۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۴۲
کد خبر: 82851174
T T
۰ نفر
طوفان ريزگرد تهران را تهديد مي كند/ از فلزات سنگين تا خاكستر زباله هاي عفوني در گرد و غبار تهران

تهران - ايرنا - دبير كارگروه كاهش آلودگي هواي تهران با اشاره به فعال شدن كانون هاي توليد گرد و غبار در جنوب و جنوب شرق اين استان، نسبت به وقوع پديده گرد و خاك در تهران هشدار داد.

به گزارش ايرنا كيومرث كلانتري يكشنبه در حاشيه كارگروه كاهش آلودگي هواي تهران در سالن جلسات استانداري، با تاكيد بر توجه به كانون هاي توليد گرد و غبار در تهران اظهار كرد: اين كانون ها در جنوب و جنوب شرق استان و در شهرستان هاي ورامين و پيشوا قرار دارد كه جزو منطقه حفاظت شده كوير است.
كلانتري تاكيد كرد: نه تنها وقوع پديده گرد و غبار در تهران بايد مورد توجه قرار گيرد بلكه به تركيبات موجود در آنها هم بايد توجه شود.
وي با اشاره به چهار دستور كار امروز كارگروه كاهش آلودگي هواي تهران افزود: هوشمندسازي شهر و توسعه خدمات الكترونيكي، الكترونيكي كردن خدمات دستگاه هاي اجرايي به مردم با هدف كاهش تردد و ترافيك و به تبع آن كاهش آلودگي هوا جزو مصوبات اين جلسه بوده است.
به گفته وي، اداره كل پست و سازمان مديريت گزارشي در زمينه ايجاد زيرساخت ها و سامانه هايي ارائه كردند كه به شهروندان خدمات الكترونيك بدهد تا مجبور به تردد به شهر نشوند.
كلانتري در ادامه با اشاره به گزارش مديرعامل كارخانه سيمان تهران در اين نشست افزود: اخيرا گزارش هايي از آلايندگي اين كارخانه منتشر شده است.
وي با بيان اينكه خط 6 كارخانه سيمان تا ارديبهشت ماه كاملا استاندارد مي شود افزود: خط 4 اين كارخانه نيز خارج از استاندارد است كه تا زمان استانداردسازي جزو فهرست صنايع آلاينده خواهد بود و ساير خطوط استانداردسازي شده است.

*500 كيلومترمربع كانون ريزگرد در تهران
معاون مركز پژوهش هاي كاربردي سازمان زمين شناسي نيز در ادامه اين نشست وسعت كانون هاي توليد گرد و غبار در تهران را 500 كيلومتر مربع عنوان كرد و گفت: نمونه گيري و تحليل گرد و غبار برخي مناطق تهران نشان مي دهد كه اين ذرات تركيبي از رس، فلزات سنگين همچون اكسيد آهن، سيمان و آلاينده هاي ناشي از سوختن زباله، پلاستيك و پسماندهاي عفوني است.
رضا شهبازي تصريح كرد: يكي از خطرناكترين كانون هاي توليد ريزگرد در تهران در جنوب اين استان در 20 كيلومتري ورامين قرار دارد كه 2 سال پيش نسبت به فعال شدن آن هشدار داده بوديم.
وي گرد و غبار را از مهمترين چالش هاي منطقه دانست و نسبت به افزايش وسعت كانون هاي در تهران هشدار داد.
شهبازي با مقايسه تصاوير پديده ريزگرد در هواي اهواز و گرد و خاك تهران افزود: تا 10 سال پيش چالشي به عنوان رودخانه كارون و رودخانه زاينده رود نداشتيم و مشكلي به نام گرد و غبار را در تهران شاهد نبوديم، اما اكنون مشابه گرد و خاك هاي اهواز را در جنوب و جنوب شرق تهران داريم.

تهرام/ 9754 //1348
۰ نفر