سروآباد جهت پروژه هاي راهسازي در نظر گرفته شده است، بسياري از راه هاي روستايي اين شهرستان از جمله مسير كوماسي به سرشيو و بخش مركزي، هورامان و روستاهاي سروآباد به مناقضه گذاشته خواهد شد.
وي تاكيد كرد: پروژه هاي سروآباد و مريوان شامل جاده سنندج مريوان، جاده كامياران سروآباد مريوان، مريوان بانه، مريوان سقز و فاضلاب شهري مريوان جزو پروژه هاي ملي هستند كه تعريف شده اند.
مسافت محور سنندج - مريوان 126 كيلومتر است كه در طرح جديد با كوتاه شدن مسيرها اين محور به 105 كيلومتر كاهش مي يابد.
اين طرح از سال 1385 شروع شده و در دولت هاي نهم و دهم در مجموع 587 ميليارد ريال و در دولت يازدهم هم 646 ميليارد ريال اعتبار به آن تخصيص يافته است.
استان كردستان در مجموع هفت هزار و 850 كيلومتر راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه 6 هزار كيلومتر آن راه روستايي و هزار و 850 كيلومتر آن راه اصلي و فرعي است.
7354/ 3020