خليل رنجبر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه دانش آموزان با نيازهاي ويژه شامل تلفيقي - فراگير، كم توان ذهني و دير آموز هستند، اظهار كرد: 6 هزار و 700 نفر از اين دانش آموزان با نيازهاي ويژه استان ديرآموز هعستند كه در مدارس عادي دوره ابتدايي تحصيل مي كنند.
وي افزود: همچنين يك هزار و 960 نفر نيز در بخش تلفيقي - فراگير شامل دانش آموزان نابينا، ناشنوا، كم بينا، كم شنوا، جسمي حركتي و اختلالات يادگيري هستند و در مدارس عادي تحصيل كرده و از ما خدمات لازم را دريافت مي كنند.
به گفته وي، يك هزار و 320 نفر از اين تعداد دانش آموز با نيازهاي ويژه استان را كم توانان ذهني تشكيل مي دهند كه در 48 مدرسه ويژه مشغول به تحصيل هستند.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان در ادامه به خدمات ارائه شده به دانش آموزان با نيازهاي ويژه استان اشاره كرد و گفت: در سال تحصيلي جاري با برگزاري 42 كارگاه تخصصي آموزشي به بيش از سه هزار و 300 نفر از معلمان و اولياي دانش آموزان دير آموز آموزش هاي لازم ارائه شد.
رنجبر تاكيد كرد: در سال تحصيلي جاري همچنين 23 كلاس جبراني و مداخله به هنگام در طرح پيش دبستاني با پوشش 220 نفر در استان برگزار شد و پيش بيني مي شود تعداد اين كلاس ها در سال تحصيلي آينده به 25 كلاس با پوشش 350 نفر افزايش يابد.
وي يادآور شد: كودكان دير آموز بيشتر در حيطه مهارت هاي تحصيلي داراي عملكردي محدود و ضعيف تر از همسالان خود هستند و تحصيل در مدارس عادي حق آنان است.
وي اضافه كرد: كودكان بايد نحوه زندگي در جامعه و تعامل با يكديگر را در مدارس آموزش ببينند و براي اجرايي شدن اين مساله نياز است تمام دانش آموزان از آموزش و يادگيري در كنار يكديگر به صورت برابر بهرمند شوند كه آموزش تلفيقي يكي از روش هاي تحقق اين مهم براي دانش آموزان عادي و دانش آموزان با نيازهاي ويژه به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا، در سال تحصيلي گذشته 218 دانش آموز ديرآموز در سطح استان به صورت تلفيقي - فراگير از خدمات آموزشي و پرورشي بهره مند شدند كه از اين تعداد، 152 نفر موفق به گذراندن دوره شدند، 46 نفر نياز به خدمات جبراني و 20 نفر نيز نياز به ارزيابي مجدد داشتند.
7348/9102
سنندج - ايرنا - رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان گفت: تعداد 9 هزار و 980 دانش آموز با نيازهاي ويژه(استثنايي) در مدارس عادي و مدارس ويژه اين استان مشغول به تحصيل هستند.