۶ اسفند ۱۳۹۶، ۰:۱۹
کد خبر: 82842608
T T
۰ نفر
بارش برف جاده گردنه بیژن در شهرستان دنا را مسدود كرد

یاسوج- ایرنا- جاده گردنه بیژن در شهرستان دنا در كهگیلویه و بویراحمد كه هفته گذشته برای كمك به عملیات جست و جوی هواپیمای تهران- یاسوج و انتقال پیكرهای جانباختگان سانحه بازگشایی شد در اثر بارش برف در چند روز گذشته مسدود شده است.

مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: در اثر بارش برف در سه روز گذشته نزدیگ به 80سانتی متر برف در گردنه بیژن به زمین نشسته است.
علی خانپایه شنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: گردنه بیژن یكی از مناطق برف گیر و سخت گذر در شهرستان دنا در استان كهگیلویه و بویراحمد است كه در برخی سال های گذشته این محور نزدیك به 6 ماه هم مسدود می شد.
وی با بیان اینكه گردنه بیژن، منطقه ای سخت گذر در مسیر بین استانی روستای نورآباد از توابع پادنای سمیرم تا شهر سی سخت مركزشهرستان دنا است كه در ایام سردِ سال، ارتفاع بارش برف در آن از یك متر بیشتر می شود.
جاده گردنه بیژن به پادنای سمیرم از اوایل بهمن امسال به دلیل بارش برف و احتمال ریزش سنگ و صخره های كنار جاده مسدود شده بود هفته گذشته توسط اداره كل راهداری وحمل و نقل جاده ای دنا بازگشایی شد.
طول این مسیر، از انتهای روستای نورآباد سمیرم تا سی سخت 20 كیلومتر است كه 12 كیلومتر در حوزه استان اصفهان و هشت كیلومتر در حوزه كهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
خانپایه تصریح كرد كه بازگشایی جاده گردنه بیژن از روز یكشنبه برای كمك به عملیات انتقال پیكرهای جانباختگان سانحه هوایی تهران -یاسوج از سر گرفته می شود.
عملیات جست و جو و انتقال پیكرهای جانباختگان سانحه هوایی تهران یاسوج از روز چهارشنبه هفته گذشته تاكنون بدلیل شرایط جوی نامناسب متوقف شده است.
هواپیمای ای تی ار 72شركت آسمان روز یكشنبه هفته گذشته با 66مسافر و خدمه در كوه های دنا سقوط كرد.
رئیس مركز مدیریت راه های اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای كهگیلویه و بویراحمد هم گفت: با وجود بارش باران از دو روز گذشته تمامی جاده های ارتباطی اصلی این استان باز و تردد در آنها برقرار است.
بارش برف و باران از سه روز قبل در مناطق مختلف كهگیلویه و بویراحمد شروع شده و تا روز سه شنبه ادامه دارد.
افزون بر 6 هزار كیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، اصلی، فرعی و روستایی در كهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
سپهدار آسابه اظهار داشت: با وجود ادامه بارش باران در گردنه های برفگیر و محورهای كوهستانی استان از جمله یاسوج به اقلید، یاسوج به شیراز، یاسوج به اصفهان، یاسوج به باغچه سادات و یاسوج به بابامیدان از دو روز گذشته ، عبور و مرور در این جاده ها روان است.
كهگیلویه و بویراحمد دارای 45 گردنه و یكهزار و 500 كیلومتر جاده برف گیر است.
وی ادامه داد كه درجاده كوهستانی یاسوج، باغچه سرفاریاب ،بارش بصورت باران و برف است و در جاده یاسوج به اقلید در گردنه باباحسن كاكان حدود هشت سانتی متر برف باریده است.
آسابه گفت: درجاده یاسوج به شیراز در چند نقطه ریزش های لحظه ای یا نقطه ای گزارش شده كه با حضور به موقع راهداران و پاكسازی سطح جاده مشكلی در تردد خودروها ایجاد نشده است.
به گفته وی از كیلومتر 24در دوراهی سرگچینه تا كیلومتر40در كوشك سفلی در جاده یاسوج به بابامیدان همراه با بارش باران،مه شدید گزارش شده است.
130دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و تجهیزات برف روب برای بازگشایی جاده‌های ارتباطی كهگیلویه و بویراحمد در حال فعالیت است.
150 نفر نیروی راهداری در 23 راهدارخانه ثابت و سیار مشغول خدمات رسانی به مردم و مسافران در محورهای ارتباطی كهگیلویه و بویراحمد هستند.
وی به مردم توصیه كرد كه تا پایان روز سه شنبه آینده از سفرهای غیرضروری به ویژه در جاده های كوهستانی و برف گیر از جمله شب هنگام خودداری كنند و در صورت الزام به سفر تجهیزات ایمنی، زنجیرچرخ، پوشاك گرم و اغذیه خشك همراه داشته باشند.
آسابه اظهار داشت: هموطنان قبل از سفر از طریق سامانه گویای تلفنی 141 از آخرین وضعیت جوی و ترافیكی جاده های ارتباطی استان آگاه شوند.
1662