۸ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۱۳
کد خبر: 82846108
T T
۰ نفر
مقام سازمان ملل: تنها يمني ها مي توانند جنگ را متوقف كنند

نيويورك- ايرنا- نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور يمن، طرف هاي درگير در جنگ اين كشور را مسئول هرآنچه كه اتفاق مي افتد دانست و گفت: تنها تصميم گيران يمني هستند كه مي توانند جنگ و خونريزي را متوقف كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اسماعيل ولد شيخ احمد روز سه شنبه در نشست شوراي امنيت درباره كميته يمن كه بر اساس قطعنامه 2140 برگزار شد، افزود: اين آخرين گزارش من به عنوان نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن است.
وي ادامه داد: من در آوريل 2015 كار خود را آغاز كردم و يمن درگير جنگي شد كه به تدريج اقتصاد، خدمات درماني، مسكن، جاده ها و مدارس و همه چيزهايي كه براي زندگي و موفقيت نياز است را نابود كرد.
نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور يمن اضافه كرد: طرف هاي درگير، الگوي مخرب سياست ها با حاصل جمع صفر را ادامه دادند كه باعث شده است كشور به فقر و تخريب بيشتري برسد.
ولد شيخ با بيان اين كه در دو ماه گذشته شاهد افزايش شديد درگيري هاي نظامي در الحديده، الجوف، صنعا و مناطق مرز يمن-عربستان سعودي بوديم، گفت: حوثي ها همچنان به مبارزه با شليك موشك هاي بالستيك به پادشاهي عربستان سعودي ادامه مي دهند.
وي جنگ در تعز را خونين و مخرب دانست و افزود: در 28 ژانويه، ده ها تن كشته و صدها تن زخمي شدند. من به همه ذينفعان در عدن دعوت مي كنم تا از هرگونه سخن التهاب آفرين خودداري كنند و از آن ها مي خواهم تا اختلافات خود را از مسير صلح آميز و سازنده حل كنند.
نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن به كارگيري كودكان به عنوان سربازان جنگي را نقض آشكار حقوق كودكان دانست و با تاكيد بر اين كه همه طرف هاي درگير چنين شيوه اي را برگزيده اند، پيامدهاي آن را براي كشور منفي دانست.
ولد شيخ اظهار كرد: طرف ها بايد قوانين بين المللي و قوانين بين المللي بشردوستانه را رعايت كنند. هر حمله عمدي يا مستقيم عليه غيرنظاميان يا اماكن غير نظامي، نقض جدي قوانين بين المللي بشردوستانه است. طرف هاي درگير بايد اصول تمايز، تناسب و احتياط را رعايت كنند و اطمينان از دسترسي مردم آسيب ديده به كمك هاي بشردوستانه را فراهم سازند.
وي با بيان اين كه 22.2 ميليون يمني اكنون به كمك هاي بشردوستانه نياز دارند، گفت: اين رقم در ماه مارس سال 2015، حدود 15.9 ميليون نفر بوده است.
در گزارش نماينده دبيركل سازمان ملل متحد بدون اشاره به اقدامات عربستان سعودي، امارات متحده عربي و همچنين ائتلاف به سركردگي سعودي ها در ايجاد بحران انساني در يمن، از تلاش اين كشورها در افزايش 500 ميليون دلاري حمايت هاي بشردوستانه و بازسازي يمن تقدير شده است.
ولد شيخ با تقدير از تلاش سفراي 18 كشور به ويژه سوئد، كويت و عمان بر اهميت يك راه حل مسالمت آميز براي پايان اين درگيري ها و ايجاد ثبات در منطقه و مبارزه با تروريسم تاكيد كرده است.
وي طرف هاي درگير در يمن را مسئول تمام آنچه كه اتفاق مي افتد، دانست و گفت: من از آنها مي خواهم كه صفحه اين جنگ وحشتناك را در تاريخ يمن ورق بزنند. سازمان ملل متحد مسير صلح را تسهيل مي كند و جامعه بين المللي يك محيط مناسب را براي آن فراهم مي كند.
نماينده دبيركل سازمان ملل تاكيد كرد: تنها تصميم گيرندگان يمني قادر به متوقف كردن جنگ و خونريزي هستند و من تكرار مي كنم تنها تصميم گيرندگان يمني قادر به متوقف كردن جنگ و خونريزي هستند.
اروپام*1429