۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82862263
T T
۰ نفر
دهلي نو براي مقابله با چين به دنبال تقويت حضور خود در كشورهاي اقيانوس هند است

دهلي نو - ايرنا - هند با احساس خطر از گسترش روزافزون نفوذ چين در اقيانوس هند از طريق سرمايه گذاري هاي اقتصادي و افزايش حضور نظامي، يك خط اعتباري 100 ميليون دلاري براي خريد تجهيزات نظامي و دفاعي به كشور بسيار كوچك موريس كه در يك نقطه حساس قرار دارد اختصاص داد.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه 'اينديا تايمز' در روز چهارشنبه،رام نات كويند رئيس جمهور هند كه در موريس به سر مي برد، توافق اختصاص خط اعتباري 100 ميليون دلاري به اين كشور را امضا كرد.
با توجه به همكاري جديد هند و فرانسه در اقيانوس هند، سفر رئيس جمهور هند به موريس و ماداگاسكار اهميت خاصي پيدا مي كند.
هند و فرانسه هفته گذشته در طول سفر امانوئل ماكرون رئيس جمهور فرانسه به دهلي نو، توافق استفاده از پايگاه هاي دريايي خود در منطقه اقيانوس هند را امضا كردند.
ماكرون گفت: بخش بزرگي از امنيت ما و ثبات جهان در منطقه اقيانوس هند با خطر روبه رو شده است. وي بدون اشاره مستقيم به گسترش حضور نظامي چين گفت كه اقيانوس هند مانند اقيانوس آرام نمي تواند به تسلط يك قدرت درآيد.
در ماداگاسكار نيز كه مقصد بعدي رئيس جمهور هند است، دهلي نو به دنبال امضاي يك توافقنامه امنيتي و دفاعي ديگر است.
نينا مالهوترا مشاور وزير امور خارجه هند در همين رابطه خاطر نشان كرد كه دهلي نو تقريبا با تمام كشور هاي حوزه اقيانوس هند داراي توافقنامه هاي امنيتي خوبي است.
وي گفت: هند توافقنامه هاي همكاري دفاعي با آفريقاي جنوبي، تانزانيا، كنيا، موزامبيك و موريس و سيشل امضا كرده است و انتظار دارد توافقات مشابه با كشورهاي ديگر مانند ماداگاسكار امضا كند.
ماداگاسكار به دليل موقعيت جغرافيايي آن در نزديكي كانال موزامبيك براي منافع امنيتي هند بسيار اهميت دارد.
دولت دهلي نو اخيرا به دنبال گسترش نفوذ خود در كشور هاي اقيانوس هند بوده است.
در همين راستا، هند درحال انجام يك پروژه زيرساختي در جزيره آگالگا كشور موريس مي باشد. دهلي نو همچنين به دنبال ساخت يك پايگاه نظامي در جزاير اسامپشن واقع در كشور سيشل در همين اقيانوس مي باشد. اما تصميم دولت سيشل براي اعطاي زمين به هند در اين جزاير با اعتراضات مردمي روبرو شده است.
سال گذشته كويند در اولين سفر خارجي خود ، به جيبوتي سفر كرد. چين در اين كشور داراي يك پايگاه نظامي است.دهلي نو در حال تلاش براي باز كردن سفارت در جيبوتي است و قصد دارد مراودات با كشورهاي آفريقايي را گسترش دهد به همين دليل از رييس جمهور جيبوتي دعوت شد كه هفته گذشته براي شركت در نشست توافق اقليمي پاريس به هند سفر كند.
اما چين با استفاده از منابع قابل توجه و توانايي هاي اجرايي خود توانسته است فضايي بزرگ تر براي خود در جيبوتي بدست آورد و جايگاه خود را در اقيانوس هند مستحكم تر كرده است.
هند مي خواهد تنها تامين كننده امنيت در منطقه اقيانوس هند باشد.
هند گشت زني هاي خود در تنگه سوندا واقع در شرق اقيانوس هند و خليج فارس را افزايش داده است درحالي كه چين توانايي هاي نظارتي دريايي خود را در جزاير اندامان و نيكوبر واقع در نزديكي كشور ميانمار گسترش داده است. اين منطقه در سال هاي اخير شاهد افزايش حضور كشتي ها و زيردريايي هاي چيني بوده است.
منطق اقيانوس هند به دليل عبور دو سوم نفت و نيمي از محموله هاي باري جهان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. هند به طور تاريخي به دليل نزديكي نژادي و فرهنگي ملت هاي ساكن در جزاير اين اقيانوس نفوذ گسترده و بلامنازع بر آنها داشته است.
آساق**267**1424**1144