۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۲۲:۴۸
کد خبر: 82859255
T T
۰ نفر

باغ شهر مهریز آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۲۲:۴۸
کد خبر: 82859255
باغ شهر مهریز آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

یزد - ایرنا - باغ شهر مهریز با داشتن 600 اثر تاریخی و فرهنگی در جنوب استان یزد آماده پذیرایی از مسافران و میهمانان در تعطیلات نوروز سال 1397 است.

بنای اولیه مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده اند و آب و هوای آن معتدل و بیابانی است و این منطقه با شرایط خاص جغرافیایی و موقعیت طبیعی در حاشیه كویر از گذشته برای كاروان های تجاری شاهراهی حیاتی ساخته است.
مهریز با قابلیت های تفریحی ، گردشگری از جمله چشمه زیبای غربال بیز، منطقه تفریحی كوه ریگ و آثار باشكوه تاریخی خشتی و غیره همواره پذیرای خیل كثیری از گردشگران داخلی و خارجی است.
از مهمترین صنایع دستی آن می توان از قالی بافی نام برد و نقشه های اصیل فرش مهریز با طرح های یزد و كرمان بافته و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.
از دیگر صنایع دستی این شهرستان می توان آهنگری، سریشم ، گیوه بافی، سبدبافی و چاقوسازی را نام برد.
وجود بناهای تاریخی كه سیر تحول و دوره های معماری را در این شهر معرفی می كند، همه دال بر غنای فرهنگی و پیشینه آباد تاریخی این منطقه دارد .
از جمله آنها می توان به بناهای باستانی محوطه غربال بیز در دوره اشكانی، قلعه خورمیز در دوره ساسانی، قلاع و كاروانسراهای مربوط به دوره های مختلف معماری اسلامی و وجود بناهای باشكوه اقتصادی و كاروانسراها و باغ ها اشاره كرد .
مهریز از جمله شهرهای بسیار قدیمی استان یزد به شمار می رود و وجود آثار ارزشمند تاریخی در نقاط مختلف این شهر دلیل محكمی بر این مدعاست.
همچنین با توجه به كاوش های چند سال گذشته در منطقه بهادران مهریز و بدست آمدن ظروف مفرغی و نیز سنگ نوشته های بسیار قدیمی می توان تاریخچه پیدایش مهریز را به سال های بسیار دورتر از این در نظر گرفت.
مهریز 2 چشمه بزرگ فصلی و معروف غربالبیز و دامگاهان یا « دون گاهون» دارد كه برای كشاورزی این منطقه بسیار مؤثر و حیاتی است.
چشمه غربال بیز كه در جنوب غربی و در فاصله سه كیلومتری شـهر و در كنار روستای مدوار قرار دارد از چشمه های بسیار معروف استان یزد است و از ارتفاعات « لاخسه » سرچشمه گرفته و تقریبا از اسفند الی شهریور ماه دارای آب است و در سال های پرباران آب آن دائمی است.
چشمه دامگاهان هم از محلی به همین نام كه در امتداد ارتفاعات شیركوه قرار دارد، سرچشمه می گیرد و منبع تأمین كننده آن برف های زمستانی ارتفاعات این كوه است و میزان آب آن بستگی به میزان برف زمستانی ارتفاعات آن دارد.
این چشمه از اوایل بهار تا مردادماه دارای آب نسبتا فراوانی است و بیشترین دبی آن مربوط به ماه های فروردین و اردیبهشت است.
مهریز یكی از شهرستان های 10 گانه استان یزد است كه در 30 كیلومتری جنوب مركز استان و در كنار جاده بین المللی شمال به جنوب كشور( تهران ، بندر عباس ، یزد و كرمان) قرار دارد.
این شهرستان از شمال به بخش مركزی یزد، از شرق به بخش مركزی بافق و بخش مركزی شهرستان شهربابك استان كرمان، از سمت جنوب به شهرستان های خاتم و سیرجان و از سمت غرب به بخش نیر شهرستان تفت و نیز شهرستان های ابركوه و تفت محدود است .
ادامه ارتفاعات شیركوه در بخش غربی شهرستان موجب تشكیل سفره های غنی آب زیرزمینی و تعدیل هوای آن نسبت به دیگر نقاط استان یزد شده است.
شهرستان مهریز یك بخش مركزی ، پنج دهستان به نام های ارنان، بهادران، تنگ چنار، میانكوه و خورمیز و 468 آبادی دارد و 46 روستای بخش مركزی آن دارای شورای اسلامی و دهیاری مصوب است.
این شهرستان با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای كشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده و یكی از مهمترین مراكز كشت پسته با بیشترین میزان تولید در استان تلقی می شود.
همچنین مدیر آموزش و پرورش مهریز گفت: برای نوروز امسال 12 مدرسه در شهر و روستاهای بخش مركزی با 110 كلاس برای پذیرش و اسكان مسافران آماده شده است.
سید علی كارآموز عصر روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كلاس ها با امكانات مورد نیاز از 25 اسفند ماه امسال تا پایان تعطیلات نوروزی سال 1397 در اختیار عموم مسافران و به خصوص فرهگیان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: ستاد اسكان مسافران نوروزی در بخش های فرهنگی ، رفاهی ، پشتیبانی و روابط عمومی و تبلیغات فعالیت خود را آغاز كرد و در قالب برنامه مدون در رسیدگی به نیازهای مسافران خدمت می كند.
مدیر آمورش و پرورش مهریز تصریح كرد: در زمان حضور مسافران و میهمان توسط ستاد اسكان نسبت به اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در كنار فعالیت های رفاهی اقدام می شود.
كارآموز گفت: تهیه و توزیع نقشه راهنما ، بروشورهای فرهنگی و همچنین سایر محصولات هنری در كنار برنامه مهریز گردی با همكاری ستاد خدمات سفر برای مسافران پیش بینی شده است.
سال گذشته افزون بر 10 هزار مسافر از اقصی نقاط كشور از مدارس مهریز برای اسكان استفاده كرده اند.
هم اكنون علاوه بر 2 اثر تاریخی و طبیعی مهریز كه شامل باغ پهلوانپور و چشمه حسن آباد مشیر است كه در فهرست آثار جهانی ثبت شده است، 96 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مهریز با 50 هزار نفر جمعیت در 30 كیلومتری جنوب شهر یزد و كنار جاده اصلی تهران ، بندرعباس قرار دارد.
7541/ 2047/